Re: Izzo Alex Nuova Duetto PID, of toch niet?

32
Volgens mij komen ze uit de USA: www.elektrasrl.com. Maar zelfs als ze uit Italië zouden komen, dan zit het met niet lekker. Ik heb geen zin om een kostbaar apparaat in het buitenland aan te schaffen, want ik wil terug kunnen vallen op service an garantie van een Nederlandse leverancier.

Ik ben inmiddels overigens benieuwd waar jouw uitgesproken mening over de genoemde apparaten vandaan komt. Niet uit eigen ervaring, begin ik te vermoeden. Welk apparaat gebruik je zelf?

Bij nader inzien erg dom. Ze zitten inderdaad gewoon in Italië :oops:
WMF 1000 Pro - Compak K10

33
Ik zelf gebruik een La Peppina en een Faema MC.
Het is niet dat ik een Alex D niet goed vind, het is meer dat ik het te duur vind voor een Domobar met een stoomboiler en rotatiepomp.
En er zijn ook een boel andere apparaten in jouw prijsklasse waar erg lovende reviews over zijn geschreven.
Daarnaast lijkt het me vreemd dat je het idee hebt gekregen dat ik uit eigen ervaringen putte aangezien ik mijn uitspraken meestal staafde met externe links of woorden als ´kennelijk´ bezigde.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

34
Ik kan absoluut niet beoordelen wat wel en niet duur is voor de losse componenten waarmee een espressoapparaat is opgebouwd. Om eerlijk te zijn heb ik ook niet de behoefte om te weten wat een stoomboiler of rotatiepomp wel of niet mag kosten en hoeveel de fabrikant wel of niet mag rekenen voor de constructie van een apparaat. Als ik de aanschaf van al mijn spullen op zo'n manier zou moeten beoordelen, dan ben ik op het eind van m'n leven een expert op het gebied van van alles en nog wat, maar heb waarschijnlijk nooit wat gekocht.

Wellicht zijn er even goede of zelfs betere apparaten voor hetzelfde of zelfs minder geld. Helaas is dat pas echt te beoordelen, als je in de gelegenheid bent om ze allemaal zelf uit te proberen en dat is niet echt een optie. Voor mij is het dus vooral belangrijk om te weten of ik een goede en betrouwbare aanschaf doe. Het klinkt misschien raar, maar voor mij is het minder belangrijk of het apparaat al dan niet voor minder gefabriceerd had kunnen worden. Als ik er een goede espresso mee kan brouwen en er zelden of nooit problemen mee heb, dan mag de fabrikant er wat mij betreft goed aan verdienen. Het is prettig om te horen dat eigenlijk iedereen het er over eens is, dat de Duetto een goeie machine is. Zelfs Niels heeft besloten z'n Duetto toch (nog) maar niet in te ruilen.

Ik moet toegeven dat de Elektra A3 een fraaie machine is en het artikel waar je me op wees is uitermate lovend. Ik heb Elektra een mail gestuurd met de vraag of er in Nederland wederverkopers zijn en als dat het geval is, dan ga ik daar zeker m'n licht op steken. Is dat niet het geval, dan blijf ik vooralsnog bij de Duetto. Het alternatief van Niels, de La Spaziale S1 Vivaldi II, valt af omdat hij niet veel voordelen t.o.v. de Duetto heeft en ik hem niet erg fraai vind.

35
Ik vind toch dat Bluecold een punt heeft. Op zich hoef je helemaal niet te weten wat er technisch schuil gaat in je machine. Maar als je het wel weet kan het enerzijds een indicatie zijn voor de kwaliteit, anderzijds voor de prijs. Ik ben zelf ook nog een beginner, maar ik ben juist blij met technische expertise. Betaal je voor de naam, voor het design of voor de toegepaste componenten? Is een E61 van de ene fabrikant net zo goed als van de andere?
Inmiddels ken ik het jargon goed genoeg om op de sites van de fabrikanten een onderscheid te kunnen maken, maar de technische info zoek ik hier.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

36
De vraag is of je hier bent gekomen om je keuze te verdedigen of om te vragen naar alternatieven. Ik zou in dat budget de Alex D niet kopen, en daar geef ik mijn redenen voor. Ook draag ik alternatieven aan. Doe ermee wat je wil, maar ga niet zeuren over dat mijn redenen jou niet bevallen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

37
I waardeer je reacties en argumenten en probeer slechts aan te geven welke argumenten voor mij meer of minder belangrijk zijn. Ik heb niet erg veel affiniteit met dit soor techniek en heb helaas onvoldoende tijd om me er in te verdiepen. Ook heb ik, zoals eerder gezegd, nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik een voorkeur heb en graag hoor of dat een verkeerde keuze is en waarom. Als dat zeuren is, dan laten we het er bij en zal ik mijn informatie in het vervolg op andere plaatsen dan dit forum proberen te krijgen.

38
Pj wat ik mij afvraag waarom heb je bijvoorbeeld de K10 gekocht, wat zijn je afwegingen daarin geweest. Geen topic voor gestart volgens mij. Waarom bijvoorbeeld geen Macap M7 of een Elektra Nino of een..... De K10 is dat de WBC versie of de doserless Limited? Heb je kunnen vergelijken? En vanwaar je keuze voor doser of doserless? Volgens mij allemaal zaken die hebben meegespeeld ivm je aankoop van de Compak K10.

Waarom twijfel je nu aan de Izzo Alex Duetto? Want dat is toch de reden waarom je het topic start? Want als je zeker van je zaak bent dan koop je gewoon de Izzo, stel je hier geen vragen en open je geen topic. ;)

Waarom twijfel je?

39
Ook voor ik de K10 aanschafte heb ik eerst een topic gestart om er proberen achter te komen waar een goede molen aan moet voldoen. Aan de hand van o.a. de reacties op dat topic, besloot ik dat het een keuze ging worden tussen de Macap MXK en de Compak K10. In overleg met de leverancier is het uiteindelijk de Compak K10 geworden. Tevens heb ik me door de leverancier laten overtuigen om voor de doser versie te kiezen, alhoewel ik moet zeggen dat ik achteraf liever de Push met digitale dosering zo hebben genomen.

Vanwege mijn gebrek aan kennis en ervaring, zal er altijd twijfel zijn bij de aanscshaf van een apparaat in deze prijsklasse. Waarschijnlijk zelfs nog nadat ik hem heb aangeschaft, getuige de twijfel over mijn K10 :) Ik heb helaas te weinig tijd om aan een grondig ondezoek te besteden en moet me daarom verlaten op advies van leveranciers en gebruikers met ervaring. Vandaar dat ik dit topic ben gestart. Ik benadruk graag dat ik alle reacties enorm waardeer en, zover de beschikbare tijd me toestaat, alle aangedragen alternatieven ook zo goed en zo kwaad als het gaat verifieer en overweeg. Het lijkt er echter op, dat ik de argumenten en adviezen van klakkeloos moet accepteren om door sommigen geen zeur te worden gevonden.

Wat mij betreft is dit topic afgesloten. Ik heb helemaal geen zin me te moeten verdedigen om wat ik bijdraag aan de discussie.