Re: BZ07 met 1 cups filterbakje

21
Spironski schreef: geeft dan aan dat het jou wèl lukt om met de helft van het maalsel in een enkel LM bakje vergelijkbare espresso te zetten als espresso gezet in een dubbel bakje met een dubbele hoeveelheid. Mij lukt dat alleen als ik iets meer maalsel gebruik in dat enkele LM bakje.
En blijkbaar is een 41mm tamper toch niet echt noodzakelijk als je zegt dat je er geen hebt, maar toch een goede enkele krijgt? Ik heb geen 41 tamper, ik overdoseer gewoon een beetje...
ben ik nu zo onduidelijk? Staat toch duidelijk in deze thread dat ik een 41mm tamper gebruik? Ik heb werkelijk nooit geschreven dat ik geen 41mm tamper heb? Ben ik echt zo onduidelijk?

Nogmaals, ik vergelijk mijn singles met een over twee kopjes verdeelde dubbel. Dat is mijn inziens de enige manier om in te schatten of ze qua smaak vergelijkbaar zijn. Ik kan voornamelijk de opmerkingen hier over slap en waterig niet plaatsen namelijk. De brouwsterkte is hetzelfde tussen mijn singles en doubles. Als er smaak verschillen zijn, zit hem dit mijn inziens niet in het feit dat de single waterig is. Echter, ik ben volledig met je eens dat een dubbel shot in een kopje een veel andere belevenis heeft, crema is al een stuk dikker bijvoorbeeld. Sommige koffies (voornamelijk de meer fruitige) vind ik wat aangenamer als een single dan als een dubbel shot. Maar dat komt meer omdat het dan teveel van het goede wordt anders. (dus meer hoeveelheid gerelateerd).
Is de 6th wave aan het voorbereiden

22
Nauti schreef:
ben ik nu zo onduidelijk? Staat toch duidelijk in deze thread dat ik een 41mm tamper gebruik? Ik heb werkelijk nooit geschreven dat ik geen 41mm tamper heb? Ben ik echt zo onduidelijk?
Valt wel mee hoor. Ik had in ieder geval wel door dat je een 41mm Tamper gebruikt. En ik wil die van Simon wel overnemen. Ik heb ze overigens ook al op internet gevonden voor een redelijke prijs en redelijke verzendkosten.

Roelof
Bezzera BZ07, Mahlkönig Vario.

23
@Nauti: Je hebt blijkbaar erg snel gereageerd. Eén minuutje nadat ik had gepost heb ik 'em veranderd in wat er nu staat.
Je spreekt namelijk in z'n algemeenheid over die 41mm, en hoewel je inderdaad zou kunnen concluderen dat je er een hebt (zoals ik aanvankelijk ook deed), zeg je nergens specifiek dat jij die 41mm hebt. Dus toen je schreef: "Dus jij hebt nu ook een 41mm tamper die je niet gebruikt? interesse om deze te verkopen?", raakte ik in verwarring.
Maar ik realiseerde me dus ook meteen dat je inderdaad niet zegt dat je er geen hebt. Vandaar dat ik je er ook naar vroeg. Maar laten we dit achter ons laten, oké? Het voegt niet veel toe aan de discussie.

Ik zeg daarentegen nergens dat enkele espresso's "slap en waterig" zijn. Wel zeg ik : "Ik heb altijd het idee dat enkele shots "van nature" wat slapper zijn" . En inderdaad is bij mij de smaak en helemaal de crema bij een dubbele, en helemaal een triple, een stukje beter dan bij een enkele. En dat zorgt ook weer voor een ander mondgevoel natuurlijk.

Maar het lijkt me duidelijk dat onze ervaringen met enkele en dubbele zeefjes niet met elkaar stroken. En dat maakt het alleen maar interessanter, nietwaar?
Jij gebruikt een 41 mm tamper met 7-8 gram in een LM bakje en krijgt daar een prima romige enkel shot mee. Ik overvul een beetje (10gr.?)zodat ik gewoon mijn 58mm kan gebruiken, en krijg daar een uitstekend resultaat mee. Zullen we het daar over eens zijn? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
Ik heb de 41 mm toch nog 's uit de kast gehaald, was wel weer nieuwsgierig geworden...

Hoewel ik er een prima espresso mee uit weet te halen (wel iets fijner malen dan ik gewend ben), gaat mijn voorkeur toch uit naar een beetje meer koffie, en dan dus tampen met 58mm. Het zal dan wel een beetje tussen espresso en ristretto in komen, de smaak is lekker vol. Zeker voor cappu een goede basis, want dat houdt die ook nog wat pit.

Anyway: ik denk dat ik die 41 toch maar hou (sorry newbie...), je weet nooit of een experiment in de toekomst meer vruchten af werpt.
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl

25
Spironski schreef: Maar het lijkt me duidelijk dat onze ervaringen met enkele en dubbele zeefjes niet met elkaar stroken. En dat maakt het alleen maar interessanter, nietwaar?
Jij gebruikt een 41 mm tamper met 7-8 gram in een LM bakje en krijgt daar een prima romige enkel shot mee. Ik overvul een beetje (10gr.?)zodat ik gewoon mijn 58mm kan gebruiken, en krijg daar een uitstekend resultaat mee. Zullen we het daar over eens zijn? ;)
Mee eens, ik krijg met beide een uitstekend resultaat, met de 7-8g zit ik tussen de ristretto en espresso in en met de 10gr gaat de brouwratio wat omhoog en schuiven we richting de ristretto op (tenzij ik corrigeer met maling), ook lekkere natuurlijk. Het valt me wel op dat ik het makkelijker vind werken met een 41mm tamper in de zin dat de extractie over het algemeen minder snel fouten vertoont (channeling e.d.) het valt me op dat als ik met de 58mm tamper werk dit vaker gebeurd.

Misschien wel aardig om nog eens te benadrukken, ik maak in het algemeen shots die ergens tussen de ristretto en espresso inzitten, dit kan misschien ook wat mee spelen in mijn smaakbeleving daar deze shots van nature natuurlijk alles behalve slapjes zijn.

26
Met die 41mm tamper kan je dat probleem waar ik eerder over sprak, van te weinig ruimte tussen puck en douche, dus goed omzeilen. Het werken ermee zal inderdaad wat makkelijker zijn en je zal dus ook sneller een goed resultaat behalen.

Om op de originele vraag terug te komen: zijn we het er wel over eens dat die LM het beste resultaat geeft? Of is er iemand die met een standaard enkel bakje ook prima resultaten bereikt?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

27
Kijk, hier op youtube een mooi filmpje. Laten we zeggen dat dit toch een aardig goed single shot is, dat er romig uitziet en niet waterig. Zo zijn mijn singles dus ook. Echter, deze goede meneer gebruikt wel heel veel koffie, zoveel gooi ik er zelf niet in, ik overvul het diepe gedeelte wel degelijk, maar voor mijn gevoel niet zoveel. Ook leuk van deze manier dat je heel makkelijk je hoeveelheid koffie en daardoor je extractie kan aanpassen, gewoon wat meer of minder overdoseren. In iedergeval, dit is ongeveer de manier waarop ik het doe

http://www.youtube.com/watch?v=gU4lfux_ZIo" onclick="window.open(this.href);return false;

28
Spironski schreef:Om op de originele vraag terug te komen: zijn we het er wel over eens dat die LM het beste resultaat geeft? Of is er iemand die met een standaard enkel bakje ook prima resultaten bereikt?
Ik heb zeker niet alle single bakjes geprobeerd, eigelijk alleen diegene die bij de Bezzera zat, met deze heb ik geen goede resultaten bereikt.

29
Nee, maar bij mijn weten zien bijna alle single bakjes zien er ongeveer hetzelfde uit. Alleen die LM is met z'n rechte zijkanten echt behoorlijk anders van ontwerp, en dat is vooral het geval bij de enkele.

Aardig filmpje. Ik heb er wel twee opmerkingen bij:
-Wat gooit hij veel koffie weg! :shock:
-Hij had volgens mij 10 seconden eerder moeten stoppen. Nu laat hij de koffie 35 seconden doorlopen, en de laatste 10 ziet de koffie er voor mij overgeëxtraheerd uit. Vraag me af wat het volume zou zijn als hij na 25 seconden was gestopt.

30
Spironski schreef:Nee, maar bij mijn weten zien bijna alle single bakjes zien er ongeveer hetzelfde uit. Alleen die LM is met z'n rechte zijkanten echt behoorlijk anders van ontwerp, en dat is vooral het geval bij de enkele.
Volgens mij zijn er zelfs verschillende LM singles in omloop, het nog oppassen dat je wel de goede koopt.