De Pelikaan in Zutphen

1
Afgelopen donderdag ben ik in mijn geboortstad Zutphen eens koffie gaan drinken bij de Pelikaan.

Ondanks het feit dat ik een dikke twintig jaar in Zutphen heb gewoond en ondanks het feit dat de Pelikaan best wel een reputatie heeft had ik er nog nooit wat gedronken. Nu wilde ik de som wel eens op de proef nemen en verwachtte ook wel wat gezien o.a. onderstaande.
In 1991 verwierf de firma het predikaat “hofleverancier” ter gelegenheid van het 175-jarig jubileum. In 2003 als ook in 2004 werd de koffie van de Pelikaan tijdens een nationale koffietest, uitgevoerd door een landelijk dagblad, gekozen tot het beste kopje koffie van Nederland.
In zo'n geval begin ik eigenlijk altijd met een cappuccino. Dit omdat een cappuccino meteen verraadt hoeveel aandacht er aan het product wordt besteed. Krijg je een mooie dikke microfoam laag met eventueel nog wat latte-art er in dan weet je dat ze serieus zijn. In dit geval was het echter een hoopje ellende uit overduidelijk een volautomaat (een WMF denk ik, want daar had ik al een stapel dozen van gezien). Bovendien had het niet de zoetigheid die een cappuccino van zichzelf kan hebben als je lekkere melk gebruikt en deze niet oververhit.
Dus zowel op smaak als op textuur gewoon slecht.

Daarna een espresso genomen en hierbij eigenlijk niet helemaal goed meer opgelet (had ook een zwaar gesprek, dat was de aanleiding van de ontmoeting daar), maar wat ik er nog van weet is dat deze er goed uitzag en een goede crema had. Verder heeft die op mij noch een buitengewoon goede, dan wel buitengewoon slechte indruk gemaakt. Gewoon een redelijke bak espresso, meer niet.

Dit was voor mij wel teleurstellend aangezien ik wel goede verwachtingen had en gezien mijn eerdere (erg) goede ervaringen bij de Espressofabriek (Kees v/d Westen Idrocompresso/ Golden Coffee Box) is mijn verwachtingspatroon ook naar boven bijgesteld.

Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat het redelijk druk was en voor zover ik kon zien twee dames het in hun eentje moesten runnen. Vandaar misschien ook de makkelijke espresso en cappuccino uit de volautomaat. Toen ik ging afrekenen zag ik namelijk wel gewoon een 3-groeps Faema staan, maar die stond dus niks te doen. Wellicht hebben ze een "echte" barista die op andere dagen werkt, maar dat is dan hun probleem. Je moet mensen een consistente kwaliteit voor kunnen schotelen en vandaar dus dan ook mijn uiteindelijk negatieve oordeel.

Laatste puntje....de Pelikaan staat met name ook bekend om hun eigen branderij. Hun koffiebonen zelf heb ik nog nooit geprobeerd.....misschien dat die wel erg goed zijn (dat is meer hun core-business geloof ik).

Volgende keer zal ik een review doen van Dishy of La Mano Maestra in Den Haag. Dishy gebruikt een La Marzocco apparaat en Lavazza koffie, La Mano Maestra een Kees van der Westen Mistral met koffie van The Golden Coffee Box.

Afbeelding

Re: De Pelikaan in Zutphen

2
@ Orrin,

Prachtig verhaal, het valt op jij hebt kennis van zaken.

Als amateur thuis barista heb ik een vraag over de melk die jij graag gebruikt ziet bij het bereiden van Cappuccino, je spreekt over de zoetigheid die cappuccino schuim/melk moet hebben.

Welke melk moet ik gebruiken om mijn vrienden echt aan me te binden en mij onsterfferlijk maken, meestal gebruik ik gewoon lekkere volle koemelk.
In mijn Cortado gebruik ik warme Friesche Vlag koffiemelk, kan ik die ook opschuimen en voor de cappuccino gebruiken.

groeten
Ton

3
Het belangrijkste is dat de melk niet oververhit raakt. Maar afgezien van dat kan ik maar één ding zeggen: proberen. Veel mensen vergeten dat melk één van de belangrijkste bestanddelen is in een cappuccino en een latte en kiezen wel met zorg hun koffie uit, maar besteden weinig aandacht aan de melk.

Wat je dus het beste kan doen is veel verschillende soorten melk proberen (ik zou het wel bij de makkelijk verkrijgbare melk houden....er is keuze zat). Nu moet ik zeggen dat ik er zelf nog niet eens veel onderzoek naar heb gedaan, maar dat komt ook een beetje omdat ik de Friesche Vlag Lang Lekker Volle Melk (een zogenaamd speciale Barista Melk) prima vind. Opschuimen gaat perfect en ik vind die een heerlijk zoete smaak geven (mits je hem niet oververhit). Om hem zo te drinken echter vind ik het niet echt wat. Ik heb dus volle verse melk om zo te drinken en de Friesche Vlag voor de cappuccino's.

Volle verse melk gaat op zich ook prima hoor bij mij, maar als ik moet kiezen ga ik voor die Friesche Vlag. Het staat echter wel in de planning om een keer echt goed verschillende soorten uit te proberen.

