Mijn vrouw blind laten proeven. 3 over de gehele dag op. 3 keer koos ze voor de gesteriliseerde variant. Ze vind um zoeter, de ander misschien wat vetter van smaak. De keus qua smaak bleef vallen op de gesteriliseerde variant. Ze wist niet welke melk in welk kopje zat. Ik vond ze beiden smakelijk, maar ook bij mij een licht voorkeur voor de gesteriliseerde.Wel leuk om dit even te hebben gedaan.
️
Re: Latte art fotos
1132Ik vind dat zoete juist minder puur qua smaak, komt over de smaak van de koffie heen.gilleko B. schreef:Mijn vrouw blind laten proeven. 3 over de gehele dag op. 3 keer koos ze voor de gesteriliseerde variant. Ze vind um zoeter, de ander misschien wat vetter van smaak. De keus qua smaak bleef vallen op de gesteriliseerde variant. Ze wist niet welke melk in welk kopje zat. Ik vond ze beiden smakelijk, maar ook bij mij een licht voorkeur voor de gesteriliseerde.Wel leuk om dit even te hebben gedaan.
️
Sluit wel mooi aan bij mijn bevinding :
bobbee schreef:In mijn beleving is de verse Jumbo bio minder zoet en romiger.
Als zoet iets meer in de smaak valt is gepasteuriseerde melk de beste keus. Ik heb voor de voorraad de lang houdbare bio volle melk van de Jumbo in de extra koelkast liggen. En als ik in de Jumbo ben pak een pak verse mee.
Ben benieuwd naar jouw bevindingen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
1133Los van waar je voorkeur naar uitgaat, we proeven wel hetzelfde. Weet je, als ik een latte drink dan drink ik het als een melkdrank met koffie. Gebruik ook de dubbelspout portafilter en de Olympusmolen, waar voor die malingsgraaf overigens een prachtig clump-vrij maalsel uitkomt. Daar komt nog eens bij dat mijn vrouw (zoals vele vrouwen die hier latte's drinken) al rap zegt, nou nou, die koffie vind ik wel te sterk. Ik drink dan in die geest mee al is het alleen al om ons ochtend meditatief koffiemomentum niet wreed te willen doorklieven. Ik ben eraan gewend.
Om de koffiesmaak te ervaren, ook dat heeft een, weliswaar anders, maar toch erg aangenaam, meditatief gehalte (bewust) zonder haar, dan drink ik louter espresso. Mijn vrouw vind dat niet lekker. Dus zoet in plurale zin lekker hier.
️
Om de koffiesmaak te ervaren, ook dat heeft een, weliswaar anders, maar toch erg aangenaam, meditatief gehalte (bewust) zonder haar, dan drink ik louter espresso. Mijn vrouw vind dat niet lekker. Dus zoet in plurale zin lekker hier.
️
1134Mooie tulpen alweergilleko B. schreef: ma 25 jul 2022, 13:36 Mijn vrouw blind laten proeven. 3 over de gehele dag op. 3 keer koos ze voor de gesteriliseerde variant. Ze vind um zoeter, de ander misschien wat vetter van smaak. De keus qua smaak bleef vallen op de gesteriliseerde variant. Ze wist niet welke melk in welk kopje zat. Ik vond ze beiden smakelijk, maar ook bij mij een licht voorkeur voor de gesteriliseerde.Wel leuk om dit even te hebben gedaan.
️
Het treft dat ik de laatste weken ook voor het eerst een aantal brikken verse melk in de ochtendcappuccino gebruikt heb.
Gelijkaardige bevinding: minder zoet, maar zeker prominenter aanwezig dan de 'gewone' UHT-melk.
Voorkeur? Moeilijk. Momenteel terug de gewone zoetere variant, maar ik kan me inbeelden dat je bij gewenning meer de 'complexiteit' van de verse melk weet te appreciëren, zoals dat bij veel smaken gaat?
Mijn koffiegekte begon bv. bij de klassiekere Italiaanse espresso. Hou ik nog steeds van. Maar de euforie na een goed gebalanceerd shot uit een mooie, lichter gebrande boon...
Zou ik een aantal jaar geleden zeker nooit gehad hebben: 'te zuur'.
Vandaag is zo'n shot potentieel het hoogtepunt van de dag
Profitec Pro 500 / Eureka Olympus 75e HS
1135‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
1136Mmmm, daar krijgt men trek van. Lang uitgeslapen, ga gelijk aan de slag hier. Heb nu een bio houdbare melk de plus. Eerst een duik onder de douche.
️
️
Re: Koffie in de krant of op het web
1138Lijkt wel goed... Misschien iets eerder kannetje naar het kopje brengen tijdens schenken en dichter op de melk schenken. Neeem een ruim melkkannetje! Die kan schuiner voordat de melk eruit komt waardoor je dichter op de koffie kan schenken en dan komt de melk er mooier gedoseerd uit + je kan de kan mooier "wiegen".
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
1139Gewoon blijven proberen, de basis zit er al in. Opeens gaat het beter. En dat gaat ongemerkt. Als je dan foto's van je creaties bekijkt van een half jaar terug zie je ineens, hee ik ben aardig op weg. En expimenteren met dunnere en dikkere melk, snelheid van gieten, wiegen, hoogte tuitje tov melkoppervlak. Dan geen mooi latte verwachten of willen maar kijken wat het doet in de melk als je dingen wijzigt.Warheart schreef:Ik vrees bij mij nog steeds de melk te dik?
️
1140Het ging per ongeluk, maar jullie beider tips @ Bobbeee en @Gilleko doen echt wonderen.
Langzaam maar zeker ....
Langzaam maar zeker ....
Coffee, sleep, Coffee, repeat