Thanks @Roos en @Frans voor de input. Ik ben een vloeken in de kerk en heb een Sage machine. Nergens te vinden wat de pre-infusie druk is helaasch, dus daar is weinig antwoord op. De PNG is medium donker gebrand, dus dan zou volgens de "theorie" de temperatuur iets omlaag mogen.RoosW schreef: vr 10 jun 2022, 08:44Zonder je huidige temperatuur te weten moeilijk advies te gevenWarheart schreef: do 09 jun 2022, 22:47Ja, zo ver was ik al, haha. Maar vaker lees ik dat subtiele tonen bij bepaalde bonen verder gebonden kunnen worden door een beetje met temperatuur te spelen. Daar vroeg ik nu input voor.
Dat ik met maling het grootste deel bepaal (en mijn sweetspot daar een heel eind mee heb) dat punt zijn we nu. Tikkie fijner wordt net aan bitter, tikkie grover net aan slapjes.
Donkerder geroosterd, lagere temperaturen, licht geroosterd hogere temperaturen. Maar als je nu zo rond de 92c zit in de groepskop, kun je eens 94c proberen, of juist iets naar beneden, afhankelijk van welke delen van het smaak pallet je wilt versterken. 5C in een keer vind ik dan weer een hele grote stap, of het moet stoom boiler temperatuur zijn (zoals gemeten in een HX systeem), dan zit je weer netjes met de 2-3C verschil in je groepskop.
Druk schijnt ook een behoorlijke invloed te hebben, ik had daar ergens een filmpje over gezien.. Moet ik even zoeken.
Standaard schijnt de Sage 92gr temperatuur aan te houden. Maar ik heb dit nooit echt door gemetenof iets, dus of dat echt zo is geen idee.
Anyhoe: ik gaat de komende paar dagen eens wat proberen en proeven wat er gebeurt!