Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

501
@3aan schreef:
bobbee schreef:Ik geef het een weekje. Heb geen vijver dus komt dan op marktplaats.
Afbeelding
Hoorter ook naast en de molen(s) er op.
Nee hoor. Dat hoort niet bij deze. Die smallere wellicht maar deze niet. Exacte maat van een machine. Er is sowieso geen regel voor.
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

503
bobbee schreef: ma 08 aug 2022, 13:50 Heb de Joe Frex lade weer weggehaald. Geen optie voor mij. Even zien wat ik ermee ga doen. Bewaren of weg ermee.
Zo'n Joe Frex lade vind ik aangezien hij lekker groot is, kun je echt wel een week of 2 je puckjes in kwijt tot ie weer leeg moet. Maar ben het met je eens dat hij erg lelijk is op een werkblad, of tafel. Het liefst werk ik hem ook ergens weg in een lade, maarja, dan een lade in een lade...
... / 078S

505

Madencio schreef: Zo'n Joe Frex lade vind ik aangezien hij lekker groot is, kun je echt wel een week of 2 je puckjes in kwijt tot ie weer leeg moet. Maar ben het met je eens dat hij erg lelijk is op een werkblad, of tafel. Het liefst werk ik hem ook ergens weg in een lade, maarja, dan een lade in een lade...
Ik zou die 2 weken maar vergeten, dan groeien er al paddestoelen op.

Afbeelding

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

506

Madencio schreef:
Zo'n Joe Frex lade vind ik aangezien hij lekker groot is, kun je echt wel een week of 2 je puckjes in kwijt tot ie weer leeg moet. Maar ben het met je eens dat hij erg lelijk is op een werkblad, of tafel. Het liefst werk ik hem ook ergens weg in een lade, maarja, dan een lade in een lade...
Dat wordt in verscheidene koffiezaken zo gedaan omdat een afklopbak geen "smoel" was en of is, koffiebranderij Boon heeft ook die oplossing, dat was na de verbouwing voor mij even zoeken naar de drasbak.
Afbeelding

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

507
In een dukke high-volume zaak kan ik me het nut van een uitklopbak wel voorstellen maar in een thuis-omgeving lijkt het me veel gedoe. Een kweekbak voor schimmels, ook pleisterplaats voor fruitvliegjes tenzij je het ding vaak uitsopt maar dat is veel extra werk. Ik klop het portafilter steeds uit in de pedaalemmer, die is op wandelafstand van de espressomachine en die zak erin wordt dagelijks vervangen dus heeft weinig tijd om fruitvliegjeskweekplaats te worden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

508
Tis het gemak van het kunnen toedienen van een eenmalige intense ram met dat portafilter op een ietwat zachtrubberen shell met een ijzeren kern, waarbij de bak in zijn totaliteit zeer stabiel is. Er gaan zo'n 10 tot 12 koppen pleur doorheen per dag en een klein afklopbakje is dan zo vol, met daarnaast je er niet echt op kan raggen. Daarnaast, ondanks een groter volume, neemt zo'n grote bak effectief minder plaats in omdat het onder gebruikelijke apparatuur staat. Ja, waarheid is, dat door mijn laksigheid wel eens schimmelculturen ontstaan. Daarom laat ik de bak vaak open staan. Eind van de dag leger. Indien nodig ofwel in de vaatwasser of wel even borstel met sop.

509
vatenwasser is wel handig

ik heb thuis nog nooit een vatenwasser gehad

Wel zo'n apparaat in het groot bediend tijdens mijn loopbaan als vatenwasser in de donkere kelder van een hotel. Mijn leermeester Ahmet zijn uitspraak 'allemaal hellepe niks' staat mij nog goed bij. Hij had het dan over al het gemopper en gevloek en getier dat de bordenwasser van de hogere verdiepingen te verduren kreeg omdat iedereen die zich méér voelde zich afreageerde op wie onderop de ladder stond, of zelfs onder de ladder. 's Zomers ging hij naar het thuisland en dan werd hij steevast 'ziek', dwz een arts schreef absolute rust voor waar hij dan van ging genieten terwijl de ziektewet doorbetaalde, net goed. Toen de directeur hem niet betrok bij de keuze voor een nieuwe grote machine (vermoedelijk schoof de vertegenwoordiger een bedragje toe dat natuurlijk niet met mijn leermeester werd gedeeld) herhaalde Ahmet 'allemaal hellepe niks' en de gigantische spoel- en spatmachine ging de allereerste dag op spektaculaire wijze naar de gallemiezen... ;-)

Van de periode dat een geliefde zo'n ding had herinner ik mij wel dat het een gedoe op zichzelf is, het correct in- en uitruimen van de vaten, en het schoonmaken van het gaatje waar zich de slierten en andere smurries verzamelen. Dat luisterde nauw.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino