![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
PS: het invriezen met een grotere hoeveelheid is me niet heel erg tegen gevallen zonder vacumeer machine. Merkte wel dat richting de week na ontdooien wat minder vers begon te smaken, dus zal waarschijnlijk niet al te vaak dit zo doen.
Vaak is een blend/melange juist wat minder kritisch qua afstelling, en geeft ook minder last met channeling. Meestal combineert men smaken die elkaar mooi aanvullen van verschillende landen/gebieden. De betere brander brandt de bonen individueel en voegt ze daarna samen zodat de verschillende soorten bonen optimaal gerbrand zijn.Ben70 schreef: wo 23 nov 2022, 09:55 Een Malabar Melange bijvoorbeeld. hoe word dat samen gesteld .zijn dat bonen van diverse plantages ,zijn dat bonen een mix van verschillende gradaties van branden, of een mix van beiden, zelf dronk ik nooit een melange van bonen ,lijkt mij ook lastig om de molen goed af te stellen.
dank voor je uitleg. het is mij nu duidelijkmaurice1 schreef: wo 23 nov 2022, 13:25Vaak is een blend/melange juist wat minder kritisch qua afstelling, en geeft ook minder last met channeling. Meestal combineert men smaken die elkaar mooi aanvullen van verschillende landen/gebieden. De betere brander brandt de bonen individueel en voegt ze daarna samen zodat de verschillende soorten bonen optimaal gerbrand zijn.Ben70 schreef: wo 23 nov 2022, 09:55 Een Malabar Melange bijvoorbeeld. hoe word dat samen gesteld .zijn dat bonen van diverse plantages ,zijn dat bonen een mix van verschillende gradaties van branden, of een mix van beiden, zelf dronk ik nooit een melange van bonen ,lijkt mij ook lastig om de molen goed af te stellen.
Niks mis mee toch? Ik doe hetzelfde met Little Roastery. Ik draag Gijs en Saar een warm hart toe en bovendien maken ze gewoon hele goede koffies. Dit soort branderijen verdienen onze aandacht als zelfverklaarde fijnproevers.MdB schreef:Toen ik langs zag komen dat Frekko ook koffiebonen verkocht wilde ik die graag proberen. Ik heb de Brazil en Colombia in Espresso branding geprobeerd (aan de lichte kant van medium zou ik zeggen). Beide bonen zijn natural processed en was eerst bang dat het misschien moeilijk zou worden hier een lekkere espresso uit te halen, maar dit viel me heel erg mee. uit beide bonen erg lekkere espresso gehaald, met een lekkere funky smaak en fijn zuurtje. De bonen waren wat
minder vers gebrand dan bijvoorbeeld van Hoofdkwartier of Brandzaak maar ik denk dat Frekko ook wat minder grote hoeveelheden wegzet. Voor mij was dat in ieder geval ook geen probleem. Ik zou hem dus zeker aanraden om een keer van te proberen.
Sorry voor het schaamteloos promoten, maar ik draag Freek van Frekko een warm hart toe als kleinschalige koffie ondernemer!
Niks mis mee toch? Ik doe hetzelfde met Little Roastery. Ik draag Gijs en Saar een warm hart toe en bovendien maken ze gewoon hele goede koffies. Dit soort branderijen verdienen onze aandacht als zelfverklaarde fijnproevers.MdB schreef:Toen ik langs zag komen dat Frekko ook koffiebonen verkocht wilde ik die graag proberen. Ik heb de Brazil en Colombia in Espresso branding geprobeerd (aan de lichte kant van medium zou ik zeggen). Beide bonen zijn natural processed en was eerst bang dat het misschien moeilijk zou worden hier een lekkere espresso uit te halen, maar dit viel me heel erg mee. uit beide bonen erg lekkere espresso gehaald, met een lekkere funky smaak en fijn zuurtje. De bonen waren wat
minder vers gebrand dan bijvoorbeeld van Hoofdkwartier of Brandzaak maar ik denk dat Frekko ook wat minder grote hoeveelheden wegzet. Voor mij was dat in ieder geval ook geen probleem. Ik zou hem dus zeker aanraden om een keer van te proberen.
Sorry voor het schaamteloos promoten, maar ik draag Freek van Frekko een warm hart toe als kleinschalige koffie ondernemer!
Met liefde gemaakt, dat zie je direct!we tigers schreef:Cappuccino’s om nog even lekker op bed te drinken. Gemaakt van zelfgebrande Panama Boquete Chiriqui als ik het me goed herinner. Ik had me bij het branden vergist en deze gebrand volgens het profiel dat ik gebruik voor een Ethiopische natural, dus de smaak is net niet zoals ik hem hebben wil, maar met nog wat post-COVID smaakissues en melk valt het allemaal goed mee.