Re: Profitec 800

11
Het 9g filterbakje gebruikt vrijwel niemand.

Ik heb er verschillende versies van geprobeerd lang geleden, is allemaal niks.

Een uitstekend 18g bakje gebruiken, ongeveer 18g erin, ongeveer 30-36g espresso eruit in ongeveer 30-35seconden, klaar
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

12
Alabaster schreef: ma 22 aug 2022, 13:18 De Bradwursten waren niet te eten, maar het vulde. Jaren geleden eens naar Leipzig gereden om iets audio op te halen. Dit gebied was toen nog niet zo lang Oost-Duitsland af. Je kunt zeggen wat je wilt van de DDR, maar die braadworsten waren ongehoord lekker!
Yup, vooral van die standjes waar Turinger worst verkocht word :shock: Zo lekker!
De doorsnee worst is matig, niet voor niets dat ze er zo graag van die curry saus overheen mikken :P

Ps waarom wil je enkele maken?

14
Alabaster schreef: ma 22 aug 2022, 13:46 Hmm, heeft Peter van Kafko dus toch gelijk: altijd dubbele zetten, zei hij.

Ik wilde gewoon een enkele espresso zetten; dubbele is soms een beetje veel, maar bij de Strega was dat ook al geen succes.
Er is een hele draad over, waarin de ene naar de andere mislukking voorbij komt, de enkele keer dat het wel goed gaat is alle moeite niet waard ;)

15
RoosW schreef: ma 22 aug 2022, 14:01
Alabaster schreef: ma 22 aug 2022, 13:46 Hmm, heeft Peter van Kafko dus toch gelijk: altijd dubbele zetten, zei hij.

Ik wilde gewoon een enkele espresso zetten; dubbele is soms een beetje veel, maar bij de Strega was dat ook al geen succes.
Er is een hele draad over, waarin de ene naar de andere mislukking voorbij komt, de enkele keer dat het wel goed gaat is alle moeite niet waard ;)
Lukt altijd.

17
Alabaster schreef: ma 22 aug 2022, 15:25 Die is perfect. Wijzig jij de maling bij een single t.o.v een dubbele?
Nee.Ik weet wat de single zeef gaat doen en pas mijn tamp aan.Ik weet dat ik altijd roep dat tampen niks uit maakt echter bij een single shot tamp ik duidelijk zachter .Verder weet ik wat de dosering bij een single moet zijn.Op die manier hoef ik niet met de maalgraad te knoeien. Je moet dit trouwens niet over nemen wat dit valt geheel buiten de espresso doctrines. :mrgreen:

18

ik kan met mijn Cremina ook prima singles zetten: 9 gram op 18 gram. met dezelfde maalgraad als dubbele shots. op smaak winnen de 15 gram op 30 gram shotjes.

de beste single machine die ik ooit gehad heb was de PV Export: 10 gram in de dubbele basket en 20 gram output. geniaal.

met 58 mm baskets zijn singles lastiger. en de relatief hoge druk van de Profitec helpt denk ik ook niet.

desnoods ouderwets een dubbel shot splitsen in twee m.b.v. een PF met dubbele uitloop en eentje weggooien. maar dat is eigenlijk zonde...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

20
Maar de smaak dan? Kan er prima uitzien ja, zo'n single shot kan ik ook met mijn Londinium maken, maar ook met medium roast krijg ik met minimaal 15 gr koffie - 30/35gr espresso constant een betere smaak en mondgevoel.
Die Single shotjes vind ik zonde van de koffie. Dan maar een bakkie of 2 minder per dag om te bezuinigen op koffie ha ha.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!