Re: Bezzera Strega

532
RoosW schreef:
fransg schreef: vr 26 aug 2022, 09:38 8352C1B6-FDA6-4675-BAB6-BB839557C061.jpeg3E629799-CE2F-48B4-9181-D7D050AA5871.jpeg25F2129C-F1F3-4A1F-80C7-2520C114385E.jpeg
Waar kijk ik nu naar? Twee kopjes waarvan de tweede meer gevuld is als de eerste? Kunt U wat meer uitleg verschaffen aub :D
Is dit de pull tot x gram, en het tweede bakje de rest van de output? Dat moet hem haast wel wezen toch?

@cremalover wat ik begreep van de modificatie, is dat er een zwakkere (?) pomp geïnstalleerd word, naast het verwijderen van een van de veren.
Klopt, er komt een lichter pompje in. Welk model weet ik niet. Zou ik even onder de motorkap moeten kijken.

@RoosW ik heb een getemde heks en woon in Leusden. Je bent welkom om haar een keer te komen ‘betasten’.

533
omeCo schreef: vr 26 aug 2022, 10:31
RoosW schreef:
fransg schreef: vr 26 aug 2022, 09:38 8352C1B6-FDA6-4675-BAB6-BB839557C061.jpeg3E629799-CE2F-48B4-9181-D7D050AA5871.jpeg25F2129C-F1F3-4A1F-80C7-2520C114385E.jpeg
Waar kijk ik nu naar? Twee kopjes waarvan de tweede meer gevuld is als de eerste? Kunt U wat meer uitleg verschaffen aub :D
Is dit de pull tot x gram, en het tweede bakje de rest van de output? Dat moet hem haast wel wezen toch?

@cremalover wat ik begreep van de modificatie, is dat er een zwakkere (?) pomp geïnstalleerd word, naast het verwijderen van een van de veren.
Klopt, er komt een lichter pompje in. Welk model weet ik niet. Zou ik even onder de motorkap moeten kijken.

@RoosW ik heb een getemde heks en woon in Leusden. Je bent welkom om haar een keer te komen ‘betasten’.
Oh, wat een aardig aanbod, en prima te combineren met een middagje winkelen in Amersfoort (mijn vrouw is de chauffeur, dus die moet je tevreden houden) :D
Ik zal in overleg gaan met de baas :P

534
cremalover schreef: vr 26 aug 2022, 09:39 Je kunt met de Strega ook een pompshot maken. Laat je de lever beneden staan en dan maakt de Ulka met 8 bar een pompshot.Je kunt theoretisch ook je kopje half vullen met de pomp en dan de hendel loslaten. Je kunt ook de hendel loslaten op het moment dat je hoort dat de Ulka harder moet gaan werken. Of op het moment dat de eerste druppel valt. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos met de Strega.
Peter doet ook iets met het pompje. Ik dacht dat hij een anti flubber installeert. Precies weet ik het niet.

Dit is een leuke proef trouwens!
Dus je maakt een pompshot (hendel naar beneden laten) en een 'gewoon' lever shot.
Zelfde hoeveelheid maalsel, zelfde hoeveelheid koffie in het kopje (wegen dus).
Dan iemand beide kopjes blind naast elkaar laten proeven. Ik denk dat iedereen een verschil proeft, en ook met vergelijkbare omschrijvingen van het smaak verschil aankomt.

Ik doe dit regelmatig als bekenden zich afvragen of je het verschil tussen een pomp en een lever machine proeft.
dus...

535
Marcje schreef:
cremalover schreef: vr 26 aug 2022, 09:39 Je kunt met de Strega ook een pompshot maken. Laat je de lever beneden staan en dan maakt de Ulka met 8 bar een pompshot.Je kunt theoretisch ook je kopje half vullen met de pomp en dan de hendel loslaten. Je kunt ook de hendel loslaten op het moment dat je hoort dat de Ulka harder moet gaan werken. Of op het moment dat de eerste druppel valt. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos met de Strega.
Peter doet ook iets met het pompje. Ik dacht dat hij een anti flubber installeert. Precies weet ik het niet.

Dus je maakt een pompshot (hendel naar beneden laten) en een 'gewoon' lever shot.
Dan iemand beide kopjes blind naast elkaar laten proeven. Ik denk dat iedereen een verschil proeft, en ook met vergelijkbare omschrijvingen van het smaak verschil aankomt.

Ik doe dit regelmatig als bekenden zich afvragen of je het verschil tussen een pomp en een lever machine proeft.
Maar eigenlijk is het dan niet helemaal een vergelijking omdat de maalgraad ook zou moeten worden aangepast naar volledig pompshot (9 bar) of een aflopend profiel van een lever.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

537
bobbee schreef:
Marcje schreef:

Maar eigenlijk is het dan niet helemaal een vergelijking omdat de maalgraad ook zou moeten worden aangepast naar volledig pompshot (9 bar) of een aflopend profiel van een lever.
Volgens mij levert de PSM pomp een lagere druk.

538
In mijn enthousiasme vandaag voor de ophaler van mijn Rocket (snif) omdat ik de Strega wilde demonstreren 'even snel' - 'ja die is wel heet nu' shotje gemaakt, HOLY foek, dat koffie zo zuur kan zijn!!
Na enige langere tijd opwarmen (25 ipv 10 minuten) opnieuw gedaan, yep, een heel verschil!
Nu ook het filmpje dat @bobbee gelinkt had bekeken, over de verschillende lever methodes die je met de Strega kunt uitspoken, ik zie diverse experimenten in mijn nabije toekomst :D
Ondertussen ook nog even wat zaken geregeld, het douchescherm er uit gewipt, hmm merkloos ding. jemig, wat een crud binnenin!
Lever naar beneden, de boel van binnen met een doek onderhanden genomen, nieuwe ring (had ik nog liggen, siliconen ring in de juiste maat) erin, het douchescherm een tijd liggen weken in de Cafiza, en nu weer blinkend schoon.
Ik moet zeggen dat scherm er uit en er in, bij de Strega een stuk makkelijker verloopt als het gewriemel met de Rocket, daar was ik altijd best even mee bezig voor ik het douche scherm los had, deze kwam met twee voorzichtige schroevendraaier bewegingen vlot los.
IMS douchescherm bestellen, Tiramisu contacten over die houten handvatten, en met moeders bespreken wanneer we richting Tilburg kunnen..
Dan kan ik daarna een afspraak maken met Peter om de mod uit te voeren. De vorige eigenaar melde mij dat recentelijk een andere Peter de Strega onderhanden had genomen (ringen in de kolom?), dus onderhoud zou verder niet hoeven, enkel de mod.
Gaan wij ondertussen een uurtje of twee in stilte lijden bij mijn schoonouders ;)

Plannen genoeg dus.

Ik las overigens ook iets over een PID installatie om de groepskop verwarmingselementen aan te sturen, niet erg ingewikkeld, en mede ook omdat de huidige thermostaat van de kop elementjes zelf (niet de HX boiler) een schakelzone van bijna 10c heeft, een PID zou dus veel meer kop stabiliteit in temperatuur moeten geven, de mod was gepleegd met spul uit China, en zoiets van 35,- euro aan materiaal bij elkaar. Hmm..
En die boiler isoleren, ja dat zou ook nog niet eens zo een gek idee zijn, ik hoor hem nu best vaak aan slaan.
Ik weet dat er iemand was die de isolatie recentelijk uitgevoerd heeft, maar is er ook een Strega gebruiker die met zo een PID heeft gepield?
Oh en ik las ook ergens over verwarmingselementen van een ander merk ter vervanging van die van Bezerra, die naar het schijnt niet 100% waterdicht zijn :shock:

540
RoosW schreef: vr 26 aug 2022, 15:50
Ik las overigens ook iets over een PID installatie om de groepskop verwarmingselementen aan te sturen, niet erg ingewikkeld, en mede ook omdat de huidige thermostaat van de kop elementjes zelf (niet de HX boiler) een schakelzone van bijna 10c heeft, een PID zou dus veel meer kop stabiliteit in temperatuur moeten geven, de mod was gepleegd met spul uit China, en zoiets van 35,- euro aan materiaal bij elkaar. Hmm..
En die boiler isoleren, ja dat zou ook nog niet eens zo een gek idee zijn, ik hoor hem nu best vaak aan slaan.
Ik weet dat er iemand was die de isolatie recentelijk uitgevoerd heeft, maar is er ook een Strega gebruiker die met zo een PID heeft gepield?
Oh en ik las ook ergens over verwarmingselementen van een ander merk ter vervanging van die van Bezerra, die naar het schijnt niet 100% waterdicht zijn :shock:

Ik heb een PID in de kop en eentje in de boiler zitten. Die van de boiler heb ik trouwens weer even uitgezet, ik kreeg de response niet goed tijdens het stomen (temperatuur zakte teveel in, zou even serieus met de settings moeten spelen).
Bij mij is het ook chinees spul van een paar tientjes. Ik denk niet dat ik het verschil proef, maar was wel leuk om te doen.
Is op zich niet ingewikkeld, maar toch wel even een klusje, met name om alles weg te werken. Omdat hij bij mij aan het vaste water hangt kon ik de ruimte van de watertank daarvoor gebruiken. Denk dat het bij een standaard Strega nog wel een puzzeltje wordt om het netjes weg te werken en nog te kunnen bedienen :roll:
dus...