Re: Fiorenzato T80 - Maalinsteller zit muurvast (opgelost!)

21
De eer gaat toch naar de topic starter ;-).

Nog even extra info: ik denk dat ik fout ben over de oorzaak. Het was de draad van de bovenste maalschijfhouder die onderaan het vuilste was. Dus ik vermoedde dat die de oorzaak was van het slechte uitdraaien. Dat is vermoedelijk wel zo, maar het is niet zo dat de draad van die maalschijfhouder vrij toegankelijk is voor koffiepoeder. De draad van de maalschijfhouder kan door het ontwerp niet voorbij de draad van het toestel gaan. Maar ik kan me niet voorstellen dat je bij thuisgebruik zoveel koffie verzet dat je ooit tegen dit probleem loopt ;-).

En omdat ik nogal met fietsen bezig ben, moet ik mezelf inhouden niet wat montagevet aan te brengen...

23
Nog even een vraag over deze T80 die hierop aansluit want het gaat ook over 'muurvast'...

Ik probeerde de maalschijven te verwijderen; de bovenste geen probleem: voor de onderste versta ik dat je de drie schroeven uit de maalschijf haalt.
Deze 3 dus in de maalschijf:
Afbeelding
(niet mijn molen)

En dan zou onderste maalschijf zonder probleem moeten los komen dacht ik: niet dus.Ook niet met wat kracht krijg ik er geen beweging in.

Is er een trucje om die onderste maalschijf toch los te krijgen?

Walter

24
walter- schreef: wo 21 dec 2022, 10:38 Nog even een vraag over deze T80 die hierop aansluit want het gaat ook over 'muurvast'...

Ik probeerde de maalschijven te verwijderen; de bovenste geen probleem: voor de onderste versta ik dat je de drie schroeven uit de maalschijf haalt.
Deze 3 dus in de maalschijf:
Afbeelding
(niet mijn molen)

En dan zou onderste maalschijf zonder probleem moeten los komen dacht ik: niet dus.Ook niet met wat kracht krijg ik er geen beweging in.

Is er een trucje om die onderste maalschijf toch los te krijgen?

Walter
Normaal gesproken zou ik de schroeven laten schrikken met een slag schroevendraaier ,maar die tip wil ik je nu niet geven ,lijkt me wat te ruw in dit geval
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

25
Neem in plaats van de schroeven waarmee de maalschijven vastzitten, veel langere schroeven. De lengte moet zodanig zijn dat ze de bodem van de maalkamer meer dan raken.
Draai de schroeven tot de bodem van de maalkamer. Daarna kruislings steeds iets aandraaien.

Ja, als je dat erg lomp doet heb je misschien een kromme maalschrijfdrager.

Nu nog een mogelijkheid:
Doser er af schroeven en via de uitloop de maalschijfdrager eruit hefbomen.

26
Bedankt voor de feedback.
Voor de duidelijkheid; de drie schroeven krijg ik er zonder problemen uit; lijkt enkel of de maalschijf aan de plaat eronder vast zit. Of misschien door de drie "paaltjes" langs de maalschijf.

Ik ga idd eens proberen zonder de schroeven of ik met vaster indraaien van de afstelling ik er geen beweging in krijg.
En ook eens of ik vanonder langs de uitloop er niet aan kan. Met de dosseerbak verwijdert moet dat misschien lukken.