Re: La Marzocco Linea Mini

131

mischa1975 schreef:Ik heb mijn LMLM sinds Oktober 2020 (had hiervoor 5 jaar een Izzo Alex Duetto) in combinatie met een Niche Zero. Afgelopen week bij ESW langs geweest voor een service beurt. Ik ben bij de service beurt erbij gebleven - en alles zag er nog heel goed uit. Dat is natuurlijk deels hoe je met je machine omgaat en welke waterfilter je oa gebruikt (BWT premium). Maar als ik dit vergelijk met mijn vorige machine, dan loopt deze machine als een zonnetje. Buiten de stillere pomp, werken alle mechanische onderdelen zelfs na (bijna) 2 jaar gebruik veel soepeler/strakker. De snelle opwarmtijd is niet te onderschatten - alhoewel ik de on/off functionaliteit via de App niet goed vind werken. Daarentegen werkt de koffieboiler setting via de App weer juist wel heel fijn.

Ik heb wel al snel de stoomkracht teruggedraaid naar 1.5b - de fabriekssetting was me veel te heftig en ik maakte in no-time droge schuim... niet wat ik wilde, zelfs na veel proberen/oefenen. Tijdens de servicebeurt van afgelopen week hebben ze de standaard sproeier van 0.8 -> 0.6 vervangen en ook de boilerdruk gereduceerd. Het vervangen van de sproeier was wel wat ingewikkelder dan wat de youtube filmpjes laten zien :shock: ...

Is de LMLM zijn geld waard, maakt hij daadwerkelijk lekkerdere koffie dan een andere (goedkopere) machine....? Tsja... Het is vergelijkbaar met de horloge discussie of auto (merken) discussie. Het is grotendeels gevoel & emotie - en lekkere espresso in je kopje :-) Het is een afweging en keuze die je alleen voor jezelf kan maken. Het is absoluut een luxe keuze!
Aha je hebt de 0.8 door een 0.6 gicleur vervangen. Ben benieuwd of dit leidt tot een betere extractie. Net weer een heerlijke espresso gemaakt, maar als ik kijk naar de verdeling van het water uit de kop dan heb ik het idee dat bij de LM meer sprake is van een paar separate stralen en bij mijn voorgaande machine de R58 het meerstralig gelijkmatiger verdeeld uit kop kwam. Maar daar zat een ander systeem in en was het gehele douchesxhermpje vrij zonder schroef in het midden.

Ik zelf vind de on/off functie als je deze gebruikt voor 's morgens aan en 's avond uit perfekt werken. Die stand-by functie bij langer dan ....uur geen gebruik dat het zich dan ook tijdelijk in stand by zet is onhandig. Ik laat de boel heel de dag aan staan totdat het 22:00 uur is.

Opschuimen gaat geweldig. Ik hen geen spijt van de aankoop.

Afbeelding

132
Hij loopt nu langzamer door aangezien druk is verminderd en sproeier/gicleur kleinere diameter heeft. Ik ben mijn laatste bonen aan't opmaken - die zijn eigenlijk al te oud. Keuken is bijna 2 maanden verbouwd en machine heeft toen uitgestaan - was mijn laatste ongeopende zak die ik nu gebruik. Kan ik beter vergelijken als ik wat meer recentere bonen heb. Maar ik beklaag me vooralsnog niet :-)

Die on/off functie schijnt ga ik nog eens bekijken. Wellicht app eens verwijderen en opnieuw installeren - wellicht dat dat helpt!

Overigens waren ze bij EWS niet zo te spreken over de Specht/Pantechnicon (en Woowa) houten sets voor op de LMLM. Zij werkten veel samen met een Duits bedrijfje (https://www.rb-crafts.de/). Hun ervaring was dat zij kwalitatief beter hout gebruiken... uiteraard voor een leuke prijs. Ze zijn overigens allemaal aan de prijs. Maarja... zoals eerder gezegd is de LMLM al geen koopje :D
La Marzocco Linea Mini 2020 (Connected) | Niche Zero grinder | VST La Marzocco Strada 17gr

133
Overigens bij technische problemen met de software kan je Lamarzocco zelf mailen. Ik had problemen met een te verrichten noodzakelijke reset. 2 mails verzonden en nagenoeg binnen 1 uur antwoord. Reset op basis van advies kunnen uitvoeren en alles werkte weer perfect. Ik stond versteld dat zo snel een inhoudelijk reactie werd gegeven. Dat hebben ze dus goed voor elkaar.

135
Bedankt voor de info, Interessant!
Ik volg dit topic met interesse. Omdat mijn hevel machine een keer zal worden vervangen. Niet omdat die niet fijn is, maar het bloed kruipt ...
Momenteel heb ik zowel de LMLM als de DC Studio op het oog. De Studio is wat compacter en biedt ook pre-infusion (vaste wateraansluiting is er al). De stoompijp links is voor mij handiger. De LMLM is wat breder op het aanrecht. Maar mijn gevoel zegt dat ik de LMLM moet kiezen (een kwestie van emotie), mijn verstand kiest de Studio. Veel filmpjes en reviews gezien. Beide machine lijken me bijzonder capabel.
Ik ben nog aan het sparen, dus heb gelukkig nog even de tijd....
Laatst gewijzigd door Frup op vr 24 jun 2022, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

136
Frup schreef: vr 24 jun 2022, 13:21 Bedankt voor de info, Interessant!
Ik volg dit topic met interesse. Omdat mijn hevel machine een keer zal worden vervangen. Niet omdat die niet fijn is, maar het bloed kruipt ...
Momenteel heb ik zowel de LMLM als de DC Studio op het oog. De Studio is wat compacter en biedt ook pre-infusion (vaste wateraansluiting is er al). De stoompijp links is voor mij handiger. De LMLM is wat breder op het aanrecht. Maar mijn gevoel zegt dat ik de LMLM moet kiezen (een kwestie van emotie), mijn verstand kiest de Studio. Veel filmpjes en reviews gezien. Beide machine lijken me bijzonder capabel.
Ik ben nog aan sparen, dus heb gelukkig nog even de tijd....
Ja zijn beide mooie machines. Zelf destijds voor de Studio gekozen want op wat vlakken had die de voorkeur voor mij. Onder ander uitschakelen boilers, 54MM, echte pre-infusie, afmetingen, opwarmtijd. Studio is een zeer solide machine!
Maar zoals ik nu lees gaat de Mini op een paar onderdelen hierin nu mee.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

137
De DC Studio viel voor mij juist af. Geen warm water tap, pre-infusie enkel op vast water (zoals ook in de nieuwe LM app) en ik had net allemaal mooie accessoires voor 58mm portafilters waar DC Studio 54mm heeft. Ook las ik nog wel wat probleempjes van gebruikers van de DCS, schakelaars die toch wat slapper uitgevoerd zijn of knoppen die braken. Die robuustheid is juist waar La Marzocco om geroemd wordt en die heeft daarnaast ook nog wel wat voordeeltjes zoals de oneindige stoomkracht.

Fuel bood zijn Studio destijds voor een leuke prijs aan wat mij nog wel even aan het denken gezet heeft. Uiteindelijk was het prijsverschil (pre-prijsstijging en met korting) niet zo groot. Vond de DC Studio ook lang niet zo mooi en de LMLM misschien wel de mooiste machine die er is, dus dat heeft zeker een doorslaggevende rol gespeeld.Verder geloof ik niet dat er in dit segment nog machines zijn waar je snel spijt van krijgt, tenzij je eigenlijk de ene wilt en de andere koopt. Als je een LMLM hebt ga je de Studio niet missen, andersom ben ik daar minder zeker van.

Tot zover mijn 100% subjectieve mening. Wij van WC Eend, adviseren...

Nog een update, de Linea Mini is er nu ook in het grijs. Mooi subtiel kleurtje. Achteraf is misschien het enige wat ik anders gewild had een gele Linea Mini :D.
Afbeelding
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

138
Ypuh schreef:De La Marzocco app komt binnenkort met een aantal nieuwe features voor de Linea Mini:
- Pre-infusie (enkel bij vast water, naast de al bestaande pre-brew)
- Automatisch schoonmaakprogramma
- Uitschakelen van enkel de stoomboiler

Hier wat foto's van de World Of Coffee 2022 beurs die nu bezig is in Milaan:
https://imgur.com/a/9GpZR5b
Goeie tip, dat wordt steeds uitgebreider. Ben er nog steeds erg content mee. Tis een mooi masjien gebouwd als een tank.

Afbeelding

139
Over tank gesproken.
Ik reed onlangs door Den Helder. Die grijze LM zou op een marineschip niet misstaan.

Tja, geen watertap. Gebruik het niet vaak. Heel soms wel. Ga ik het missen?
En een hele collectie 58mm bakjes in de kast. Bewaren voor eventueel later?
Pre-infusie is met de LM straks geen issue meer.
Keuzes, keuzes....
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

140
Frup schreef:Over tank gesproken.
Ik reed onlangs door Den Helder. Die grijze LM zou op een marineschip niet misstaan.

Tja, geen watertap. Gebruik het niet vaak. Heel soms wel. Ga ik het missen?
En een hele collectie 58mm bakjes in de kast. Bewaren voor eventueel later?
Pre-infusie is met de LM straks geen issue meer.
Keuzes, keuzes....
Ik heb een zwarte LMLM
Voordeel is dat aan zijkant achterzijde het zwarte gepoedercoate deel niet opvalt.

Afbeelding