Voorstellen en een vraag

1
Hoi Allen,
Ik ben Teun en nieuw hier maar reeds langere tijd koffie enthousiast en sinds een vakantie in Rome 6 jaar geleden espresso drinker.
Ik ben begonnen met een mokka potje op het gasfornuis en vanuit daar altijd al op zoek geweest naar de echte pure espresso smaak van de herinnering.
Zo'n 4 jaar geleden heb ik in mijn eerste koophuis een 2e handse Gaggia classic samen met een rancillio rocky aangeschaft via Marktplaats, volgens de verkoper uit 2014.
Hiervan heb ik vrij snel in het begin reeds de boilerpakking vervangen omdat deze lekte, toen ook gelijk grondig ontkalt.
2 jaar geleden heb ik de adapterschijf vervangen door eentje van messing voor betere temperatuurstabiliteit en een bottomless portafilter gekocht om mijn techniek hopelijk te verbeteren.
Tegelijk heb ik de Rocky verkocht omdat de stappen van de maler naar mijn smaak te grof waren en daarom vervangen voor een Compak K3 staploze maler met timer.
1 jaar geleden heb ik nogmaals de machine volledig uit elkaar gehaald en ontkalt, dat viel nu heel erg mee vergeleken met de eerste keer waarschijnlijk door het filter (ik gebruik de BILT filters) dat ik aan de slang in de tank heb hangen en regelmatig wissel.

Nu is net de 3-weg klep kapot gegaan is en drink ik weer een week of 2 filterkoffie in de ochtend omdat ik twijfelde over de vervanging of toch een reparatie.

Een upgrade heb ik al lang over nagedacht maar altijd weerhield me iets ervan.
Wij drinken voornamelijk espresso, elke ochtend 2x, met 1dag in de week thuis werken nog 4 extra espresso extra en in het weekend 2 espresso en 2 melkdrankjes per dag. Alles bij elkaar dus ongeveer een 18 espresso en 4 melkdrankjes, soms wat meer soms minder.
Wat ik vervelend vind aan de Gaggia is voornamelijk de variatie van kopje tot kopje. Qua doorloop krijg ik de kopjes vrij consistent, maar qua smaak is het ene kopje perfect, het volgende licht zurig en het volgende kan bitter zijn.
Temperatuur stabiliteit is daarmee het grootste issue in mijn ogen. Daarnaast is de stoomkracht zeer beperkt. Met temperratuur surfen is 1 melkdrankje prima te doen, een 2e is lastig omdat de thermostaat dan vaak precies niet op het juiste moment schakelt.

Wat me weerhield te upgraden:
1) zeer beperkte aanrecht ruimte. Het bruikbare deel van het keukenblad exclusief fornuis en spoelbak is ongeveer 1.6m. Ik heb reeds de Gaggia classic en Compak K3 maler op een verhoging staan zodat eronder nog schone vaat kan drogen. Deze verhoging "hangt" aan de muur en dat is helaas een slappe gasbeton tussenmuur naar de hal. 2) opwarmtijd: De meeste machines waar ik in het verleden naar heb gekeken met bijvoorbeeld een grotere boiler, hebben significant langer nodig om op te warmen. De Gaggia classic gebruik ik meestal een 10 minuten nadat ik hem heb aangezet en is dan echt warm. 's-ochtends een half uur wachten tot een E61 machine warm is heb ik geen tijd voor.
Daarnaast vind ik het met de huidige energieprijzen ook jammer van de verspilde energie.

Ik was gekomen tot de volgende eisenlijst in volgorde van belang.
  • Verbeterde temperatuur stabiliteit, liefst een PID
  • Meer stoomkracht dan de Gaggia classic.
  • Drukmeter, dat inzicht is mij bij vrienden/familie/koffieworkshop zeer inzichtelijk gebleken in de maalfijnheid.
  • Groter water reservoir
  • Liefst iets minder luidruchtig
Ik had reeds een tijdje geleden mijn keuze beperkt tot 2 optimale machines binnen het budget die ook compleet verschillende zijn(Hx vs. SB) maar beide met hun voors en tegens
  • Lelit Mara PL62x
  • Lelit PL91T
De PL91T vind ik van binnen zeer rommelig ogen en geeft mij niet de overtuiging dat voor dat geld, ik er over een paar jaar nog blij mee ben als ik zelf ga onderhouden. Echter is deze qua gewicht en afmeting (vooral de diepte, slechts 27cm) de perfecte kandidaat. I.c.m. de PID is de 0.3L messing boiler een stuk stabieler dan de 130mL aluminium boiler met pressostaat van de classic.
Stoomvolume lijkt mij voldoende voor 2x per dag 2 melkdrankjes in het weekend.
Voor de Mara waren het toch wel hoge gewicht (komt de steun niet ooit van de muur?), de grote diepte van het apparaat en de alsnog vrij lange opwarmtijd zaken die mij ervan weerhielden die alsnog aan te schaffen.

