Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

5141
Het nieuwsitem over de bakker die wat eerder stopt dan het plan was vind ik slordig.

Er staat dus niet bij wat voor energiecontract ze hadden, ook niet hoe energiezuinig of -verslindend hun oven was.

Als ze de bakkerij niet aan een volgende bakker verkochten, kan het zijn dat ze een oude oven hadden die intussen sowieso niet meer zou moeten worden gebruikt vanuit milieu-oogpunt.

Als er al zo een in het Openluchtmuseum staat, kan men het beste alle anderen opheffen vind ik.

Ander aspect: toen ik een poos geleden een vergadering had over vastgoed in de stad waar ook een grote beheerder van winkelvastgoed in nieuwbouwwijken zat, vertelde die dat veel nieuwe bewoners in de moderne wijken de dringende wens hebben dat er een paar 'leuke knusse' winkels komen, zoals een warme ambachtelijke bakker voor het gevoel 'ons buurtje'. Op plekken waar ze dan daaraan tegemoet kwamen en voor weinig huur een bakker lieten komen, bleek dat de bewoners slechts incidenteel, op feestdagen, er wat ambachtelijks kopen en de rest van de tijd het karretje in de supermarkt vullen met daar afgebakken fabrieksbrood... dus alsnog exit bakker, waarna men dan luidkeels jammert over het verdwijnen van 'ons bakkertje'

;-)

Dan komt er natuurlijk een krant langs of een tv programma, makkelijk scoren bij de abonnees. Kort item, vooral niet doorvragen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5142
We hebben straks veels te veel gas dat veels te goedkoop wordt:
Belangrijke energie-intensieve ondernemingen, waaronder bakkers en zwembaden, sluiten hun deuren zodra hun energiecontract afloopt. En Nederlandse huishoudens hebben afgelopen winter al rond de 8 procent minder gas gebruikt, dat percentage zal komende winter nog veel lager liggen.
Economisch principe
Wie al die berichten bij elkaar optelt, ziet eerst enorme economische schade en daarna een klassiek economisch principe: de varkenscyclus. Die cyclus vertelt hoe boeren snel biggen vetmesten als de prijzen hoog zijn, om een paar maanden rond de slachttijd te concluderen dat er overaanbod is.

Als die analogie klopt, zou deze winter zomaar kunnen blijken dat Europa veel meer gas heeft ingeslagen dan er nog verbruikt wordt, omdat alle klanten weg zijn. Waardoor de gasprijs vervolgens weer hard kan kelderen. Waarbij veel bedrijven die met duur gas zitten grote schade kunnen lijden. Zo is de zorg over de sluiting van Nord Stream binnen een half jaar verschoven naar de vraag hoe de transitie naar een EU met minder gas zonder al te wilde schokken verloopt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5143
De energieprijs is omhoog. Daar is geen onduidelijkheid over. Als iemand daaraan twijfelt prima, maar die heeft geen gelijk. Daar is volgens mij ook nergens twijfel over en dat komt niet door deze berichten. Iedereen met een variabel contact betaald meer dan 1 a 2 jaar terug. Dat is waar het omgaat.

Dus ik snap je punt niet omdat het niks te maken heeft met wat er gaande is.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

5144
Mijn punt:

De journalist komt met een verhaal over bakker in kommer en kwel

Echter wordt het gebruikt om ‘hoge gasprijs’ te illustreren

Terwijl het daarvoor een gebrekkig voorbeeld is

- oude bakkers stoppen
(Onderwerp vergrijzing)

- oude ovens kunnen niet meer
(Klimaatverandering)

- consument keert zich af van ambachtelijke dure producten
(Inflatie)

Gewoon slordig gemakzuchtig ‘nieuws’

5146
bobbee schreef: ma 12 sep 2022, 15:18 Zo kun je ook stellen: de journalist had het stuk niet geschreven als er geen gas en stroomcrisis zou zijn.
Sterker: er werd al over geschreven voordat dat de gasprijs een punt was:

;-)

https://www.eenhuisinhetbuitenland.nl/c ... un-deuren/
Kosten

Met de komst van de supermarchés aan de rand van de steden kregen de bakkerijen er een geduchte concurrent bij.

Als je als consument de dagelijkse boodschappen bij een grootgrutter haalt, kun je daar net zo goed het brood ook vandaan halen. Gemak dient de mens, nietwaar?

Weliswaar wordt niet alles ter plaatse vers bereid, maar de lagere kosten voor het brood wegen voor de consument kennelijk zwaarder dan de kwaliteit.

Daar waar een bakker niet zo gemakkelijk kan stunten met de prijzen kan een supermarkt van een grote keten, vanwege diens zeer grote afzet, dat wel.

Soms zit er niets anders op voor de boulanger dan personeel te ontslaan om zo maar het hoofd boven water te houden.

Vergrijzing

Een bijkomende factor is de vergrijzing.

Ik zal u niets nieuws vertellen door te melden dat het Franse platteland aan het leeg lopen is.

De jongeren trekken naar de grote steden, voor hun studie alsook op zoek naar werk.

Als de plaatselijke bevolking in de loop der tijd halveert, hoe reëel is het te verwachten dat de plaatselijke ondernemers hun deuren open houden?

Rest niets anders dan de gang naar een volgend dorp, daar waar een oudere inwoner dat niet zo snel zal doen. Deze is derhalve op bereidwillige buurtbewoners aangewezen.

Daarbij komt dat een boulangerie meer is dan enkel een plek waar brood verkocht wordt. Het is ook de ontmoetingsplaats om even de laatste nieuwtjes uit te wisselen, het heeft derhalve een grote sociale functie.

5148
Ik ben het met je eens dat de gasprijs omhoog gaat. Voor de een een beetje, voor de ander tienvoudig, wat niet goed wordt uitgelegd.

Kan wezen dat die prijs over enige maanden weer omlaag gaat, of niet.

Het desbetreffende een dienaangaande artikel over de oude bakker is slordig, oppervlakkig en deels misleidend om redenen die ik heb toegelicht.
;-)

5149
Ik heb een variabel contract. Ik ga van 0,83 cent per m3 in 2020 naar ongeveer 2 euro per m3 per 1 oktober dit jaar. Dit heeft iedereen met een variabel contract bij vattenfall of die waarvan hun vaste contract afloopt, Vattenfall heeft zijn prijzen verhoogd per die datum. Ook stroom is verhoogd. Dat bakker verhaal kan een slordig stuk zijn met 100.000 redenen maar de reden dat ze het niet reden is de energieprijs. Die oven kan oud zijn maar met de oude energieprijs prijs nog prima te behappen bijvoorbeeld.

Enfin, de energieprijs is hoog. Te hoog voor sommigen. Ook voor ons een flinke verhoging zo vlak voor de winter. Ik hoop dat we het kunnen opvangen en dat bijvoorbeeld de Londinium niet weg hoeft.
De prijs zou omlaag kunnen gaan, misschien wel net zo laag als in België of Duitsland die het gas uit Nederland geleverd krijgen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

5150
Op Hilversum 1 radio werd toennet uitgelegd dat 's nachts de was doen geld kan besparen als je een 'slimme meter' hebt.

Als je 80% van je elektra 's nachts op het lagere tarief gebruikt kan een gezin € 3,45 per maand besparen.

's Nachts elektra gebruiken is niet 'duurzamer' want de zonnecellen vangen dan minder zon.

Waait het eens heel hard dan kan het wel 'duurzamer' zijn.