Re: Fiorenzato F64 EVO - grof maalsel

11
Mr.Gray schreef: zo 26 jun 2022, 09:52 Worden dan denk ik nieuwe schijven. Heb namelijk de schijven handmatig gedraaid terwijl ze op de 0-Stand stonden en hoorde het geknars. Vervolgens kwart slag terug gedraaid.

Heb al een kostenplaatje laten opstellen bij van Pommeren voor calibratie en kosten.
Dank voor jullie antwoorden.
Net als bij schaatsten kan je met je nagel wel een aardige indruk krijgen van de scherpte. Maar het klinkt inderdaad dat een setje nieuwe schijven hier een wereld van verschil kan maken. Zelf vraag ik mij af of calibratie nu werkelijk zoveel verschil uitmaakt. Je kan op YouTube van die filmpjes kijken waar mensen met een stift en zilverpapier in de weer gaan. Ik vraag mij af of je dat er vanaf gaat proeven. Dit soort malers is vrij stevig gebouwd, en ik denk dat het idee toch vooral is om die nieuwe schijven erin te zetten en lekker gaan genieten.

Maar goed, als er mensen zijn die met calibratie super resultaten hebben bereikt, hoor ik dat natuurlijk graag. Dan heb ik thuis namelijk nog wat te calibereren!

12
HeinK schreef: zo 26 jun 2022, 19:10
Mr.Gray schreef: zo 26 jun 2022, 09:52 Worden dan denk ik nieuwe schijven. Heb namelijk de schijven handmatig gedraaid terwijl ze op de 0-Stand stonden en hoorde het geknars. Vervolgens kwart slag terug gedraaid.

Heb al een kostenplaatje laten opstellen bij van Pommeren voor calibratie en kosten.
Net als bij schaatsten kan je met je nagel wel een aardige indruk krijgen van de scherpte. Maar het klinkt inderdaad dat een setje nieuwe schijven hier een wereld van verschil kan maken. Zelf vraag ik mij af of calibratie nu werkelijk zoveel verschil uitmaakt. Je kan op YouTube van die filmpjes kijken waar mensen met een stift en zilverpapier in de weer gaan. Ik vraag mij af of je dat er vanaf gaat proeven. Dit soort malers is vrij stevig gebouwd, en ik denk dat het idee toch vooral is om die nieuwe schijven erin te zetten en lekker gaan genieten.

Maar goed, als er mensen zijn die met calibratie super resultaten hebben bereikt, hoor ik dat natuurlijk graag. Dan heb ik thuis namelijk nog wat te calibereren!
Ik heb heel wat nieuwe malers gekocht en nog nooit de neiging gehad om die dingen te gaan uitlijnen. Is weer zo'n internet verhaal.

14
cremalover schreef: zo 26 jun 2022, 19:50
HeinK schreef: zo 26 jun 2022, 19:10

Ik heb heel wat nieuwe malers gekocht en nog nooit de neiging gehad om die dingen te gaan uitlijnen. Is weer zo'n internet verhaal.
Ik heb nog geen nieuwe gekocht maar alleen tweedehands. Het lijkt er op dat het uitlijnen vooral van toepassing is voor malers waarbij de schijven niet meer "af-fabriek" zijn, dus als ze los zijn geweest voor te stevig onderhoud of natuurlijk vervanging. Ik controleer het bij een tweedehands maler en heb op mijn Quamar M80E een uitlijning gedaan, wat een wereld van verschil was. Met name in voorspelbaarheid en consistentie. Mijn ervaring bestaat uit 5 "midrange" malers met platte schijven en is daarom niet persé representatief.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

18
Mr.Gray schreef: wo 29 jun 2022, 15:45 Helaas hebben de nieuwe schijven(enkel) niet geholpen.
Er komt nog steeds erg grof maalsel uit, wel al stukken minder grof dan de eerste keer.
Kun je wellicht even precies omschrijven wat je doet? Eerst zonder koffiebonen erin de maalschijven eens goed tegen elkaar zetten. Kwart slagje terug, koffie in de hopper, en wat gebeurt er dan?

20
Mr.Gray schreef: wo 29 jun 2022, 18:30 Ok komt ie.

Schijven eruit, schoonmaken, nieuwe schijven erin.
Draaien tot hij niet verder kan. Draaien aan moer om te luisteren voor metaal op metaal geluid.
Vervolgens kwart slag terug, aanzetten en malen.
De snelheid is goed, enkel de maalgraad is te grof.
Probeer eens aan te zetten en pas daarna metaal op metaal te zetten. De meest logische verklaring is dat de schijven nog niet op elkaar stonden, en met een draaiende motor weet je dit zeker!