Re: Waterfilters lelit mara x

11
Ik kocht altijd de originele 70L versie via amazon, maar die zijn al een tijd niet leverbaar.
Nu via Caffètec.nl gekocht, maar dat zijn immitatie helaas.
Overigens, ik heb die originele eens getest met waterhardheid-kitje van Brita, maar dat geeft geen andere uitslag t.o.v. ongefilterd kraanwater. Dus daarvoor hoef je het niet te doen.. ;)

12
Ik heb ook allerlei meet-apparatuur voor geleiding, waterhardheid, zuurtegraad, ppm, maar doe daar al een tijd helemaal niets mee.

Wat voor mij het beste werkt: kook het gefilterde water in een waterkan met mooi spiegelende bodem. Wordt die dof van aanslag, dan is je filter niks (meer) en is het tijd voor een andere.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

14
WesSt schreef: di 10 mei 2022, 21:13 Ik kocht altijd de originele 70L versie via amazon, maar die zijn al een tijd niet leverbaar.
Overigens, ik heb die originele eens getest met waterhardheid-kitje van Brita, maar dat geeft geen andere uitslag t.o.v. ongefilterd kraanwater. Dus daarvoor hoef je het niet te doen.. ;)
Ik weet niet of jij de totale hardheid of de carbonaat hardheid hebt gemeten, maar het zou goed zijn om dergelijke moedige uitspraken van iets meer onderbouwing te voorzien.

15
Pti schreef: wo 11 mei 2022, 18:32
WesSt schreef: di 10 mei 2022, 21:13 Ik kocht altijd de originele 70L versie via amazon, maar die zijn al een tijd niet leverbaar.
Ik weet niet of jij de totale hardheid of de carbonaat hardheid hebt gemeten, maar het zou goed zijn om dergelijke moedige uitspraken van iets meer onderbouwing te voorzien.
Carbonaat hardheid. Als ik dezelfde test doe met een Brita C150 waterfilter komt er wel een lagere hardheid uit. Is dus niet zomaar een uitspraak ;-)

17
Overigens, doordat de boiler best veel warmte afgeeft aan het water in het waterreservoir, ontstaat daarin bij mij best veel kalkafzetting. Het filter voorkomt dus wel dat dit in je machine komt. Daarom gebruik ik ze wel. Ik denk er wel aan om vers water eerst door een Brita filter te laten lopen, en daarna pas in het waterreservoir. Voor de volledigheid, ik woon in een gebied met behoorlijk hard water (9 dh).

19
Ik merk dat de wanden in mij reservoir na een tijdje een glibberig laagje krijgt. Mijn vrouw gaf aan dat de thee met water uit het kraantje raar smaakt. Ik gebruik de universele waterfilters, niet de originele Lelit. Nadeel is dat deze los bungelt in het reservoir en niet in de zwarte beugel past. Ik maak nu regelmatiger het reservoir schoon.