vatenwasser is wel handig
ik heb thuis nog nooit een vatenwasser gehad
Wel zo'n apparaat in het groot bediend tijdens mijn loopbaan als vatenwasser in de donkere kelder van een hotel. Mijn leermeester Ahmet zijn uitspraak 'allemaal hellepe niks' staat mij nog goed bij. Hij had het dan over al het gemopper en gevloek en getier dat de bordenwasser van de hogere verdiepingen te verduren kreeg omdat iedereen die zich méér voelde zich afreageerde op wie onderop de ladder stond, of zelfs onder de ladder. 's Zomers ging hij naar het thuisland en dan werd hij steevast 'ziek', dwz een arts schreef absolute rust voor waar hij dan van ging genieten terwijl de ziektewet doorbetaalde, net goed. Toen de directeur hem niet betrok bij de keuze voor een nieuwe grote machine (vermoedelijk schoof de vertegenwoordiger een bedragje toe dat natuurlijk niet met mijn leermeester werd gedeeld) herhaalde Ahmet 'allemaal hellepe niks' en de gigantische spoel- en spatmachine ging de allereerste dag op spektaculaire wijze naar de gallemiezen...
Van de periode dat een geliefde zo'n ding had herinner ik mij wel dat het een gedoe op zichzelf is, het correct in- en uitruimen van de vaten, en het schoonmaken van het gaatje waar zich de slierten en andere smurries verzamelen. Dat luisterde nauw.