Re: Wat drink je nu?

3581
Yes, na een goede anderhalve week laten rusten na brand datum, nu de Malabar Melange Herfst mix er in. Beetje zoekend geweest naar afstellen en moet (althans bij mij) behoorlijk fijn gemalen worden om niet als een gek door te stromen.nu een 18 gr in /36,5 gr uit in ongeveer 35 seconden. Zal komende dagen nog een beetje finetunen worden, maar ik proef zo al dat ik dit een lekker stevig bakkie vindt. 8-)
PS: het invriezen met een grotere hoeveelheid is me niet heel erg tegen gevallen zonder vacumeer machine. Merkte wel dat richting de week na ontdooien wat minder vers begon te smaken, dus zal waarschijnlijk niet al te vaak dit zo doen.
Coffee, sleep, Coffee, repeat

3582
Een Malabar Melange bijvoorbeeld. hoe word dat samen gesteld .zijn dat bonen van diverse plantages ,zijn dat bonen een mix van verschillende gradaties van branden, of een mix van beiden, zelf dronk ik nooit een melange van bonen ,lijkt mij ook lastig om de molen goed af te stellen.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

3583
Ben70 schreef: wo 23 nov 2022, 09:55 Een Malabar Melange bijvoorbeeld. hoe word dat samen gesteld .zijn dat bonen van diverse plantages ,zijn dat bonen een mix van verschillende gradaties van branden, of een mix van beiden, zelf dronk ik nooit een melange van bonen ,lijkt mij ook lastig om de molen goed af te stellen.
Vaak is een blend/melange juist wat minder kritisch qua afstelling, en geeft ook minder last met channeling. Meestal combineert men smaken die elkaar mooi aanvullen van verschillende landen/gebieden. De betere brander brandt de bonen individueel en voegt ze daarna samen zodat de verschillende soorten bonen optimaal gerbrand zijn.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

3584
maurice1 schreef: wo 23 nov 2022, 13:25
Ben70 schreef: wo 23 nov 2022, 09:55 Een Malabar Melange bijvoorbeeld. hoe word dat samen gesteld .zijn dat bonen van diverse plantages ,zijn dat bonen een mix van verschillende gradaties van branden, of een mix van beiden, zelf dronk ik nooit een melange van bonen ,lijkt mij ook lastig om de molen goed af te stellen.
Vaak is een blend/melange juist wat minder kritisch qua afstelling, en geeft ook minder last met channeling. Meestal combineert men smaken die elkaar mooi aanvullen van verschillende landen/gebieden. De betere brander brandt de bonen individueel en voegt ze daarna samen zodat de verschillende soorten bonen optimaal gerbrand zijn.
dank voor je uitleg. het is mij nu duidelijk
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

3585
Toen ik langs zag komen dat Frekko ook koffiebonen verkocht wilde ik die graag proberen. Ik heb de Brazil en Colombia in Espresso branding geprobeerd (aan de lichte kant van medium zou ik zeggen). Beide bonen zijn natural processed en was eerst bang dat het misschien moeilijk zou worden hier een lekkere espresso uit te halen, maar dit viel me heel erg mee. uit beide bonen erg lekkere espresso gehaald, met een lekkere funky smaak en fijn zuurtje. De bonen waren wat
minder vers gebrand dan bijvoorbeeld van Hoofdkwartier of Brandzaak maar ik denk dat Frekko ook wat minder grote hoeveelheden wegzet. Voor mij was dat in ieder geval ook geen probleem. Ik zou hem dus zeker aanraden om een keer van te proberen.
Sorry voor het schaamteloos promoten, maar ik draag Freek van Frekko een warm hart toe als kleinschalige koffie ondernemer! :mrgreen:

3586
MdB schreef:Toen ik langs zag komen dat Frekko ook koffiebonen verkocht wilde ik die graag proberen. Ik heb de Brazil en Colombia in Espresso branding geprobeerd (aan de lichte kant van medium zou ik zeggen). Beide bonen zijn natural processed en was eerst bang dat het misschien moeilijk zou worden hier een lekkere espresso uit te halen, maar dit viel me heel erg mee. uit beide bonen erg lekkere espresso gehaald, met een lekkere funky smaak en fijn zuurtje. De bonen waren wat
minder vers gebrand dan bijvoorbeeld van Hoofdkwartier of Brandzaak maar ik denk dat Frekko ook wat minder grote hoeveelheden wegzet. Voor mij was dat in ieder geval ook geen probleem. Ik zou hem dus zeker aanraden om een keer van te proberen.
Sorry voor het schaamteloos promoten, maar ik draag Freek van Frekko een warm hart toe als kleinschalige koffie ondernemer! :mrgreen:
Niks mis mee toch? Ik doe hetzelfde met Little Roastery. Ik draag Gijs en Saar een warm hart toe en bovendien maken ze gewoon hele goede koffies. Dit soort branderijen verdienen onze aandacht als zelfverklaarde fijnproevers.

3587
MdB schreef:Toen ik langs zag komen dat Frekko ook koffiebonen verkocht wilde ik die graag proberen. Ik heb de Brazil en Colombia in Espresso branding geprobeerd (aan de lichte kant van medium zou ik zeggen). Beide bonen zijn natural processed en was eerst bang dat het misschien moeilijk zou worden hier een lekkere espresso uit te halen, maar dit viel me heel erg mee. uit beide bonen erg lekkere espresso gehaald, met een lekkere funky smaak en fijn zuurtje. De bonen waren wat
Niks mis mee toch? Ik doe hetzelfde met Little Roastery. Ik draag Gijs en Saar een warm hart toe en bovendien maken ze gewoon hele goede koffies. Dit soort branderijen verdienen onze aandacht als zelfverklaarde fijnproevers.

3588
Cappuccino’s om nog even lekker op bed te drinken. Gemaakt van zelfgebrande Panama Boquete Chiriqui als ik het me goed herinner. Ik had me bij het branden vergist en deze gebrand volgens het profiel dat ik gebruik voor een Ethiopische natural, dus de smaak is net niet zoals ik hem hebben wil, maar met nog wat post-COVID smaakissues en melk valt het allemaal goed mee.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

3589
we tigers schreef:
D670D3E9-8D78-4990-9283-4E4FC4F85841.jpeg
Cappuccino’s om nog even lekker op bed te drinken. Gemaakt van zelfgebrande Panama Boquete Chiriqui als ik het me goed herinner. Ik had me bij het branden vergist en deze gebrand volgens het profiel dat ik gebruik voor een Ethiopische natural, dus de smaak is net niet zoals ik hem hebben wil, maar met nog wat post-COVID smaakissues en melk valt het allemaal goed mee.
Met liefde gemaakt, dat zie je direct!

3590
In deze barre tijden van totaal niet rondkomen maar toch koffie willen dacht ik 'Kom...' en kocht 'The Awakening' van de 'Jones Brothers'. Medium roast.
Nou.

Ik maakte het pak open en een meur van oude bonen kwam me tegemoet. Maar ook een soort verkolingslucht.
Oh jee.
Ik gooide er wat van in een kop om te kijken. Heel veel verschillende formaten door elkaar, veel gebroken, veel deels stevig totaal zwart, en een fikse laag olie op heel veel bonen. Ik had geen andere koffie meer in huis dus 'moest wel'.

Toch maar in de molen (vond ik wel zielig voor hem).
Grof gemalen want fijntjes durfde ik niet.
Met filter gemaakt want sja...

Alleen al het water opgieten veroorzaakte een vieze geur. Toch maar even doorzetten.
Naar de zitkamer, inschenken.
Ik nam nadat hij op drinkbare temperatuur was een slok.
En toen om het echt zeker te weten nog maar een.

Ik proef sigaret met elke slok.
Wat een smerig bocht is dit. Hoe durven ze dit te verkopen als 'medium roast'? Op hun eigen website zie ik nu staan 'medium/dark' roast maar zwart verbrande bonen met een stevige olielaag op veel bonen doet mij vermoeden dat dit gewoon rotzooi is en het niet aan mij ligt.
Naast mij staat een niet opgedronken bak koffie. Hij ruikt enorm naar sigaret. Ik hoef deze niet.