Re: Stillere vibratiepomp?

11
Ja, ik heb al gekeken naar bitumen isolatie zoals dat gebruikt wordt voor autoluidsprekers. Dat schijnt goed te helpen, maar het kost ook wat, je zit zomaar op € 40! Vandaar dat ik bedacht dat een nieuwe en stillere pomp misschien wel goedkoper zou zijn.
Ik heb overigens her en der al wel stukken vilt gebruikt om de machine stiller te maken, en dat heeft geholpen. Toch blijft er ergens een rateltje klinken waarvan ik denk dat het de pomp is. :evil:
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Ik heb nu een Butterfly open liggen en wat ik denk dat het is bij jou is of de slang of de voetjes van de pomp, check die nog eventjes!
Want verder stiller maken loopt een beetje dood denk ik, je gaat je alleen meer irriteren omdat ie nooit "stil" wordt.
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

13
Hmm, ik heb de slangetjes en de voetjes met vilt geprobeerd te isoleren van de kast (zo'n schroef waarmee je dat voetje vastschroeft maakt natuurlijk altijd nog contact) en dat scheelde dus wel een beetje.
Ik hoor tijdens het pompen nog wel een metalig geluidje, waarvan ik dus denk dat het de pomp zelf is. Vandaar dat ik vermoed dat het vervangen van de hele pomp voor een iets stillere, wellicht nog iets kan schelen.
En anders maar accepteren dat het ding lawaai maakt, nietwaar? Ik begrijp namelijk uit de reacties tot nu toe dat men er nog geen (positieve) ervaring mee heeft...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Je begint de hints te snappen ;)
Nee serieus, het "metalige" geluid maakt de pomp niet maar dat is gewoon de resonantie in de kast van de trillingen.
Ik zou het echt verspilde moeite vinden om er mee bezig te "blijven" zolang de koffie maar lekker is mag ie beste een geluidje maken!
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

15
Hoi Matthijs,
Een vriend van mij vond de pompherrie ook irritant...hij heeft z'n VBM Domobar Super geïsoleerd met glaswol (of steenwol, weet niet zeker...). Gewoon de binnenkant flink volstoppen met proppen, vooral rond de pomp natuurlijk en langs leidingen en metaal (die resoneren geluid). Dat heeft goed geholpen vind ik; het geluid is natuurlijk niet compleet weg, maar wel prettig gedemd. En het spul kost niks bij de bouwmarkt. :lol:

succes ermee!
Laatst gewijzigd door rolf op ma 11 aug 2008, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Rolf - Casa Barista

16
Past men wel op met het omwikkelen van pompjes met isolatiemateriaal? Zo´n pomp is thermisch gezien niets anders dan een grote spoel koperdraad met een vermogen van 60 Watt. Denk maar even aan een gemiddeld gloeilamp. Veel pompen zijn thermisch gezekerd, maar lang niet alle...
Er gaat niets boven morgen.

17
oxxo schreef:Past men wel op met het omwikkelen van pompjes met isolatiemateriaal? Zo´n pomp is thermisch gezien niets anders dan een grote spoel koperdraad met een vermogen van 60 Watt. Denk maar even aan een gemiddeld gloeilamp. Veel pompen zijn thermisch gezekerd, maar lang niet alle...
Voor thuisgebruik valt het risico wel mee. Als je de hele dag dat ding gebruikt wordt het anders, maar die paar keer op een dag dat je thuis de pomp gebruikt à +/- 30 seconden leveren thermisch gezien echt geen probleem op.

18
Denk ook aan ontkalken, doorspoelen. De thermische belasting wordt waarschijnlijk grotendeels afgevoerd door het langsstromende water, maar in ieder geval is de pomp in mijn toestel voorzien van smeltzekering. Dat geeft te denken.
Er gaat niets boven morgen.

19
Mijn machine is wel schoon en ontkalkt, daar ligt het denk ik niet aan. Vibratie-pompen zijn dacht ik inderdaad wel gevoelig voor warmte. Ik meen dat je ze echt niet langer dan een minuut achter elkaar aan moet hebben staan, dan moeten ze eenzelfde tijd weer uit staan. Of isolatie daar iets aan verandert weet ik echter niet...

20
oxxo schreef:Denk ook aan ontkalken, doorspoelen. De thermische belasting wordt waarschijnlijk grotendeels afgevoerd door het langsstromende water, maar in ieder geval is de pomp in mijn toestel voorzien van smeltzekering. Dat geeft te denken.
Ach....er zijn zoveel apparaten voorzien van een zekering die het eigenlijk niet nodig hebben bij normaal gebruik. Het is gewoon een methode van de fabrikant om ingedekt te zijn. Kijk maar eens naar muziekversterkers.....die hebben ook altijd (meerdere) zekeringen, maar je moet aardig je best doen wil je die door je eigen toedoen nodig hebben. Maar voor het geval er een piekstroom doorkomt of iemand toch zo debiel is dat ding erg te mishandelen is de fabrikant in ieder geval gedekt.

Voorzichtigheid is natuurlijk altijd geboden, maar persoonlijk ben ik van mening dat het met thuisgebruik geen kwaad kan. Overigens ontkalk ik ook nooit in één adem, maar zelfs als ik dat zou doen betwijfel ik of het echt problemen op gaat leveren.
Spironski schreef:Mijn machine is wel schoon en ontkalkt, daar ligt het denk ik niet aan. Vibratie-pompen zijn dacht ik inderdaad wel gevoelig voor warmte. Ik meen dat je ze echt niet langer dan een minuut achter elkaar aan moet hebben staan, dan moeten ze eenzelfde tijd weer uit staan. Of isolatie daar iets aan verandert weet ik echter niet...
Ik heb mijn Silvia al een tijdje open staan en heb regelmatig mijn hand op de pomp gelegd, maar daar kan ik geen echte warmte-afgifte aan ontdekken. En als de pomp aan de buitenkant de warmte niet afstraalt zal wat isolatie ook geen groot verschil maken denk ik. Maar misschien ligt het er ook aan waar je pomp zich bevindt in je apparaat. Als die niet goed afgescheiden is van de boiler dan kan de temperatuur natuurlijk wel wat meer oplopen.