Re: gespot

2691
Ik schreef:
Maar ik ga niet mee in de gevoelens dat het op slag vele honderden procenten duurder wordt allemaal.
Bobbee schrijft:
bobbee schreef: di 25 okt 2022, 21:02 Terwijl dat wel zo is bleek vandaag bij mij....veel duurder.

Dit jaar :
(319kWh x €0,3529) - €37 = €75,57.

Vorig jaar :
(319kWh x €0,21) - €19,- = €47,99

Dit zijn mijn persoonlijke kosten van oktober. En dan zit ik nog netjes met 0,35 Euro per kWh.
van 21 cent naar 35 cent is net 60% duurder.

dat is niet fijn, ik bagatelliseer het niet, maar het is niet dertig keer zo duur

En een kg bonen branden kost nog steeds héél weinig aan energie. Wel heel veel aan apparatuur en tijd. En de bonen zijn flink veel duurder geworden. Maar ik heb de prijs verhoogd, dat helpt en niemand klaagde.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

2692
Het is fijn om te weten dat als de nood toeslaat, we ons als koffieliefhebbers altijd nog een weg uit deze crisis kunnen branden door een mooie grote machine aan te schaffen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

2693
30x is niet genoemd hoor. Honderden ook niet of misschien ooit een keer ergens. En ook al is het 25%, het is duur, stukken duurder.
Wie geld heeft, heeft geen probleem maar het hakt erin. Wij gaan het wel degelijk voelen hier. Ben wel met plannen bezig!
Krijg komende 2 maanden 190 euro per maand van Vattenfall. Dat ga ik meteen bijleggen in het potje voor de zonnepanelen. Gaan er 10 worden van 410 wp.
Legplan heb ik uitgewerkt (Oost /West ligging) en ik ben alles aan het uitzoeken. Installeren gaat een buurtgenoot doen, dus geen wachtlijst. Hoop ze er voor het einde van het jaar (waarschijnlijk eerder) op te hebben liggen.
Maar gelukkig kan ik dit nu betalen door gift van mijn moeder, er zijn ook veel gezinnen die dit niet kunnen opvangen en wij hadden eigenijk andere plannen met het geld zoals de keuken en vloer in de woonkamer. Tsja, keuzes.

Het is niet leuk wat er gaande is over over de wereld en tuurlijk kan het altijd erger maar aan zelf kastijding heeft niemand wat en ben er persoonlijk niet minder gelukkig dan eerder hoor! Ik geniet zo van het leven en alles in mijn omgeving, en dat blijft onbetaalbaar.
Enfin, wijken misschien beetje af maar ja, het speelt zich af en is groots dus ja...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

2694
bobbee schreef: di 25 okt 2022, 21:21 30x is niet genoemd hoor. .
een kg branden zou zogezegd méér dan €7 kosten.

een kg kost mij minder dan een kwartje

7 x 4 = 28

een kg branden zou dus dertig keer zoveel kosten.

niet dus!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

2695
bobbee schreef: di 25 okt 2022, 21:21 Wie geld heeft, heeft geen probleem maar het hakt erin.
Precies.

De gezinnen of de alleenstaande moeders die tot vorig jaar net redelijk rond konden komen, die hebben geen marge om de gestegen kosten van de gewone boodschappen te betalen, en als dan de energie ook de helft of iets meer duurder wordt, is er simpelweg geen geld om dat te betalen.

Met hen heb ik zeker te doen en ik kan mijn eigen boos maken dat juist die groep gepest wordt, al vele jaren, door toeslag-affaires, door woningen die slecht zijn geïsoleerd, door bezuinigingen op buurthuizen in achterstandwijken, door te weinig geld voor onderwijs in moeilijke buurten en ga zo maar door.

Het is niet dat energie ineen tien keer zo duur zou zijn (wat niet het geval is), maar dat voor veel mensen met een minimum-inkomen 20% prijsverhogingen al leiden tot slapeloze nachten.

2696
fransg schreef: di 25 okt 2022, 21:25

7 x 4 = 28

niet dus!
Ik weet ook niet waar die meer dan 7 euro energiekosten vandaan komt. Ik heb het niet gezegd.
Maar de gemiddelde prijs van 1kWh is nu 0,80 euro als ik google mag geloven. Uiteraard afhankelijk van of je een vast of variabel contract hebt, en waar je dit hebt afgesloten.

Als je veel brandt is het goedkoper, geen idee of dat klopt want ik brand uberhaupt geen bonen. Maar men ziet tegenwoordig overal bakkers aan de energie kosten failliet gaan. Kan mij voorstellen dat de hele dag branden ook best wel wat kost, zowel absoluut als relatief.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

2697
De energiekosten van een koffiebrander(ij) zijn niet te vergelijken met die van een bakkerij. Als ik op een volle productie dag zo'n 300kg koffie brand, verbruik ik zo'n 20 a 25 kuub gas. Met een prijs van circa €4 per kuub (en dan zet ik nog hoog in) hebben we het over €100 aan gas kosten. De verbruikte elektra heb ik nooit gemeten maar laat dat nog eens €20 euro zijn.

Dan heb je dus €120 aan energiekosten op 300kg koffie met een omzetwaarde van €5.500 à €6.000.

Een google zoektocht gaf het gemiddelde gasverbruik van een bakkerij op 30.000 kuub.
Als we er van uit gaan dat een bakkerij 6 dagen per week bakt (dus 312 dagen per jaar) is dat gemiddeld bijna 100 kuub gas per dag, dat is 4x zoveel.
En ik denk niet dat we het dan over een bakkerij hebben die met dat gasverbruik een omzetwaarde van €22 tot 24k (factor4) per dag realiseert.

2698
fransg schreef:

7 x 4 = 28

niet dus!
Volgens mij komt dat uit de advertentie op marktplaats? Die 7 euro die genoemd wordt is de groene boon incl branden. Zo verkoopt hij het in ieder geval in zijn advertentie.
Ik bedoel eigenijk dat het in de gesprekken niet zoveel uitmaakt hoeveel x het duurder is. Voor de 1 is het effect meer dan de ander.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

2699
bobbee schreef: di 25 okt 2022, 22:50Volgens mij komt dat uit de advertentie op marktplaats?
Maurice1 schreef:
En met die energieprijzen van tegenwoordig zijn je groene boontjes
van 7 euro de kilo
zeker voor 7 euro nog niet gebrand.
Bobbee schreef:
Die 7 euro die genoemd wordt is de groene boon incl branden.
er staat dat de bonen 7 euro kosten en dat het branden zeker niet voor 7 kan.

Las ik het verkeerd?
bobbee schreef: di 25 okt 2022, 22:50 Ik bedoel eigenlijk dat het in de gesprekken niet zoveel uitmaakt hoeveel x het duurder is. Voor de 1 is het effect meer dan de ander.
Geheel mee eens.

2700
fransg schreef:[

Bobbee schreef:
Die 7 euro die genoemd wordt is de groene boon incl branden.
er staat dat de bonen 7 euro kosten en dat het branden zeker niet voor 7 kan.

Las ik het verkeerd?
Ik lees het eerlijk gezegd anders, niet dat het branden nog 7 euro kost maar ach, wat maakt het ook uit.