Welke bonenmaler voor filter koffie?

1
Hallo,

Op dit moment heb ik een Bezzera BB05 bonenmaler, een Moccamaster voor filterkoffie en een Nespresso apparaat. Ik had een paar jaar geleden een Gaggia Classic voor espresso, maar die heb ik verkocht ivm ruimtegebrek op het aanrecht en minder tijd voor espresso’s zetten door jonge kinderen. Nu heb ik daar enigszins spijt van, want uit de espresso’s uit de Gaggia waren een stuk beter dan uit de Nespresso.

Welke bonenmaler kan ik nu het beste kopen voor zowel lekkere filterkoffie als goede espresso? De bezzera verkopen en een Sage Pro grinder voor beiden? Een handmaler zoals de 1zpresso K-Max of commandante erbij kopen voor de filterkoffie en mijn bezzera houden voor espresso? Mijn voorkeur gaat wel uit naar gemak, is er ook een goede elektrische bonenmaler voor filterkoffie die niet te groot is?

En wat raden jullie aan als espresso apparaat voor een beginner? Weer de Gaggia of een Sage Bambino?

Alvast bedankt!

Groeten Maarten

Re: Welke bonenmaler voor filter koffie?

2
Wat is genak voor jou? Met een maler die capabel is voor beide producten moet je wel elke keer je maalgraad instellen en eigenlijk een beetje koffie "doorspoelen" om zuiver maalsel te krijgen. Het idee van twee verschillende malers zou ik niet afschrijven. Van de malers in je originele post lijkt mij de BB005 de meest capabele.

Om toe te voegen in de overwegingen, voor budget-kwaliteit verhouding komt de Fellow Ode zeer goed uit de reviews.

Voor Espresso zou 1 van de nieuwe versies van de DF64 een overweging kunnen zijn.

All in one in overweging met het budget zou een Fiorenzato F5 of D64EVO een optie zijn, die komen gebruikt regelmatig langs.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

5
eens met ErikW: Fellow Ode goed plan.

of scoor een 2e hands MK Vario (beste wel de latere versies) en zet daar de Ditting steel burrs. die gebruik ik al jaren met veel plezier voor filter en gaat een stapje verder dan mijn overigens prima presterende Comandante.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

6
Goede tips hier, en als je alleen voor filtermaler gaat dan zou ik nog even op de Ode Gen2 maler wachten. Hier zitten de verbeterde Gen2 schijven in en de hopper met nieuwe graden hoek zodat de boontjes beter glijden. Ook moet de Gen2 minder statisch zijn en is het opvang bakje iets groter gemaakt. Deze verbeteringen komen uiteindelijk van de gebruikers dus de moeite waard om op te wachten voor rond de 50/70 € extra.

https://youtu.be/ejFa0VaSjgM

Maar als je niet kunt wachten is de Gen1 ook prima!
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

8
Bedankt voor alle antwoorden. Die Fellow Ode ziet er inderdaad mooi uit, commandante is ook zeker een goede optie. Toch vraag ik mij af of een Wilfa Svart maler voor €130,- niet ook al goed genoeg zal zijn voor mij, ik zet tenslotte alleen filterkoffie, en geen V60 of aeropress. En dan houd ik wat budget over om ook nog een espresso apparaat te kopen waar ik dan mijn bezzera maler voor gebruik.
Is een Wilfa Svart een slechte investering? Gaat deze snel kapot of beinvloed dit sterk de smaak van de koffie ivm een Fellow Ode? Of zou dit voor een beginnende thuisbarista ook een prima instapmodel kunnen zijn?

9
Wilfa wordt redelijk getest. Zal denk ik beetje niveau Baratza Encore zijn. Zeker bruikbaar.

Denk geen maler die eeuwig mee zal gaan...

Hangt er vooral vanaf wat je verwacht en hoe veel eisend je bent.

Wilfa zal niet het niveau van een Vario/steel of Ode halen verwacht ik; ook niet van de Comandante.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

10
De Wilfa molen is ook een prima molen maar minder goed dan de Ode. Als budget minder een rol speelt zou ik de Fellow Ode aanschaffen. Ook het eerste model is prima en met RDT een zeer schone molen.

Heb eventueel nog een bijna nieuwe Wilfa liggen die een paar keer is gebruikt. Indien interesse stuur maar een PB.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU