Re: Nog steeds geen mooie extractie

52
Joep schreef:Die caffenation koffie is wat zachter zeg jij dus? Waar kan ik die bestellen?
Ik zie alleen een Belgische site, en daar kan ik niks bestellen...
Ok, nog een keertje dan, als ik kijk naar jou foto dan zie ik een over ge-extraheerde espresso en/of oude bonen. Caffenation zal prima koffie hebben maar er zijn genoeg andere branders hier in nederland die heerlijke koffie hebben (en vers gebrand), daar zitten ook veel milde koffies bij. Ik ga er vanuit dat jij espresso in principe lekker vind gezien de aanschaf van je machine.

Kijk eens bij: koffiekopen.nu of fascino.nl bijvoorbeeld. Nogmaals, caffenation heeft goede koffie maar is natuurlijk niet het antwoord voor je probleem.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

53
Ja, dat begrijp ik.

Maar als ik een zachte koffie heb en de extractie beter wordt en ik vind het ook lekker, merk je de bverbetering denk ik eerder dan met een koffie die ik goed gezet nog steeds niet erg lekker vind. En dan denk ik: ligt het nu aan de koffie of aan de extractie?

Iig, ik ram de laatste koffie er nog even doorheen en zal vast nieuwe bestellen.

Ik vind espresso lekker ja, maar dan wel romig en mild, niet bitter en zuur en weinig verfijnd.

Bedankt voor alle hulp van iedereen overigens! Ik waardeer het zeer.

Edit, zo, heb bij koffiekopen een kilo Brazil Cerrado besteld. 'mild en zoet als een zandgebakje'.
That's the way uhu uhu I like it :)
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

55
Ai verdikke, al te laat.

Waarom moet je oppassen met SO's? Ik ging gewoon op de omschrijving af..

De Arabica leek me aan de beschrijving ook prima, "Zacht, romig en vol van smaak. ", maar bij de mild/sterk meter links ston hij helemaal op sterk, dus dacht ik, laat maar.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

56
Omdat de meeste SO niet echt geschikt zijn om een espresso mee te maken, zeker als ze ook nog licht gebrand zijn. Dan krijg je een behoorlijke zure bak (of zeer fruitig ;), ligt eraan welke beschrijving je kiest). Hier kan je eventueel nog wat aan doen door met de temp. te spelenm maar dit is ook beperkt. Ik drink wel vaker SO maar juist omdat ik dan opzoek ben naar iets aparts en uitgesproken en zeer gewaagd. Als je een milde drinker bent moet je eventjes links laten liggen.

Een SO die bijvoorbeeld wat donkerder gebrand is en daardoor wel geschikt is voor espresso is cuzlatan thuisbarista branding, erg lekker overigens. Er zullen nog wel meer SO die geschikt zijn.

Ik gok dat de Cerrado licht gebrand is en daardoor niet geweldig is voor espresso. De espresso aribica is welliswaar redelijk sterk maar dat komt gewoon om het gebrand is voor espresso (dus per definitie sterker dan een licht gebrande boon voor andere zet-methodes). Voor een espresso is de Aribica erg mild.

Ik zie niet trouwens dat ze nog alleen maar kilozakken verkopen bij koffiekopen? niet zo mooi.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

58
Ik gebruik vaak de Brasil Cerrado, en die is inderdaad erg zacht en mild, melkchocolade en zandgebak. Mits behoorlijk gebrand moet dat wel willen hoor. En hier op het forum zijn de meeste van de proeverijen toch met SO's? Het lijkt me dat als je maar een espressobranding hebt, dat het dan wel kan...

En de clou van het verhaal is natuurlijk dat zelf branden wel erg aantrekkelijk is ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

59
Hoi Joep,

Ik ben precies het tegengestelde van mening (als Nauti). Een SO kan je heel goed als espresso drinken. Omdat je 'm puur drinkt, kan je goed alle subtiliteiten proeven die die ene boon heeft de bieden. Meestal verzuipt een SO in de melk als je een cappo wil bouwen. In een melange zitten veel meer bonen en dus ook smaken en kan dus als smaakbom bij je aankomen. Kan heftig zijn. Voor een cappuccino prefereer ik dan ook een dikke melange, die goed blijft staan in het melk-geweld. Met als resultaat een heerlijk bonbonnetje!

Persoonlijk ben ik niet een hele grote fan van Zuid-Amerikaanse SO's. Wat mij betreft niet de zachtste koffie. Cerrado schijnt wel een zachtere Zuid Amerikaan te zijn. SO's die ik zacht en lekker vind zijn de Yirgacheffe en de Sidamo uit Ethiopie, de bonen uit Sumatra Indonesie en Papua Nieuw Guinea.

Zelf branden is inderdaad erg gaaf. In principe heb je het dan allemaal zelf in de hand en je hebt altijd super vers. Ik heb laatst 3 kilo Ethiopie Harrar gekocht. Het eerste dat ik gebrand heb was behoorlijk donker. Die was behoorlijk heftig. Behoorlijk bitter. De tweede keer temperatuur omlaag en minder ver laten doorgaan, net tot in de tweede krak. Die was veel vriendelijker. Nu heb ik een weer een tip gekregen hoe je 'm nog zachter kan krijgen. Dus dat brandprofiel ga ik ook proberen. Als die nou erg fijn is, dan zal ik wat naar je opsturen!
Micra&Ultra

60
Nu heb ik een weer een tip gekregen hoe je 'm nog zachter kan krijgen. Dus dat brandprofiel ga ik ook proberen. Als die nou erg fijn is, dan zal ik wat naar je opsturen!
Ennuh: publiceer dat profiel hier dan even op de site, wil je? ben ik ook wel in geïnteresseerd! :P
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder