ben ik nu zo onduidelijk? Staat toch duidelijk in deze thread dat ik een 41mm tamper gebruik? Ik heb werkelijk nooit geschreven dat ik geen 41mm tamper heb? Ben ik echt zo onduidelijk?Spironski schreef: geeft dan aan dat het jou wèl lukt om met de helft van het maalsel in een enkel LM bakje vergelijkbare espresso te zetten als espresso gezet in een dubbel bakje met een dubbele hoeveelheid. Mij lukt dat alleen als ik iets meer maalsel gebruik in dat enkele LM bakje.
En blijkbaar is een 41mm tamper toch niet echt noodzakelijk als je zegt dat je er geen hebt, maar toch een goede enkele krijgt? Ik heb geen 41 tamper, ik overdoseer gewoon een beetje...
Nogmaals, ik vergelijk mijn singles met een over twee kopjes verdeelde dubbel. Dat is mijn inziens de enige manier om in te schatten of ze qua smaak vergelijkbaar zijn. Ik kan voornamelijk de opmerkingen hier over slap en waterig niet plaatsen namelijk. De brouwsterkte is hetzelfde tussen mijn singles en doubles. Als er smaak verschillen zijn, zit hem dit mijn inziens niet in het feit dat de single waterig is. Echter, ik ben volledig met je eens dat een dubbel shot in een kopje een veel andere belevenis heeft, crema is al een stuk dikker bijvoorbeeld. Sommige koffies (voornamelijk de meer fruitige) vind ik wat aangenamer als een single dan als een dubbel shot. Maar dat komt meer omdat het dan teveel van het goede wordt anders. (dus meer hoeveelheid gerelateerd).