Ik heb ook iets met Suriname. De eerste jaren van mijn leven woonde ik op de Surinamelaan in Amersfoort. Voor mij was het toen een naam van een land. Meer niet.gilleko B. schreef:Ik heb een aantal Surinaamse collega's waar ik goed mee kan opschieten en daar leer zo links en rechts wat van. Maar sinds mijn prille jeugd in Rotterdam heb ik een breed geschakeerd palet aan allerlei culturen in mijn kennissen- en vriendenkring. Ook mijn zoon overigens. Heb nog ergens een officieel surnaams woordenboek liggen. Ik heb wel wat met Suriname. Vreemd is dat alles wat mij op de lagere school werd geleerd over Suriname dat daar Bauxiet werd gewonnen, terwijl mijn Surinaamse vriendjes die in Suriname op de lagere school gezeten, iedere rivier van Nederland etc. wisten te benoemen. Dat vond, en vind nog steeds, ik eigenlijk vreemd. Als ik me druk zou maken, dan maak ik mij daar drukker om als zwarte pieten gedoe.omeCo schreef:Oké. Omdat je ‘a boeng’ gebruikte dacht ik dat je misschien ‘iets’ met Suriname had.gilleko B. schreef:Sranang ken ik als Surinaamse broodjeszaak ergens aan de Eerste Middellandstraat Rotterdam in de jaren 80/90.
️
Lang gelee haalde ik wel eens roti bij Roopram in Rotterdam. Ze waren daar net zo ‘vriendelijk’ als in de vestiging in Paramaribo…
️
De band met het land en de mensen ontstond nu zo’n ruime 20 jaar geleden toen ik mijn vrouw ontmoette. Haar moeder is Surinaams. We zijn eerst samen en later met ons eerste kind naar Suriname geweest. Een prachtige ervaring.