Ondanks het feit dat ik een dikke twintig jaar in Zutphen heb gewoond en ondanks het feit dat de Pelikaan best wel een reputatie heeft had ik er nog nooit wat gedronken. Nu wilde ik de som wel eens op de proef nemen en verwachtte ook wel wat gezien o.a. onderstaande.
In zo'n geval begin ik eigenlijk altijd met een cappuccino. Dit omdat een cappuccino meteen verraadt hoeveel aandacht er aan het product wordt besteed. Krijg je een mooie dikke microfoam laag met eventueel nog wat latte-art er in dan weet je dat ze serieus zijn. In dit geval was het echter een hoopje ellende uit overduidelijk een volautomaat (een WMF denk ik, want daar had ik al een stapel dozen van gezien). Bovendien had het niet de zoetigheid die een cappuccino van zichzelf kan hebben als je lekkere melk gebruikt en deze niet oververhit.In 1991 verwierf de firma het predikaat “hofleverancier” ter gelegenheid van het 175-jarig jubileum. In 2003 als ook in 2004 werd de koffie van de Pelikaan tijdens een nationale koffietest, uitgevoerd door een landelijk dagblad, gekozen tot het beste kopje koffie van Nederland.
Dus zowel op smaak als op textuur gewoon slecht.
Daarna een espresso genomen en hierbij eigenlijk niet helemaal goed meer opgelet (had ook een zwaar gesprek, dat was de aanleiding van de ontmoeting daar), maar wat ik er nog van weet is dat deze er goed uitzag en een goede crema had. Verder heeft die op mij noch een buitengewoon goede, dan wel buitengewoon slechte indruk gemaakt. Gewoon een redelijke bak espresso, meer niet.
Dit was voor mij wel teleurstellend aangezien ik wel goede verwachtingen had en gezien mijn eerdere (erg) goede ervaringen bij de Espressofabriek (Kees v/d Westen Idrocompresso/ Golden Coffee Box) is mijn verwachtingspatroon ook naar boven bijgesteld.
Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat het redelijk druk was en voor zover ik kon zien twee dames het in hun eentje moesten runnen. Vandaar misschien ook de makkelijke espresso en cappuccino uit de volautomaat. Toen ik ging afrekenen zag ik namelijk wel gewoon een 3-groeps Faema staan, maar die stond dus niks te doen. Wellicht hebben ze een "echte" barista die op andere dagen werkt, maar dat is dan hun probleem. Je moet mensen een consistente kwaliteit voor kunnen schotelen en vandaar dus dan ook mijn uiteindelijk negatieve oordeel.
Laatste puntje....de Pelikaan staat met name ook bekend om hun eigen branderij. Hun koffiebonen zelf heb ik nog nooit geprobeerd.....misschien dat die wel erg goed zijn (dat is meer hun core-business geloof ik).
Volgende keer zal ik een review doen van Dishy of La Mano Maestra in Den Haag. Dishy gebruikt een La Marzocco apparaat en Lavazza koffie, La Mano Maestra een Kees van der Westen Mistral met koffie van The Golden Coffee Box.