Re: Wat drink je nu?

3611
bobbee schreef:
Verenjano schreef:Nee, alleen een houdbaarheidsdatum.
Heb de bonen gevonden bij een andere Jumbo. Maar bijna 19 euro voor een kg. Vind ik wel erg prijzig voor niet hele verse supermarkt koffiebonen.
Dan koop ik liever een kg zak bij Hoofdkwartier.
Conclusie analoog exacte wetenschap

Afbeelding

3612
bobbee schreef:Hen hem binnen maar moet geduld hebben, zo super vers is het. 30 november gebrand! Goed he, dat Hoofdkwartier.
Soms heb je heerlijke bonen maar benodigen een precies inregelen van malingsgraad en brewratio. Dat zijn van die bonen waar een verkeerd inregelen tot een te veel aan bitter en/of een te hoge aciditeit leidt. Als je alles bijna spot on hebt is het een heerlijkheid.

Die malabar mix is altijd goed te drinken, ook al heb je alles niet spot-on. Wel naar streven want hij wordt er alleen maar lekkerder van. Kruidig, lage aciditeit, fluweelzachte koffie. En wat Nelus zei, heel veel crema.

Afbeelding

3614
gilleko B. schreef: za 03 dec 2022, 13:17
bobbee schreef:Hen hem binnen maar moet geduld hebben, zo super vers is het. 30 november gebrand! Goed he, dat Hoofdkwartier.
Soms heb je heerlijke bonen maar benodigen een precies inregelen van malingsgraad en brewratio. Dat zijn van die bonen waar een verkeerd inregelen tot een te veel aan bitter en/of een te hoge aciditeit leidt. Als je alles bijna spot on hebt is het een heerlijkheid.

Die malabar mix is altijd goed te drinken, ook al heb je alles niet spot-on. Wel naar streven want hij wordt er alleen maar lekkerder van. Kruidig, lage aciditeit, fluweelzachte koffie. En wat Nelus zei, heel veel crema.

Afbeelding
Merk ook dat de hopper aardig snel leeg was, zeker 1,5 week eerder dan andere recente koffies
Faema Lambro - Mazzer Major E

3615
Nelus schreef:
gilleko B. schreef: za 03 dec 2022, 13:17

Afbeelding
Merk ook dat de hopper aardig snel leeg was, zeker 1,5 week eerder dan andere recente koffies
Malabar weegt ook veel minder dan een kg...
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

3617
gilleko B. schreef:Malabar wel luchtig boontjes, volgens mij een lage densiteit. Bij sommige molens leidde dat tot aanmerkelijk sprayen van die boon. Bij de Ceado las je nog wel daar over.

Afbeelding
Afbeelding
Daarom zei ik het. Grote boon en een lichtgewicht. Maar het kan natuurlijk nooit minder wegen dan het gewicht.
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

3619
omeCo schreef: zo 04 dec 2022, 16:10 Vandaag deze boon eens in de molen gedaan. Meestal is stand 3,5 tot 4,5 toereikend maar ik moest nu naar 1 op de Olympus. 16 in, 36 uit.
Alle inspanningen ten spijt bleef het een te zuur bakkie. Iemand nog een tip?

Afbeelding

Afbeelding
Hoe vers is hij?
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

3620
bobbee schreef: za 03 dec 2022, 13:10Heb de bonen gevonden bij een andere Jumbo. Maar bijna 19 euro voor een kg. Vind ik wel erg prijzig voor niet hele verse supermarkt koffiebonen.
Dan koop ik liever een kg zak bij Hoofdkwartier.
Ik uiteraard ook, maar als ik het meteen nodig heb en dus moet kiezen tussen iets mindere koffie of geen koffie, haal ik zo’n zak :)

Edit: en alle niet-huismerk koffiebonen in de supermarkt zijn ongeveer even duur, ook al zijn ze prut.
Laatst gewijzigd door Verenjano op zo 04 dec 2022, 19:13, 2 keer totaal gewijzigd.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S