Hein haalt een goed punt aan.
Ik repareer buizenversterkers voor gitaar. Er is één type vesterker wat je veel ziet. Het merk en model daarvan doen er op een koffieforum niet zo toe, laten we hem "versterker X" noemen. Bijna elke serieuze gitarist heeft versterker X gehad of heeft er nog steeds een. Er zijn er belachelijk veel van gemaakt, praktisch op elk podium zie je er wel een staan, ze kosten nieuw nog geen 1000 euro, en tweedehands kom je ze met een beetje zoeken vanaf 350 euro al tegen. Er zijn er honderdduizenden of wellicht nog wel meer van gemaakt, maar vraag mij of elke andere technicus wat ze ervan vinden en je hoort dat ze allemaal dezelfde problemen hebben, er is enorm bezuinigd is op de bouwkwaliteit en ze gaan vroeg of laat allemaal op dezelfde manier stuk. Niet elke klant die eigenaar is van zo'n versterker is blij dat te horen, en vaak hoor je dan "Ja, maar de mijne doet het perfect, en ik heb er in 10 jaar geen problemen mee gehad". Het enige wat ik dan kan zeggen is dat ik blij ben voor die gene dat dat zo is, maar toch krijg ik ze met regelmaat binnen, en ik kan bijna zonder te kijken al voorspellen wat er mis is gegaan.
Om het even te betrekken op espressomachines, volgens mij is het Solis/Breville/Sage spul precies zo. Veel voor weinig geld, je komt ze op elke hoek tegen, maar ze zijn gewoon niet gebouwd om echt lang mee te gaan zoals andere opties in de markt. Hier is de prijs dan ook naar. Als je er een hebt en er tevreden mee bent, super, lekker van genieten zou ik zeggen.
Re: Upgrade naar serieuze machine
31Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021