Re: Bezzera Strega

511
cremalover schreef: do 25 aug 2022, 16:52 Had ik niet verwacht van iemand die met regelmaat een Knuckle uit mekaar trekt. :mrgreen:
:D

Ik heb de Strega toevallig wel het afgelopen weekend uit elkaar gehaald en de boiler geisoleerd met van die Armaflex isolatie. Was nog best een klus moet ik zeggen. Nu aan het meten, ben benieuw hoeveel het stroomverbruik afneemt. Over een klein weekje weten we meer...
dus...

512
Marcje schreef: do 25 aug 2022, 19:12
cremalover schreef: do 25 aug 2022, 16:52 Had ik niet verwacht van iemand die met regelmaat een Knuckle uit mekaar trekt. :mrgreen:
:D

Ik heb de Strega toevallig wel het afgelopen weekend uit elkaar gehaald en de boiler geisoleerd met van die Armaflex isolatie. Was nog best een klus moet ik zeggen. Nu aan het meten, ben benieuw hoeveel het stroomverbruik afneemt. Over een klein weekje weten we meer...
Oh, nice, ik ben benieuwd!

513
Marcje schreef: do 25 aug 2022, 16:15 Ik kon 'erop wachten' toen hij het deed, dus toen was 1 ritje voldoende. Ik had geen andere pomp nodig trouwens, dat scheelt wel iets in de tijd.
Of je gaat ondertussen even shoppen in Tilburg...
Waarom had je geen andere pomp nodig? 🤔
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

515
Ah, logisch.
Even een hele domme beginners vraag, zal eerst even uitweiden over 'hoe ik koffie zet' met de Strega op dit moment.

Hoe de koffie in de mand van het protafilter komt lijkt mij te vanzelfsprekend, dat slaan we dus maar even over.
Portafilter in de machine, beker er onder, hendel naar beneden geheel, motor slaat aan, ik wacht geduldig, motor slaat uit, ik wacht nog steeds, na enige tijd zie ik de eerste druppels, de hendel doe ik nu naar boven (een stukje) en laat hem los, hij begint (die hendel dan, ik niet, ik sta er nog steeds bij te lanterfanteren) omhoog te rijzen in een een langzaam tempo. Als ie boven is en duidelijk niet meer beweegt komen de laatste druppels, ik weeg mijn beker (die ik voorheen op 0 gezet had) damn, weer 65,4 gram?
En dat met een fijnere maling. Krijg je altijd 65gr eindproduct? Zo nee, wat doe ik fout?
De tijd tussen die eerste druppels en motor uit is nu zo een 10 seconden, dat lijkt mij behoorlijke pre-infusie toch?
Moet je voor ie boven is de beker er onder uit joepen? Zit er altijd 65gr (+/-) in de kolom?

Mijn eeuwige dank ;)

516
Bij mij stroomt uit de zetgroep ook altijd veel meer dan ik nodig heb ik het kopje.

Ik haal bij 30g in het kopje het kopje weg en plaats er een groter kopje onder waarin dan rustig de rest weg mag vloeien.

Dan heb ik 30g heerlijke espresso.

In het opvang-kopje dat ik leeg giet in de gootsteen zit naar Senseo smakend spul. Afval dus.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

517
Ik denk dat pure levers zo ontworpen zijn dat met een volledige slag de zetratio precies 50% is. Is tenminste zo bij mijn Pompei en Lambro.Zo hoef je nooit kopjes weg te trekken voordat de zaak uitgedruppeld is.
Bij hybrides zal de pomp er toch meer in persen.Was bij mijn Strega ook zo.

518
Wat een 'pure lever' is kon ik even niet vinden op wikipedia.

;-)

De zetgroep op mijn machine wordt door vele andere 'pure levers' ook gebruikt.

Het volume aan water dat eruit komt wordt, hetgeen menigeen zal verbazen, bepaald door het volume water dat erin gaat.

Wordt de zetgroep gevuld met boilerdruk, dan is dat aanmerkelijk minder dan wanneer dat met 6 bar wordt gedaan.

Vandaar.

Zo zit het.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

519
RoosW schreef:Ah, logisch.
Even een hele domme beginners vraag, zal eerst even uitweiden over 'hoe ik koffie zet' met de Strega op dit moment.

Hoe de koffie in de mand van het protafilter komt lijkt mij te vanzelfsprekend, dat slaan we dus maar even over.
Portafilter in de machine, beker er onder, hendel naar beneden geheel, motor slaat aan, ik wacht geduldig, motor slaat uit, ik wacht nog steeds, na enige tijd zie ik de eerste druppels, de hendel doe ik nu naar boven (een stukje) en laat hem los, hij begint (die hendel dan, ik niet, ik sta er nog steeds bij te lanterfanteren) omhoog te rijzen in een een langzaam tempo. Als ie boven is en duidelijk niet meer beweegt komen de laatste druppels, ik weeg mijn beker (die ik voorheen op 0 gezet had) damn, weer 65,4 gram?
En dat met een fijnere maling. Krijg je altijd 65gr eindproduct? Zo nee, wat doe ik fout?
De tijd tussen die eerste druppels en motor uit is nu zo een 10 seconden, dat lijkt mij behoorlijke pre-infusie toch?
Moet je voor ie boven is de beker er onder uit joepen? Zit er altijd 65gr (+/-) in de kolom?

Mijn eeuwige dank ;)
Weegschaaltje onder kopje en beide wegtrekken bij gewenste gewicht. Meestal probeer je zo'n 30 gram te trekken in 25 a 30 seconden. De rest wat nog uit de portafilter komt laat je weglopen in de lekbak of een kopje.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

520
fransg schreef: vr 26 aug 2022, 08:59 Wat een 'pure lever' is kon ik even niet vinden op wikipedia.

;-)

De zetgroep op mijn machine wordt door vele andere 'pure levers' ook gebruikt.

Het volume aan water dat eruit komt wordt, hetgeen menigeen zal verbazen, bepaald door het volume water dat erin gaat.

Wordt de zetgroep gevuld met boilerdruk, dan is dat aanmerkelijk minder dan wanneer dat met 6 bar wordt gedaan.

Vandaar.

Zo zit het.
Precies.Wat ik zei toch. ;)
Een semantische discussie over het woord puur. wil ik niet beginnen.Bedoelde daar niets mee. ;)
Hybrides vind ik een passend woord voor levers met een pomp voor de pre-infusie.