Re: Upgrade naar serieuze machine

41
Ben70 schreef: ma 19 sep 2022, 09:33
fransg schreef: ma 19 sep 2022, 09:20
Ben70 schreef: ma 19 sep 2022, 05:31een mening hebben ze allemaal ,dus deze drammer houd er over op, het is voor mij wel duidelijk
Hopelijk lijdt jouw stemming er nu verder niet meer onder en kun je evengoed genieten van je espresso!
Je kent mij niet Frans , je weet ook mijn technische achtergrond niet .mijn humeur is prima geloof me ,daar is heel wat meer voor nodig om dat te verstoren.
Poh, begint nu wel erg negatief te worden allemaal. Dingen als ''je kent mij niet'' helpt natuurlijk ook niet, is ook niet constructief.
Ik geloof dat er genoeg redenen zijn gegeven waarom veel mensen de Solis/Sage machines niet geweldig vinden, t.o.v. de gevestigde namen in de espressowereld. Maar net als Frans denk ik: ben je tevreden met je machine, dan is er niks aan de hand toch?

43
Mensen ontspan.
Ik ben geen doorgewinterde koffie machine kenner. Solis kan prima een degelijke machine bouwen voor wellicht wat minder kosten. En kan het daarom ook scherp wegzetten. Iets met een verdien model van 10x €,10= €1,- of je kan 4x€,25=€1,- toepassen.

Dan komt er nog iets als inspelen op de vraag of hype.

De kans is aannemelijk dat bezzera, profitec, ecm.
Gaan voor het laatste verdienmodel. Ze zijn minder groot en zullen daardoor hogere bouwkosten hebben.

Solis zal gezien de massale productie inspelen op de eerste optie.

Vaak wordt het dan voor de fabrikant en de koper minder interessant om een machine te repareren. Kost minder in aanschaf dus eerder geneigd iets nieuws te kopen. We leven in een wegwerp maatschappij.

De klassieke fabrikanten zullen het allemaal zo unicorn mogelijk houden en wordt reparatie ook makkelijker. En de aanschaf is hoger dus de klant is eerder geneigd om het product te laten repareren.

Lang verhaal kort.
De materialen mogen bij solis waarschijnlijk van mindere kwaliteit zijn of hanteren grotere toleranties hebben in diktes van het rvs etc.

Bij bijvoorbeeld bezzera zullen de materialen waarschijnlijk van een iets hogere kwaliteit zijn en zullen zei ook kleinere toleranties hanteren.

Beide machines zullen gewoon een goede espresso maken. Mits de man die het apparaat bediend weet wat ie doet en een goede boon en goede maling heeft.

Nu maar weer in topic.

De machine doet het goed en de man die het bediend past zien methodes en bonen aan aan zijn smaak. Dus die zal nu vast blij zijn en wellicht nog niet helemaal uitgeleerd of klaar zijn met fine tunen.

44
Daniël schreef: ma 19 sep 2022, 12:06 Mensen ontspan.
Ik ben geen doorgewinterde koffie machine kenner. Solis kan prima een degelijke machine bouwen voor wellicht wat minder kosten. En kan het daarom ook scherp wegzetten. Iets met een verdien model van 10x €,10= €1,- of je kan 4x€,25=€1,- toepassen.

Dan komt er nog iets als inspelen op de vraag of hype.

De kans is aannemelijk dat bezzera, profitec, ecm.
Gaan voor het laatste verdienmodel. Ze zijn minder groot en zullen daardoor hogere bouwkosten hebben.

Solis zal gezien de massale productie inspelen op de eerste optie.

Vaak wordt het dan voor de fabrikant en de koper minder interessant om een machine te repareren. Kost minder in aanschaf dus eerder geneigd iets nieuws te kopen. We leven in een wegwerp maatschappij.

De klassieke fabrikanten zullen het allemaal zo unicorn mogelijk houden en wordt reparatie ook makkelijker. En de aanschaf is hoger dus de klant is eerder geneigd om het product te laten repareren.