Edit: Ik ben overigens ook nog maar een beginnend amateur hoor. ;) Maar zo kunnen we allemaal weer wat van elkaar leren en ervaringen delen.

5
Haha...ja ik ook, maar ze zijn beiden op nog geen 5 minuten lopen van mijn huis, dus ik zal ze beiden wel een keer bezoeken. Ik zag daarna trouwens nog een aardige in Den Haag: Crunch. Ook KvdW/GCB.

En verder lijkt Urban Espresso Bar in Rotterdam me nog wel wat (La Marzocco/ Panama: La Torcaza Estate, Ethiopia Organic Yirgacheffe district).

En in Amsterdam (waar ik toch 5 dagen in de week ben) De Koffiesalon (3-groeps Idrocompresso/Palombini).

Maar dat is dan voorlopig ook wel even genoeg op mijn lijstje.

8
Lnag niks meer van me laten horen, maar dat kwam vanwege enorme drukte, een verhuizing en het gebrek aan een internetaansluiting. :shock:

Maar ik ben laatst bij La Mano Maestra in Den Haag geweest en dat stelde teleur. Machine was een (4-groeps?) KvdW Mistral en bonenmalers van Macap geloof ik. Koffie van The Golden Coffee Box.

Zoals reeds eerder gezegd begin ik altijd met een cappuccino omdat die meteen de hoeveelheid aandacht die aan het produkt wordt besteed verraadt. Helaas zag je meteen al (te) veel luchtbellen in de schuimkraag....deze had meer weg van een volautomaatschuimkraag. De zogenaamde 'seperation' had ook al ingezet en persoonlijk vond ik hem net iets te heet en niet zoet genoeg, hoewel deze twee laatste dingen persoonsgebonden kunnen zijn....de melk was niet verbrand.
Had ik meer van verwacht. Geen espresso geprobeerd....ik was met gezelschap en we moesten weer verder. Het italiaanse broodje was wel goed overigens.

Al met al niet een erg goed cijfer. Het kan best zijn dat de echte barista(s) niet aanwezig was (waren), maar dat is voor mijn geen excuus. Als je werkt met KvdW/Macap/GCB dan moet je gewoon altijd capabel personeel hebben staan naar mijn mening.

Verder ben ik de afgelopen tijd vaak bij het Douwe Egberts Café op Amsterdam Bijlmer geweest. Hoewel ik eerst dacht dat ze wat aanloop-problemen hadden omdat ze daar net nieuw zaten is het niet veel beter geworden. Lange wachttijden (wordt bijna altijd maar met 1 groep gewerkt terwijl ze er 3 + 2 hebben geloof ik), slechte opschuimtechniek en helaas niet de meest ideale software, want volgens mij alleen de ook in de winkel verkrijgbare espressoboon van DE. Als je het personeel bezig ziet geeft het een behoorlijk amateuristische indruk.
Ik heb daar wel de espresso, ristretto en cappuccino gehad en helaas is de kwaliteit niet constant genoeg en vind ik de boon niet lekker genoeg, maar toch kom ik er nog wel met enige regelmaat.....is wel de beste bak op weg naar het werk. :D

Helaas dus weer twee minder positieve reviews. :( Tot nu toe is de enige bar waar ik echt versteld stond de espressofbriek in Amsterdam. De volgende keer maar eens de Koffiesalon in Amsterdam proberen. :)

9
Orrin schreef:...
Maar ik ben laatst bij La Mano Maestra in Den Haag geweest en dat stelde teleur. Machine was een (4-groeps?) KvdW Mistral en bonenmalers van Macap geloof ik. Koffie van The Golden Coffee Box.

Zoals reeds eerder gezegd begin ik altijd met een cappuccino omdat die meteen de hoeveelheid aandacht die aan het produkt wordt besteed verraadt. Helaas zag je meteen al (te) veel luchtbellen in de schuimkraag....deze had meer weg van een volautomaatschuimkraag. De zogenaamde 'seperation' had ook al ingezet en persoonlijk vond ik hem net iets te heet en niet zoet genoeg, hoewel deze twee laatste dingen persoonsgebonden kunnen zijn....de melk was niet verbrand.
Had ik meer van verwacht. Geen espresso geprobeerd....ik was met gezelschap en we moesten weer verder. Het italiaanse broodje was wel goed overigens.
...
Herkenbaar verhaal. Ik heb daar een tijd om de hoek gewerkt (oranjestraat), en weet dat ze daar wel goed koffie kunnen zetten, maar helaas niet altijd doen...
Geef ze eens ongelijk zolang de consument niet klaagt...
Het leven van een barista gaat niet over rosetta's....

Als kind was ik al dol op koffiekoppen!

10
Jasper schreef:
Orrin schreef:...

...
Herkenbaar verhaal. Ik heb daar een tijd om de hoek gewerkt (oranjestraat), en weet dat ze daar wel goed koffie kunnen zetten, maar helaas niet altijd doen...
Geef ze eens ongelijk zolang de consument niet klaagt...
Meestal klaagt de consument niet. Hij komt gewoon niet meer langs of hun verwachtingen liggen veel lager.