Vorige maand heb ik weer eens opnieuw gekeken of er nieuwe opties beschikbaar waren en toen viel mijn oog op de Profitec Pro. Deze zit qua prijs gelijk aan de Lelit PL91T en heeft dezelfde feature set, met een iets grotere 0.4L Boiler, vanaf buiten instelbare OPV en zier er vooral van binnen, vele malen beter uit.
Na wat lezen en vergelijken is het eigenlijk een ECM Casa V, met afgeschuind plaatwerk vooraan, zonder kopjesverwarmrooster bovenop, een iets minder fancy portafilter maar wel + PID, in een kek kleurtje en E130 goedkoper.
De Casa V had ik eerder afgeschreven door het gebrek aan PID en de hogere prijs in vergelijking met de PL91.
Ik gok dat ik voor de Profitec Go wel een nieuwe wat diepere plank kan maken en met een extra plug in de muur en eventueel 1 enkel schroef door de keukenkast links, het geheel stevig genoeg kan maken.
Daarom maar de gok genomen en een Profitec Go besteld! Gelijktijdig ook direct op Barista Essentials een normaal dubbele uitloop en een bottomless portafilter besteld.
Deze zijn eigenlijk voor een E61 broeikop en vergrendelde niet ver genoeg doordat de tabjes dikker zijn dan die van de originele profitec portafilter.
Daarom de pistonring eruit gehaald en van 7.8mm terug geschuurd naar 7.4mm door deze met dubbelzijdige tapijttape op een plankje te plakken en over een plank beplakt met Silliciumcarbide schuurpapier heen te halen.
Dit kostte wat heen en terug (meten hoeveel eraf was, pistonring terug erin, portafilter erin en kijken of die OK vergrendelde, weer eruit en meer schuren) maar toen de dikte tot op 7.4mm was gereduceerd paste deze goed genoeg.
Wellicht dat als ik deze ooit vervang tijdens onderhoud dat ik de nieuwe nog naar 7.3 terug breng, een fractie dunner zou perfect zijn.

Het enige dat ik echt mis aan de GO, is een laagwater beveiliging.
Zeker omdat de machine op een plank komt te staan, is het verwijderen van de watertank of het bekijken van het waterniveau beide lastig, daarom wil ik het liefst het water altijd op pijl houden en eens in de 6 weken tijdens de grote weekendschoonmaak de tank reinigen zoals ik altijd bij de Gaggia deed.
Daarom heb ik een vraag over het water filteren. Het water in mijn woonplaats zit tussen de 7.3 en 11.0, daarmee is het water vrij hard.
Ik gebruikte totop heden een simpel BILT harsfilter dat op de slang prikt van de classic, dat werkt prima en is makkelijk te vervangen omdat de tank naar voren wordt verwijderd.
De Profitec heeft echter geen slang maar een onderuitloop, daarom ben ik hier ook nog zoekende wat de beste optie is.

Een BWT best cup systeem met adapter in de watertank (zoiets: https://www.barista-shop.eu/p/cleaning/ ... aptor.html)
lijkt mij het makkelijkste gezien de positie, maar in nederland nergens te vinden, en de vervangende filters zijn vrij prijzig. Een brita waterkan lijkt me ook niet ideaal, we hebben al een klein koelkastje.
Mijn vriendin vond een waterontharder voor het hele huis een fantastisch plan maar er is in de meterkast geen waterafvoer helaas en daarmee geen geschikte plek.
Eventueel kan ik ook een 5L DVA filter op de koudwaterleiding van de keukenkraan monteren onder de gootsteen, maar of dat praktisch is ivm het handmatig regenereren betwijfel ik.

Wat zouden jullie aanbeleven als beste methode om ontkalt water in de Profitec Pro te krijgen?

Re: Voorstellen en een vraag

3
Welkom Teun. Je gaat gestructureerd te werk. Mooie weg heb je gegaan.

Weet je zeker dat de profitec geen laag water beveiliging heeft? Ik heb nog geen machine gezien die het niet heeft.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

4
In tegendeel.
In de categorie Silvia, Casa V Gaggia Classic zie je het nooit. Ik kan niet zien of een Profitec 300 het heeft. De waterbak van de GO lijkt hetzelfde. Je kunt een laagwaterbeveiliging bij ventiel-waterbakken herkennen aan een drijvertje. Behalve bij rocket en Bezzera. Die hebben een afwijkend systeem.

6
Een waterontharder voor het het hele huis. Erg mooi. Ik heb altijd spijt gehad dat ik dat jaren geleden nooit heb laten doen. Mensen die ik ken zijn er lyrisch over voor al voor de badkamer. Minder kalk, minder shampoo nodig, zacht voor de huid. Ik denk er nog steeds over na, maar pas als ik tijd en zin heb mijn masjien op het vaste water aan te sluiten.

7
Bedankt voor de tips!
De oscar90 zakjes had ik inderdaad reeds overwogen, en heb deze ook maar gelijk een set aangeschaft en gisteren gelijk in de watertank gedaan.
Inmiddels is de plank ook af, overal ben ik zeer blij met het resultaat.
Afgelopen week 's-ochtends de espresso's zetten is al een vele leukere beleving geweest dan voorheen met de Gaggia classic.
Wat dingen die me opvallen:
  • Hij is echt snel warm, binnen 5 minuten is de tekst "up" op het display uit en weergeeft de PID de temperatuur. De Portafilter is dan nog niet warm genoeg om al te zetten, maar na een minuut of 10 lijkt de machine doorgewarmd. Dat valt me alles mee en ik ben blij met deze keuze t.o.v. de Mara X waar de wachttijd langer was geweest.
  • De espresso is direct veel consistenter, alle shots die ik heb gezet liggen dicht bij elkaar in de buurt qua smaak en ik merk dat ik de bonenmaler veel meer met rust kan laten.
  • Doorloopsnelheid van de espresso is veel consistenter dan voorheen bij de gaggia.
  • Hij is veeeel stiller dan de Gaggia, scheelt echt een hoop, zelfs nu hij op een plank aan de muur hangt, mijn vriendin is er erg blij mee als ze uitslaapt!
  • De puck komt er droger uit dan voorheen bij de gaggia bij dezelfde basket en dosis. Wel heb ik voor het eerst, dat was met de gaggia nooit, dat er koffieresten tegen de douche blijft zitten.
Morgen is het weer weekend en ga ik wat spelen met de bodemloze portafilter, ik ben benieuwd!

8
Goedemorgen!
Vorig weekend al even ge-experimenteerd met de bodemloze portafilter maar nog zonder al te veel succes, de maling was toch nog te fijn, overblijfselen van de gaggia.
Inmiddels is de maling goed afgesteld en smaken de espresso's elke dag beter en consistenter.
Zojuist weer een espresso met de bodemloze portafilter gezet en dat benaderde perfectie (in mijn ogen dan), over de gehele filterdrager kwam er tegelijktijdig espresso uit, die naar een paar seconde in een middenuitlopende stroom espresso overging en rond de 28 seconde was er een dubbele espresso uitgelopen volgens de shottimer.
Ik durf wel te zeggen dat dat de beste espresso was die ik ooit heb gezet thuis, heerlijke koffie! :D

Al met al mega tevreden met de aankoop, ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat de overstap van de gaggia dusdanig veel zou brengen.
Dat wilde ik even delen, fijn weekend allemaal!

10
Leuk dat je dit deelt. En je bent een snelle leerling denk ik!
Ik heb maart 2020 een Pavoni hendelmachine gekocht en pas na twee jaar en 2 kopjes op die machine per dag, durfde ik te zeggen dat ik dat apparaat onder de knie had.
Plezier!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.