Lang verhaal kort.
De materialen mogen bij solis waarschijnlijk van mindere kwaliteit zijn of hanteren grotere toleranties hebben in diktes van het rvs etc.

Bij bijvoorbeeld bezzera zullen de materialen waarschijnlijk van een iets hogere kwaliteit zijn en zullen zei ook kleinere toleranties hanteren.

Beide machines zullen gewoon een goede espresso maken. Mits de man die het apparaat bediend weet wat ie doet en een goede boon en goede maling heeft.

Nu maar weer in topic.

De machine doet het goed en de man die het bediend past zien methodes en bonen aan aan zijn smaak. Dus die zal nu vast blij zijn en wellicht nog niet helemaal uitgeleerd of klaar zijn met fine tunen.
Een Bezzera Unica PID kost 1050. euro een triple heat koste in 2018 1550 ,en in 2021 waren ze al gezakt tot 1000 euro, door de omzet konden ze de prijzen verlagen (volgens Solis). dus dit sluit wel een beetje op je verhaal aan, voor Bezzera is het niet te doen om zelf stempels te laten maken om het RVS van de buitenkant in vorm te persen, daar is hun omzet niet groot genoeg voor, als ze dit al zouden willen, als de buitenkant vormgegeven is met bollingen rondingen relief in de platen geperst ,dan kun je met dunner materiaal werken en toch de zelfde stijfheid bereiken, persoonlijk vind ik de uitstraling van een Bezzera vele malen mooier ik houd van het klassieke handwerk. en wat beter is dat durf ik niet te zeggen , is een kwestie van smaak.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

45
Algemene visie van mij over het reilen en zeilen op het forum:

We hebben het over machines en koffie hier, en niet over de persoon dus maak het niet persoonlijk als er iets van spanning ontstaat.

Trek de beste koffie uit de machine die je hebt. Zo moeten we het wel gezellig kunnen redden samen. Daarnaast kunnen we het ook gewoon niet eens zijn met elkaar. Of dat nu met kennis, voorkeur ook of wat dan ook te maken heeft. Ik zie daar geen probleem in en het mag. Cheers.
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

47
fransg schreef: di 20 sep 2022, 11:06 Heel goed!

Eens met Bobbee en met de reviewer

https://youtu.be/e0kQ5WqjcU8?t=1767

ook eens met de reviewer . met een paar kanttekeningen apparaat kost nu 900 a 1000 euro en die van mij gaat niet over de 9 bar en bij 9 bar vind ik de opbrengst van de rotatie pomp erg matig, komt een te klein straaljte uit volgens mij.

48
Ben70 schreef: di 20 sep 2022, 16:34

ook eens met de reviewer . met een paar kanttekeningen apparaat kost nu 900 a 1000 euro en die van mij gaat niet over de 9 bar en bij 9 bar vind ik de opbrengst van de rotatie pomp erg matig, komt een te klein straaljte uit volgens mij.
Volgens mij zit er geen rotatiepomp in ee Triple Heat/Sage Dual Boiler. Tevens, 9 bar bij de pomp of bij de puck? Druk en flow zijn gerelateerd maar niet hetzelfde dus "een te klein straaltje" komt niet enkel door de druk die erop staat.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

49
maurice1 schreef: wo 21 sep 2022, 15:44
Ben70 schreef: di 20 sep 2022, 16:34

Volgens mij zit er geen rotatiepomp in ee Triple Heat/Sage Dual Boiler. Tevens, 9 bar bij de pomp of bij de puck? Druk en flow zijn gerelateerd maar niet hetzelfde dus "een te klein straaltje" komt niet enkel door de druk die erop staat.
ik ging er van uit dat er een pomp in zat, omdat ik die hoor brommen als ik espresso maak ,maar ook als ik de machine aan zet, kun je mij iets wijzer maken svp

50
Ben70 schreef: wo 21 sep 2022, 20:02 ik ging er van uit dat er een pomp in zat, omdat ik die hoor brommen als ik espresso maak
Dat is dan vermoedelijk een vibratiepomp.

Maar je hebt je machine dus nog nooit van binnen bekeken?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino