Gaggia Classic spuit koffie

1
Donderdag was het dan zover: mijn Gaggia Classic werd bezorgd. Dit is mijn eerste halfautomaat, dus ik ben er gelijk fanatiek mee aan de gang gegaan.

Helaas zijn de resultaten nog niet echt bemoedigend: de koffie loopt niet echt regelmatig door, aan het begin langzaam en 'druppelend' en na 20 seconden een stuk sneller. De smaak is dan erg bitter. Als ik de malingsgraad (op mijn Mahlkönig Vario) wat grover zet, spuit de koffie uit de filterhouder, en zit m'n hele keuken onder met koffie.

Nu heb ik ergens iets gelezen over het verlagen van de druk op de OPV van de Gaggia, maar het lijkt me toch dat ik zonder dit soort 'operaties' ook een fatsoenlijke bak moet kunnen zetten?

Heeft iemand tips over wat ik zou kunnen proberen?

Re: Gaggia Classic spuit koffie

2
Wat voor koffie gebruik je? Verse koffie is belangrijk als je ook maar een beetje fatsoenlijk resultaat wil.
Die ene stand dat het eerst wat druppelt en dan na 20 sec wat sneller gaat kan kloppen als je na een 30 sec ongeveer 40-60ml hebt.

Niet te grote stappen gebruiken bij het afstellen. Koffie goed verdelen. Niet teveel koffie gebruiken in je filter.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

4
Als het maar vers is ;-)

The Golden coffee box is vaak vers en goed; Illy bonen zullen best goed zijn als ze vers gebrand zijn maar de bonen die je hier in Nederland koopt zijn in mijn ervaring altijd oud.. Met andere woorden: ga voor de Golden Coffee Box. Schrik alleen niet van de prijzen, als je supermarktkoffie gewend bent, zal dit misschien evne afschrikwekkend zijn. Troost: je krijgt het geld dik in kwaliteit (smaak) terug.

6
WillemG schreef:Bedankt voor de reactie! Ik gebruik nu Fairtrade koffie van de Albert Heijn. Wel Arabica, maar wellicht niet de beste koffie die er is. Waar ik woon wordt ook koffie van de Golden Coffee Box verkocht. Is dat goed genoeg voor het apparaat, of moet ik op zoek naar Illy bonen?
:shock:

Versheid (=maximaal 3 weken na branding) is leidend voor een goed resultaat. Supermarkt koffie is bijna altijd maanden oud. En hoewel AH niet per definitie slecht is, zal je in Nederland niet snel beter vinden dan van The Golden Coffeebox. Dus wat je nu moet doen is voor mij geen vraag. Ik vermoed ook dat je met verse koffie veel minder last zal hebben van spuiters, de Vario is er goed genoeg voor.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
cremalover schreef:Verse koffie.Zoveel beter.
Koop eens een blikkie Illy met zo lang mogelijke houdbaarheid.
Ook dat zou ik niet doen. Als je illykoffie in de supermarkt koopt, kan je er van uitgaan dat deze meer dan een maand geleden gebrand is. Dan maakt het ook niet meer uit of de koffie houdbaar is tot januari 2011 of december 2020, niet vers = niet vers.
Houdbaarheidsdatum op koffiepakken houdt min of meer de uiterste datum waarin de koffie nog niet compleet ranzig is. Dat is dus wat anders dan uiterste datum dat ie lekker is, die is dan al láng verstreken.