Re: Bezzera Strega

572
omeCo schreef: zo 28 aug 2022, 09:13 Kijkend naar de tabel, zou een E4R niet een betere keuze zijn? Of zit die er al in?
Ha! Dat zat ik ook net te denken, geen idee, zijn er experts die hier iets meer over kunnen zeggen?

Over de puck, de laatste 3 die ik uitklopte, mooi, droog, compact (vlakker en minder 'rommelig' als ik met de Rocket had, en die vielen altijd in tweeën bij het uitkloppen, ik heb nu (met hetzelfde mandje) bijna schone mandjes, en een puck die een geheel blijft bij het uitkloppen, zonder putjes of deuken in het oppervlak.

Mijn huidige favorite routine:
Hendel overhalen, 7 seconden tellen (3 bar beweerde het voorheen gelinkte filmpje) hendel iets omhoog pomp stopt, 10 seconden wachten, hendel weer naar beneden, pomp start weer maar zwijgt even later vanwege tegendruk, even later verschijnen de eerste druppels, hendel omhoog. Mok er onderuit zodra er rond de 40, 42gr koffie in zit.
Heerlijk veel zoet, mooi stroperig, zoooo lekker :D

573
omeCo schreef:
RoosW schreef:
omeCo schreef: za 27 aug 2022, 21:03 En? Wat is jouw ervaring?
Langere experimenten zijn noodzakelijk, hij lijkt nu probleemloos te werken, maar dat moet verder gebruik over de komende dagen aantonen.
Hou ons op de hoogte.

Misschien wel leuk om wat foto’s te plaatsen van de puck na gebruik en met en zonder flushen.
Iets voor morgenochtend als ik er aan denk.
omeCo schreef:
RoosW schreef:
omeCo schreef: za 27 aug 2022, 21:03 En? Wat is jouw ervaring?
Langere experimenten zijn noodzakelijk, hij lijkt nu probleemloos te werken, maar dat moet verder gebruik over de komende dagen aantonen.
Hou ons op de hoogte.

Misschien wel leuk om wat foto’s te plaatsen van de puck na gebruik en met en zonder flushen.
Iets voor morgenochtend als ik er aan denk.
Zonder spuiter; puck voor, espressootje, puck na.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

575
RoosW schreef:
omeCo schreef: zo 28 aug 2022, 09:13 Kijkend naar de tabel, zou een E4R niet een betere keuze zijn? Of zit die er al in?
Ha! Dat zat ik ook net te denken, geen idee, zijn er experts die hier iets meer over kunnen zeggen?

Over de puck, de laatste 3 die ik uitklopte, mooi, droog, compact (vlakker en minder 'rommelig' als ik met de Rocket had, en die vielen altijd in tweeën bij het uitkloppen, ik heb nu (met hetzelfde mandje) bijna schone mandjes, en een puck die een geheel blijft bij het uitkloppen, zonder putjes of deuken in het oppervlak.

Mijn huidige favorite routine:
Hendel overhalen, 7 seconden tellen (3 bar beweerde het voorheen gelinkte filmpje) hendel iets omhoog pomp stopt, 10 seconden wachten, hendel weer naar beneden, pomp start weer maar zwijgt even later vanwege tegendruk, even later verschijnen de eerste druppels, hendel omhoog. Mok er onderuit zodra er rond de 40, 42gr koffie in zit.
Heerlijk veel zoet, mooi stroperig, zoooo lekker :D
En hoeveel gram gaat er in het mandje?

576
Let op: Het pompje in de Strega is alleen nodig om de kamer te vullen en zorgt voor de pre infusie.
De zetdruk wordt geleverd door de veder.
Ik weet niet of je het verschil kan proeven tussen de twee pompjes.

Ik kan me (filosofisch) wel iets voor stellen dat je de pre infusie druk (door de pomp) en de zetdruk (door de veer) op elkaar afgestemd wilt hebben. Dus dat een een lagere pompdruk beter 'aansluit' bij een lagere zetdruk, wanneer de binnenste veer is verwijderd.
Misschien dat dat de reden voor een ander pomp is bij een PSM?
dus...

577
Marcje schreef: zo 28 aug 2022, 11:34 Let op: Het pompje in de Strega is alleen nodig om de kamer te vullen en zorgt voor de pre infusie.
De zetdruk wordt geleverd door de veder.
Ik weet niet of je het verschil kan proeven tussen de twee pompjes.

Ik kan me (filosofisch) wel iets voor stellen dat je de pre infusie druk (door de pomp) en de zetdruk (door de veer) op elkaar afgestemd wilt hebben. Dus dat een een lagere pompdruk beter 'aansluit' bij een lagere zetdruk, wanneer de binnenste veer is verwijderd.
Misschien dat dat de reden voor een ander pomp is bij een PSM?
Ik heb alles geprobeerd . Met lichte en donkere brandingen. Preinfusie in alle drukmogelijkheden levert voor mij geen smaakverschil op. Ik gebruik preinfusie wel om de puk te verzadigen en zo een mooiere extractie te krijgen. Maar proef geen verschil tussen 0 bar of zeg 4 of 3 of 2 bar pre infusie.Anderen proeven dat misschien weerwel. Zo hoor ik gelukkig het geluid van krekels in de zomer. Mijn vrouw is doof voor die frequentie.
Zo zal het ook met smaak zijn.

578
Van wat ik me kan herinneren wat Peter me uitlegde was de drukopbouw met de andere pomp trager meer gelijkelijk met een Max van iets van vier bar. De pomp die er origineel inzit liet het water er volgens Peter met veel meer geweld op komen.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

579
Let op: Het pompje in de Strega is alleen nodig om de kamer te vullen en zorgt voor de pre infusie.
Peter van Kafko zei mij dat dit niet zo was. De pomp, zei hij, vult niet alleen de zetgroep met water, maar bouwt ook druk op, wel 12 bar.
Superkop; Hedone Honne.