Re: Wat drink je nu?

3522
Dat ziet er goed uit Bobbee!

Hier een verrassing. Had nog een zakje van het Koepoort proefpakket. Ethiopië Yirgacheffe, van 5 maanden oud, nooit aan toegekomen. Mijn bestelling van het Hoofdkwartier komt pas morgen aan en de bonen waren zo goed als op, dus dan maar het 5 maanden oude zakje aanbreken. Boontjes waren misschien een beetje donkerder dan ik de laatste tijd gewend ben. Tot mijn grote verbazing ondanks de leeftijd een heerlijke espresso mee weten te zetten. Uiteraard geen super crema meer na al die tijd, maar dat is te verwachten. Geen complexe smaken, gewoon koffie die naar koffie smaakt. Niet al te bitter, een licht zuurtje in de afdronk. Ik vind 'm heerlijk.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

3528
Ben ook benieuwd hoe die je bevalt OmeCo!

Hier vandag de herfstmelange van HK opengetrokken. 4 dagen na branden, maar ik denk dat hij nog wat langer moet rusten, zo veel crema, het leek wel een Nespresso! Smaak trouwens wel al zeer lekker!
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

3529
maurice1 schreef: zo 16 okt 2022, 11:45 Ben ook benieuwd hoe die je bevalt OmeCo!

Hier vandag de herfstmelange van HK opengetrokken. 4 dagen na branden, maar ik denk dat hij nog wat langer moet rusten, zo veel crema, het leek wel een Nespresso! Smaak trouwens wel al zeer lekker!
Als een espresso veel crema heeft zeg 4 cm dat trekt bij mij binnen een minuut op naar 5mm ,en zeker niet te vergelijken met Nesspresso maar zal wel per koffie boon verschillend zijn ,ook lichte branding. tot net na de eerste crack geeft veel crema.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

3530
Ben70 schreef: zo 16 okt 2022, 12:10
maurice1 schreef: zo 16 okt 2022, 11:45 Ben ook benieuwd hoe die je bevalt OmeCo!

Als een espresso veel crema heeft zeg 4 cm dat trekt bij mij binnen een minuut op naar 5mm ,en zeker niet te vergelijken met Nesspresso maar zal wel per koffie boon verschillend zijn ,ook lichte branding. tot net na de eerste crack geeft veel crema.
Dat van de Nespresso was maar een grapje ;) Nespresso crema is (volgens mij) ook geen "echte" crema, alsin een resultaat van CO2 uit de bonen.

Mijn ervaring is dat je bij hele verse bonen vaak gewoon heel veel crema hebt, maar dat trekt inderdaad weg. Voor mij wel een indicator dat je de bonen beter even wat langer kunt laten rusten, daarna komen ze beter tot hun recht. HK brandt de herfstmelange medium.