Hoi koffiepraters,
ik ben pas naar Florence geweest, prachtige stad natuurlijk, en lekker genoten van de espresso's daar. Maar twee dingen vielen mij op:
Ten eerste het tampen. Zo te zien gebruiken ze daar vrijwel geen kracht voor (of ze weten het goed te verbergen). Het leek meer op een gebaar om de puck netjes te vormen dan echt aandrukken.
Ten tweede de terminologie: Als ik een espresso vroeg kreeg ik qua hoeveelheid een flinke vingerhoed, ik dacht dat dat een ristretto was? Een lungo leverde mij een espressokopje vol op, wat ik dacht dat een "espresso" is. En een americano resulteerde in een (klein) koffiekopje. Maar wel gemaakt door de espresso langer te laten doorlopen, niet door aan te lengen met heet water.
Re: espresso in Florence
2Espresso, volgens veel italianen, moet ongeveer 25-30ml zijn incl. Crema zijn. Dit is dus een halfkopje (al naar gelang het kopje natuurlijk). Een ristretto ligt ongeveer op 15ml (incl. crema). Zo maak ik ze zelf ook
Is de 6th wave aan het voorbereiden
3'espresso' is voor toeristen.
je had om caffe moeten vragen.
je had om caffe moeten vragen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
4denk niet dat dit veel had uitgemaakt Blue.
5@ nauti:
ja, die hoeveelheden herken ik inderdaad wel. hmmmm... Het zal vast wel heerlijk zijn zo'n ristrettootje van 15ml, maar dat vind ik toch niet echt de moaite als ik zin heb in een kopje koffie. Een keer aan ruiken en hij is al weg. Dan hou jij zeker niet van zo'n americano van 100ml?
@bluecold,
dat betwijfel ik ook een beetje. Ik verdenk italianen van veel dingen, maar niet dat ze een soort geheime code ontwikkeld hebben voor toeristen om zelf stiekum iet anders te drinken (misschien tampen ze harder voor italianen dat zou best eens kunnen). Ik zal het eens vragen aan de dichtstbijzijnde italiaan. Overigens, op de prijslijsten sond wel gewoon espresso, lungo, americano, cappucino, en latte (ristretto kan ik me niet herinnneren), maar geen caffe als apart product.
Misschien is er hetzelfde aan de hand als in frankrijk, als je daar vraagt om een "cafe" krijg je de meest voorkomende variant, in dat geval een cafe espresso (maar in frankrijk dan wel eerder 60ml). En net zoals je in nederland een filterkoffie krijgt als je om "koffie" zondermeer vraagt.
ja, die hoeveelheden herken ik inderdaad wel. hmmmm... Het zal vast wel heerlijk zijn zo'n ristrettootje van 15ml, maar dat vind ik toch niet echt de moaite als ik zin heb in een kopje koffie. Een keer aan ruiken en hij is al weg. Dan hou jij zeker niet van zo'n americano van 100ml?
@bluecold,
dat betwijfel ik ook een beetje. Ik verdenk italianen van veel dingen, maar niet dat ze een soort geheime code ontwikkeld hebben voor toeristen om zelf stiekum iet anders te drinken (misschien tampen ze harder voor italianen dat zou best eens kunnen). Ik zal het eens vragen aan de dichtstbijzijnde italiaan. Overigens, op de prijslijsten sond wel gewoon espresso, lungo, americano, cappucino, en latte (ristretto kan ik me niet herinnneren), maar geen caffe als apart product.
Misschien is er hetzelfde aan de hand als in frankrijk, als je daar vraagt om een "cafe" krijg je de meest voorkomende variant, in dat geval een cafe espresso (maar in frankrijk dan wel eerder 60ml). En net zoals je in nederland een filterkoffie krijgt als je om "koffie" zondermeer vraagt.
Nemox lux, FF1 (messing boiler)
6Ach, Italianen zien in één oogopslag of je toerist bent of niet, daar hebben ze geen geheime code voor nodig. Maar of ze voor jou als toerist even goed hun best doen als voor een andere Italiaan? Hmm, ligt aan hun humeur denk ikkuifje schreef:Ik verdenk italianen van veel dingen, maar niet dat ze een soort geheime code ontwikkeld hebben voor toeristen om zelf stiekum iet anders te drinken (misschien tampen ze harder voor italianen dat zou best eens kunnen).
grapje hoor maar wat ik gezien heb van Italianen achter de bar in Rome, is dat ze lang niet altijd even veel zin hebben in toeristen. Sommige ook wel hoor, ligt eraan waar je komt natuurlijk..
7@Kuifje,
Niet de moeite, een bon bonnetje is toch ook zo weg Een goede ristretto is echt een smaak explosie !
Maar, dat gezegd, ik kan ook echt genieten van een goede bak gewone koffie (al is een americana niet ideaal IMHO)
In Italie wordt over het algemeen niet zo hard getamp.....waarschijnlijk hebben ze daar wel door dat al die tamp rituelen een beetje overbodig zijn....
@Steef
Nog tips voor zeer goede espresso in Rome? Vlieg er binnenkort naar toe.
Niet de moeite, een bon bonnetje is toch ook zo weg Een goede ristretto is echt een smaak explosie !
Maar, dat gezegd, ik kan ook echt genieten van een goede bak gewone koffie (al is een americana niet ideaal IMHO)
In Italie wordt over het algemeen niet zo hard getamp.....waarschijnlijk hebben ze daar wel door dat al die tamp rituelen een beetje overbodig zijn....
@Steef
8Volgens mij tampen ze niet zo hard omdat ze ook veel fijner malen... Dat zou oa kunnen inhouden dat ze minder koffie gebruiken en dat hebben ze dan weer van d'n hollanders geleerd. Minder koffie -> meer winst! Dan komt natuurlijk het tegenargument dat het daar aan de bar twee kwartjes kost... Klopt, maar dat kan dus ook als ze zo weinig koffie gebruiken!
Ik geloof zelf dat italianen niet zo erg het 'meten=weten' principe gebruiken als wij hier in Nederland.
Ik geloof zelf dat italianen niet zo erg het 'meten=weten' principe gebruiken als wij hier in Nederland.
9Volgens mij malen ze wat fijner omdat ze wat minder doseren, Overigens, een van de weinige zeer uitgebreide en wetenschappelijke boeken op het gebied van espresso is geschreven door Italianen, dus meten doen ze daar ook hoor
10Naast het Pantheon zit een vrij grote en drukke koffietent waar ik waarschijnlijk wel mijn lekkerste cappuccino ooit heb gedronken. Die heet La Casa Del Caffe' Tazza D'Oro, volgens Google Maps :p ( http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=41.8 ... ,12.477449" onclick="window.open(this.href);return false; ) Had daar geen espresso gedronken. Maar mijn ervaring is dat het in Rome overal wel goed is eigenlijk..Nauti schreef: @Steef
Laat ik het anders stellen: behalve in het hotel waar ik zat, heb ik daar in Rome geen slechte koffie gevonden. Zeer goed? Die cappuccino die ik had gedronken bij La casa del caffe'tazza d'oro was zeer goed, als ik de lijn door mag trekken denk ik dat de espresso daar ook zeer goed is.
En bovenal: veel plezier. Rome is een prachtige stad, ben jaloers dat je er heen gaat