Re: Gene Cafe, eerste branding, hoe te beginnen?

11
Let wel: dit is zoals ik het doe, en ik brand ook nog maar een jaar. Heb wel één en ander zitten lezen hierover, maar het is zeker niet het laatste woord.

Ik begin pas te tellen met de bonen in de trommel. Door de droogfase zou je grofweg 4 minuten kunnen optellen bij de bestaande staatjes.
Zo rond de 12-de minuut krijg ik vaak de 1-ste kraakjes, rond de 18-de minuut de 2-de krak. Het zit er eigenlijk nooit langer in dan 19 minuten (waarvan dus 4-5 minuten droogtijd).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Gene Cafe, eerste branding, hoe te beginnen?

12
Is een extra droogtijd bij het gebruik van een Gene Cafe wel zinvol ?

Ik brand zelf steeds een standaard hoeveelheid van 250 gram en stel de temperatuur in op 250 graden Celcius. Als je het proces volgt zie je dat de temperatuur hierbij langzaam oploopt, dus genoeg tijd voor het drogen. Na ca 12 minuten volgt de 1e crack. Er is dan een temperatuur bereikt van ca 240 graden. Daarna temper ik naar een wat lagere temperatuur tussen 220 en 230 graden tot de 2e crack. De brandtijd is doorgaans niet langer dan 16 minuten.

Re: Gene Cafe, eerste branding, hoe te beginnen?

13
Is een extra droogtijd bij het gebruik van een Gene Cafe wel zinvol ?
Dat heb ik me ook afgevraagd. Ik deed het in het begin bijna net zo als jij, waarbij het drogen gewoon komt door het opwarmen van de machine. Maar ik moet zeggen dat mijn brandresultaat beter werd nadat ik die droogtijd wel toepaste.

Ik las ergens dat je de bonen zo kort mogelijk in het temperatuur traject tussen 170C en 210C wil hebben, omdat je anders een "gebakken" smaak krijgt. Ik stel me dus voor dat dit traject sneller wordt overbrugd als je eerst de machine op 150C hebt voorverwarmd en vervolgens de bonen ook echt op 150C hebt zitten, voordat je dat traject ingaat.

Ik zou zeggen: probeer het eens, en laat weten of je verschil proeft.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Gene Cafe, eerste branding, hoe te beginnen?

15
Ik ben benieuwd! Ik schrijf ook niet voor niets dat het brandresultaat beter werd nadat ik droogtijd toepaste, en niet omdat... Wie weet lag het toch ergens anders aan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Gene Cafe, eerste branding, hoe te beginnen?

16
Net mijn eerste koffie gebrand.
Op de manier zoals Spironski hierboven beschreef.
Inderdaad beide kraks gehoord.
In de laatste minuut kwam er toch wel een stevige blauwe walm uit het apparaat.
De keuken kleurde behoorlijk blauw en de geur was ook niet echt de geur die ik van koffie ken :?

Maar.... de koffie heeft wel de bekende koffiegeur gekregen.
Nu maar afwachten en hopen dat de geur (en smaak) nog komt...
Vibiemme Domobar

Re: Gene Cafe, eerste branding, hoe te beginnen?

18
De boontjes nog niet geproefd.
Heb begrepen dat je de bonen minimaal 2 dagen moet laten liggen.
Merk wel dat de geur beter is dan gisteren, toen ik ze brandde.
De hele keuken was blauw van de damp.
Een volgende keer dus niet meer in huis branden. :)

Het smaakresultaat laat ik zo snel mogelijk weten.
Vraag me alleen af of die rookontwikkeling wel normaal is....
Vibiemme Domobar

Re: Gene Cafe, eerste branding, hoe te beginnen?

19
De ene keer is er meer rook dan de andere, maar meestal is er wel enige rook, ja. Hangt ook erg af van hoe ver je door brandt. Die laatste minuut is wel cruciaal, daar bepaal je veel van je smaak mee, eventjes te ver, en je hebt voornamelijk en gebrande smaak aan je koffie, zonder lichtere smaaktonen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder