Morgen gaan naast de Columbianen van Ypuh ook een paar Hondurezen door de molens. Net Hondurese koffiekorrels binnengekregen. Molens intens gereinigd evenals koffie machine. Ben benieuwd
️
Re: Wat drink je nu?
3652Oeganda natural van Koepoort, sample gehad van een forum lid.
Goed donker gebrand, ging het beste samen met melk Vriendin was overtuigd.
Wel nog echt Afrikaans karakter aanwezig bij de pure shotjes, fijne boon.
Hiervoor Pacamara natural van dutchbarista, is al paar keer langs geweest. Je moet van fermentatie houden maar dan wel een topper.
Ga morgen starten aan een anaerobic natural van hen.
Profitec Pro 700 flow control - Compak E5 OD
3653De Honduras van HK wordt nmm steeds beter in smaak. Proef in de afdronk een zoet fruitje. Ik trek mezelf bijna in twijfel, maar naarmate de koffie meer door verloop van tijd tot rust komt proef ik in de afdronk dat fruitachtige dat op zo'n rood zacht joghurt snoepje lijkt, beetje framboosachtig. Weten jullie wat, ik ga nu nog 1 "shot pullen".gilleko B. schreef:Morgen gaan naast de Columbianen van Ypuh ook een paar Hondurezen door de molens. Net Hondurese koffiekorrels binnengekregen. Molens intens gereinigd evenals koffie machine. Ben benieuwd
️
️
3654Koffie van HK de Honduras, idd 2 achter elkaar, 2 keer dat zachte zoete fruitzuurtje m.n. in de afdronk. Heb intussen ook nog weer eens de Colombia Suprême vab Ypuh gedronken. Erg verrassend en aangenaam 2 verschillende koffie's na elkaar te proeven. Flink verschil analoog aan broer en zus kat.
️
️
3655Is inderdaad een heerlijke koffie van DB. Ik heb nog gekeken voor de Dutch Barista Coffee Nicaragua- Los Angeles, helaas zag ik niet meer staan.surging schreef:
Oeganda natural van Koepoort, sample gehad van een forum lid.
Goed donker gebrand, ging het beste samen met melk Vriendin was overtuigd.
Wel nog echt Afrikaans karakter aanwezig bij de pure shotjes, fijne boon.
Hiervoor Pacamara natural van dutchbarista, is al paar keer langs geweest. Je moet van fermentatie houden maar dan wel een topper.
Ga morgen starten aan een anaerobic natural van hen.
️
3656Cuba van hoofdkwartier
Wat mij betreft al een jaar of 2 de favoriet. Voor een single origin is deze koffie echt rete compleet in palet en mondgevoel.
Ook uitstekend in melk.
Wat mij betreft al een jaar of 2 de favoriet. Voor een single origin is deze koffie echt rete compleet in palet en mondgevoel.
Ook uitstekend in melk.
Faema Lambro - Mazzer Major E
3657Ik drink nu een Malabar, maar wil eigenlijk een fatsoenlijke Timor-leste zetten. Dit is de eerste boon van de 6 Brandhuys bonen waar ik gewoon niets mee kan. 6 koppen gezet waarvan 5 niet te drinken en 1 nog net te doen was met melk. Mijn maalgraad moet enorm fijn, maar met zelfs een marge van een halve stap gaat het mis. Stand 2 of de DF64 geeft een turboshot van 16 in/42 uit in 18 sec en stand 1.5 geeft 16 in 32 uit in 50 sec waarvan maar uit de helft van het filterbakje koffie stroomt. En dat met 12s pre-infusie. Maar zelfs daartussenin met 32-40 uit in +-30s waarvan 12s krijg ik mislukte halve extracties. Zulke extracties heb ik nog niet eerder gezien, de malabar of decaf kan ik ook gerust een hele of een halve stap verstellen en verschilt het maar een paar seconde op de extractietijd.
Ondertussen weet ik geen raad meer. De maler heeft geen problemen met de malabar of de decaf van Brandhuys. Ik gebruik een 18g VST bakje met 16g boontjes, RDT + WDT en een puck screen om m'n machine schoon te houden. Dacht zelf aan 18g proberen, maar elk ander boon werkt ook gewoon met 16g.
De Timor-leste, met enorm veel sproeien bij zowel een te snelle als te trage extractie: M'n Malabar zonder problemen
Ondertussen weet ik geen raad meer. De maler heeft geen problemen met de malabar of de decaf van Brandhuys. Ik gebruik een 18g VST bakje met 16g boontjes, RDT + WDT en een puck screen om m'n machine schoon te houden. Dacht zelf aan 18g proberen, maar elk ander boon werkt ook gewoon met 16g.
De Timor-leste, met enorm veel sproeien bij zowel een te snelle als te trage extractie: M'n Malabar zonder problemen
Lelit Elizabeth + DF64 gen 2 & 1ZPresso J-Max
3658Ik zet de Malabar met succes als volgtNootmuskaatje schreef: ma 12 dec 2022, 15:26 Ik drink nu een Malabar, maar wil eigenlijk een fatsoenlijke Timor-leste zetten. Dit is de eerste boon van de 6 Brandhuys bonen waar ik gewoon niets mee kan. 6 koppen gezet waarvan 5 niet te drinken en 1 nog net te doen was met melk. Mijn maalgraad moet enorm fijn, maar met zelfs een marge van een halve stap gaat het mis. Stand 2 of de DF64 geeft een turboshot van 16 in/42 uit in 18 sec en stand 1.5 geeft 16 in 32 uit in 50 sec waarvan maar uit de helft van het filterbakje koffie stroomt. En dat met 12s pre-infusie. Maar zelfs daartussenin met 32-40 uit in +-30s waarvan 12s krijg ik mislukte halve extracties. Zulke extracties heb ik nog niet eerder gezien, de malabar of decaf kan ik ook gerust een hele of een halve stap verstellen en verschilt het maar een paar seconde op de extractietijd.
De Timor-leste, met enorm veel sproeien bij zowel een te snelle als te trage extractie:
PXL_20221212_150739790.jpg
PXL_20221212_150838212.jpg
M'n Malabar zonder problemen
PXL_20221212_151503956.jpg
PXL_20221212_151527721.jpg
18 gram bonen. Uit 36 gram
In 30 sec of iets langer
Malabar is een zeer harde boon maar wel de lekkerste
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven
3659De malabar is bij mij ook een succes, 16/32 in +-28s waarvan 6 pre-infusie. Veel puinhoop met de DF64 i.v.m. statische lading, maar nu gebruik ik m'n J-max daarvoor. Alleen de Timor-leste krijg ik maar niet goed met de DF64. J-max niet geprobeerd, maar daar wil ik niet aan zitten gezien die is ingesteld op de decaf en malabar (exact dezelfde maalgraad).ronald22 schreef: ma 12 dec 2022, 15:50 Ik zet de Malabar met succes als volgt
In 30 sec of iets langer
Lelit Elizabeth + DF64 gen 2 & 1ZPresso J-Max
3660Ik weet niet hoe vers je bonen zijn maar ze mogen zeker minimaal 2 weken rustenNootmuskaatje schreef: ma 12 dec 2022, 16:05De malabar is bij mij ook een succes, 16/32 in +-28s waarvan 6 pre-infusie. Veel puinhoop met de DF64 i.v.m. statische lading, maar nu gebruik ik m'n J-max daarvoor. Alleen de Timor-leste krijg ik maar niet goed met de DF64. J-max niet geprobeerd, maar daar wil ik niet aan zitten gezien die is ingesteld op de decaf en malabar (exact dezelfde maalgraad).ronald22 schreef: ma 12 dec 2022, 15:50 Ik zet de Malabar met succes als volgt
In 30 sec of iets langer
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven