Re: gespot

2681
gilleko B. schreef: do 20 okt 2022, 12:46
Ypuh schreef:Die is van @Fuel

Lijkt wel een ruimteschip. Ik vind het wel cool (en nutteloos, maar cool).
Ja ben benieuwd wat er binnenkort op zijn aanrecht staat
Afbeelding

Afbeelding
Inderdaad nutteloos voor de hobby barista maar wel cool speelgoed. Nu gewoon met de hand de Vita Vac potjes vullen :o

@gilleko, voorlopig even niets nieuws wat betreft espresso. Komende tijd alleen Filter en dan begin volgend jaar mogelijk weer wat nieuws.
De Key en ECM machine doe ik waarschijnlijk ook weg indien ik er een fatsoenlijke prijs voor krijg. Ruimt goed op zo!
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

2682
https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... a7eea60735

Volgens mij is dit een Izzo Alex, dit is een HX machine met een rotatiepomp (!!), buiten dat je iets moet vinden van de looks en de afmetingen lijkt me dit een meer dan prima aankoop voor een beginner. Let op, voor de 650 euro vraagprijs is een afklopbak en een Demoka maler inclusief, als ook tamper. Koffie er bij en gaan!
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

2683
fuel schreef: zo 23 okt 2022, 18:36

Afbeelding

Afbeelding
Inderdaad nutteloos voor de hobby barista maar wel cool speelgoed. Nu gewoon met de hand de Vita Vac potjes vullen :o

@gilleko, voorlopig even niets nieuws wat betreft espresso. Komende tijd alleen Filter en dan begin volgend jaar mogelijk weer wat nieuws.
De Key en ECM machine doe ik waarschijnlijk ook weg indien ik er een fatsoenlijke prijs voor krijg. Ruimt goed op zo!
Ik zal je advertentie er even bij zetten: https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... -ekg-stagg

Wat is dat trouwens voor lever?
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

2684
fuel schreef: zo 23 okt 2022, 18:36

Afbeelding

Afbeelding

Woow wat een apparatuur heb jij staan! :shock: en ook nog mede kiter als ik het goed zie! Mooie hobbies, vanwaar geen espresso meer?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

2686
Ypuh schreef: di 25 okt 2022, 16:22 Geen idee welke brander dit is, maar het advies is op z'n minst gratis:
https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... ie-roaster

Ben wel nieuwsgierig waar die groene bonen van €7 per gebrande kilo vandaan komen.
Ik kon er in ieder geval goed om lachen! En met die energieprijzen van tegenwoordig zijn je groene boontjes van 7 euro de kilo zeker voor 7 euro nog niet gebrand. Om maar te zwijgen over de tijd die je eraan besteedt.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

2687
maurice1 schreef: di 25 okt 2022, 17:14 En met die energieprijzen van tegenwoordig zijn je groene boontjes van 7 euro de kilo zeker voor 7 euro nog niet gebrand.
Hoeveel kWh energie denk jij dan dat het kost per kg?

Ik brandde gister 1,5kg:
De kosten zitten niet in de energie.

De brander is kostbaar, de tijd is kostbaar, groene bonen zijn duur, energie kost nog steeds bijna niks
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

2688
fransg schreef: di 25 okt 2022, 17:34
maurice1 schreef: di 25 okt 2022, 17:14 En met die energieprijzen van tegenwoordig zijn je groene boontjes van 7 euro de kilo zeker voor 7 euro nog niet gebrand.
Hoeveel kWh energie denk jij dan dat het kost per kg?

Ik brandde gister 1,5kg:

Schermafbeelding 2022-10-24 om 18.57.33.png

De kosten zitten niet in de energie.

De brander is kostbaar, de tijd is kostbaar, groene bonen zijn duur, energie kost nog steeds bijna niks
De prijs van 1kwh gaat richting de 1 euro (gemiddeld) op dit moment. Dus het speelt een rol, zeker als je veel brandt. Ja, een euro, hoeveel is dat nou, maar ten opzichtte van de kosten van bonen vind ik de energiekosten iig niet verwaarloosbaar.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

2689
maurice1 schreef: di 25 okt 2022, 20:37 De prijs van 1kwh gaat richting de 1 euro (gemiddeld) op dit moment. Dus het speelt een rol, zeker als je veel brandt. Ja, een euro, hoeveel is dat nou, maar ten opzichte van de kosten van bonen vind ik de energiekosten iig niet verwaarloosbaar.
het ging om deze stelling:
met die energieprijzen van tegenwoordig zijn je groene boontjes van 7 euro de kilo zeker voor 7 euro nog niet gebrand.
Als ik nu 0,8 kWh per kg verstook, dan is dat nog geen kwartje per kg. Dat is niks.

Zelfs als het €1 zou worden is dat nog steeds heel wat minder dan wat werd gezegd, nl dat je dertig keer zo veel kwijt bent, want meer van 7 Euro kwijt zou zijn.
Dus het speelt een rol, zeker als je veel brandt.
Nee. Brand je veel, dan wordt het minder per kg want het opwarmen sla je na de eerste branding gewoon over, je kunt dan doorknallen met een stuk minder kosten per kg.

Nu hoop ik dat men niet weer denkt dat ik alles bagatelliseer.

Stijgende prijzen zijn niet leuk.

Maar ik ga niet mee in de gevoelens dat het op slag vele honderden procenten duurder wordt allemaal.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

2690
Terwijl dat wel zo is bleek vandaag bij mij....veel duurder.

Dit jaar :
(319kWh x €0,3529) - €37 = €75,57.

Vorig jaar :
(319kWh x €0,21) - €19,- = €47,99

Dit zijn mijn persoonlijke kosten van oktober. En dan zit ik nog netjes met 0,35 Euro per kWh.

~64% verhoging.

Voor de 1 makkelijk te betalen maar ook voor velen niet makkelijk.
Ik ga er in ieder geval op letten om te kijken waar ik nog stroom kan besparen, gas besparen gaat al goed.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’