Izzo Alex Nuova Duetto PID, of toch niet?

1
Begonnen met een WMF 1000 Pro volautomaat, puur voor het gemak, heb ik mezelf afgelopen zaterdag een Compak K10 aangeschaft in de aanloop naar het echte espressowerk. De volgende aanschaf wordt dus een goede espressomachine. Bovenaan mijn verlanglijst staat de Izzo Alex Nuova Duetto PID en het moet wel raar lopen als het iets anders wordt. Toch ben ik benieuwd naar de mening en ervaring van anderen. Zijn er machines die qua prijs/prestatie vergelijkbaar of beter zijn en zo ja, waarom dan voor dat alternatief kiezen?

Re: Izzo Alex Nuova Duetto PID, of toch niet?

3
pjdevries schreef:Zijn er machines die qua prijs/prestatie vergelijkbaar
op de eerste plaats: dit is natuurlijk een topmachine!

realiseer je wel dat het een zware jongen is en echt wel driekwartier nodig heeft om goed op te warmen!

op zicht doet een expobar brewtus hier niet voor onder wat betreft de temperatuurbeheersing en het stoomvermogen. deze machine is minder fraai afgewerkt, maar is wel degelijk gebouwd en een stuk goedkoper! er is ook nog een vibiemme super met dubbele boieler en PID control; deze is in prijs en prestatie vergelijkbaar.

als je het dan hebt over DB machines: de dalla corte mini is niet bekend in nederland, maar wel een erg goede en compacte machine...en ook flink aan de prijs! heeft geen E61 groep, maar eentje van eigen ontwerp die ze ook op hun commerciele machines gebruiken: de boiler zit direct boven de zetgroep en vormt hier als het ware een geheel mee. (heet dat niet een verzagdigde groep?).

verder is er nog de vibiemme junior met twee boilers; alleen is hierbij de temperatuur van het zetwater niet met een PID te regelen en dus minder nauwkeurig in te stellen.

succes!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

6
NielsB schreef:La Spaziale S1 Vivaldi II checken...Er zit alleen geen waterreservoir in, dus hij moet op de waterleiding.
Er is ook een versie met tank Niels! alleen dan met vibratiepomp. volgens mij is in NL de koffiecentrale.nl de importeur.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

7
Tot zover bedankt voor de snelle reacties. Ik moet nog wat beter naar de aangedragen alternatieven kijken, maar op het eerste gezicht zijn er nog geen overtuigende argumenten om van mijn huidige keus af te wijken.

Een lager prijs is natuurlijk een interessant argument en ik realiseer me dat duurder niet per definitie beter is. Echter, als prijsverschillen groot worden, kan ik me niet voorstellen dat het niet ergens ten koste gaat van kwaliteit en/of functionaliteit.

Het punt dat Bluecold wil maken met "commerciele" tegenover "consumenten" apparaten, is me niet helemaal duidelijk, tenzij hij suggerereert dat ze daarom beter zouden zijn. Ik ben echter een consument en je zou dus zeggen dat een consumentenmachine prima bij me past. Belangrijk argument voor de Izzo Alex is in ieder geval de gebruiksvriendlijkheid, althans zo heb ik me laten vertellen. Ik kan me voorstellen dat dat daar bij "commerciele" apparaten minder aandacht aan wordt besteedt. Een pistonmachine is voor mij in ieder geval geen optie. Eerst maar eens leren met een halfautomaat een goeie bak te zetten en daarna zien we wel verder.

Dan is er nog het estetische aspect. Niet de hoogste prioriteit maar na prijs/prestatie wel het belangrijkst en ik heb er wel iets extra's voor over. De Izo Alex vind ik een heel fraaie ogende machine en spreekt me meer aan dan bijvoorbeeld de La Spazia.

Persoonlijke voorkeur blijkt een belangrijke faktor, maar uit de reacties blijkt in iedere geval dat de Izzo Alex Nuova Duetto PID geen slechte keuze is. Ik nog even voordat ook de financien me in staat stellen tot aanschaf over te gaan, dus wellicht komt er nog iemand met overtuigende argumenten om toch een andere keuze te maken.
WMF 1000 Pro - Compak K10

8
De Izzo is inderdaad geen slechte keuze. Maar heus niet de benchmark in zijn prijsklasse. Persoonlijk vind ik het veel geld voor een Domobar met een stoomboiler, PID en verkeerd gemonteerde rotatiepomp.
Stoomboiler inclusief element hoeft niet meer te kosten dan 200E
Pomp plus motor ook niet
PID ook niet.
Dit zijn zeeer ruime schattingen. Toch kom je dan uit op een meerprijs van 600 ipv de 1000 die Izzo vraagt.

De commerciele units die ik opnoem zijn ontworpen met als filosofie "hoe kunnen we de beste, meest betrouwbare espressomachine maken voor ongeveer 2k" ipv. "wat zijn de features die mensen willen".

De Elektra A3 is een van de gebruiksvriendelijke apparaten die er zijn.
http://www.home-barista.com/elektra-a3- ... guide.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De LaPav en de Bez zijn commerciele hefboommachines. Daarvoor haal ik deze post aan van iemand die van een DoubleDomo naar een Rancilio Classe 6 Leva heeft geupgrade..
Looping schreef:Before the lever machine we used to have a Vibiemme Domobar Super PID double boiler (with levetta E61). It was really good and very comfortable as regards different brewing temperatures of diverging blends.
However, when I got to know lever shots and machines we decided to go exactly the other way, back to the roots. I like the taste and using a lever machine is so much fun (I bet you know what I mean! ). The steaming capability is vast and the Rancilio almost does it on its own. Thus, we're really happy with it.
Een commerciele hefboommachine is heel wat anders dan een Europicolla. Die zijn kennelijk lastig. Commerciele hefboommachines zijn kennelijk heel wat makkelijker in gebruik. Niet een hele groep machines afschrijven omdat je gelezen hebt dat een Europicolla moeilijk is.

De Bezzera 2006 heeft dezelfde groep als de VA Athena
http://www.jimseven.com/2009/06/02/usin ... r-machine/" onclick="window.open(this.href);return false;
Geen enkele opmerking over dat het een lastig apparaat is. Terwijl hij toch Synesso's is gewend.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

10
pjdevries schreef:Tot zover bedankt voor de snelle reacties. Ik moet nog wat beter naar de aangedragen alternatieven kijken, maar op het eerste gezicht zijn er nog geen overtuigende argumenten om van mijn huidige keus af te wijken.
Hm, ik krijg de indruk dat je je keus eigenlijk al gemaakt hebt en hier graag bevestigd wil zien. Geen schande, ik ken dat maar al te goed, maar ik zie van jou kant eigenlijk maar weinig argumenten waarom je nou specifiek die machine wilt hebben.
Neemt niet weg dat je er ongetwijfeld prima koffie mee kan maken, dus koop hem vooral als je daar zin in hebt.:)
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45