Ik gebruik sinds een aantal jaren de Bullet R1. Een pluspunt van de Bullet vind ik de inductie verwarming. De machine reageert daardoor snel op veranderingen in energie. Ongeveer zoals bij gasbranders. De support van Aillio is ook top. Vergelijkbaar met Decent espressomachines. Sinds de introductie zijn er vele hard-, soft-, en firmware updates geweest. Ook technische support en onderdelenvoorziening zijn goed. Keerzijde van al die innovatie is dat je soms een ongewild beta tester bent. Niet alles werkt aanvankelijk zoals bedoeld, maar uiteindelijk komt hetgeen goed.
Een brander is geen plug and play ding. Vereist regelmatige zorg. Schoonmaken, afstellen, onderhoud. Als je een beetje handig bent helpt dat wel en ook als je prutsen aan machines leuk vindt.
Het automatisch branden is (recepten heet dat bij Aillio) is eigenlijk alleen zinvol als je meerdere batches achter elkaar doet. Brand je onregelmatig, dan zijn er teveel externe variabelen die het recept verstoren. Zoals de omgevingstemperatuur, vochtigheid, vochtgehalte van de boon.
Flink wat bezitters van een Bullet in de USA gebruiken die professioneel, voor het branden en verkopen van bonen. Dan moet het dus wel een degelijk apparaat zijn.
Ik brand zo’n 4 kilo per maand vooral voor eigen gebruik. Met de huidige prijs van de Bullet is dat niet echt een kansrijke business case. Maar ding houdt wel goed zijn waarde denk ik.
Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)
21Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero