Re: Espresso uit een afgestelde Jura Impressa

71
karel schreef:
Jura_Impressa schreef:@beheerders: vanaf hierboven kan dit topic naar een ander subforum?
karel schreef: Een gek voorbeeld; een heerlijke verse S.O smaakt uit de Jura veel beter als wanneer je hem nog twee maanden bewaard en er daarna met een conische maler en een Gs3 nog iets van probeert te maken.
Zegt er iemand iets aardigs over de Jura, is het nog niet goed. ;)
dit gaat al een tijdje niet meer over volautomaten of nespresso, vandaar. No biggie
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

72
Ja, blindtesten zijn heel "gevaarlijk"! Ik heb ze vaak met pils gedaan...

Jura, zoals al vaak gezegd: ik snap je wel, en ik onderschrijf ook wel één en ander. Maar je doet net alsof wij met z'n allen hier een clubje koffiegekken zijn die onderling een afspraak hebben gemaakt dat we superautos de grond in boren en daarom op dit forum zitten te miezemuizen over futiliteiten van half automaten.

Maar het zit natuurlijk anders. De meesten van deze "club" ken ik niet eens en heb ik nooit gezien! Ik denk dat ieder van "ons" hier individueel is binnengekomen, met zijn of haar eigen reden, achtergrond en ervaring. Er is geen "ons", er zijn geen "geheime agenda's", we delen slechts onze ervaringen.
En laat die bij een heleboel van ons nu zijn dat als je het maximale uit je koffieboon wil halen, dat je dan verse bonen moet gebruiken die je vlak voor het zetten maalt in een goede maler en zet in bij voorkeur geen Senseo/Nespresso/superautomaat.

Er zijn andere methoden die een minder resultaat geven, prima, dat mag er allemaal zijn. Maar ga niet zeggen dat ik verkeerd bezig ben door het optimale na te streven en mijn ervaringen daarin hier te delen. Bij mijn weten heb ik superauto's ook nog nooit "de grond in geboord", maar wellicht kan je me eens aanwijzen waar jij vind dat ik dat wel doe.

Wat mij betreft wordt hier niet zoveel veroordeeld, maar wordt er wel steeds gewezen op hoe het eventueel beter zou kunnen, en dat zijn twee verschillende dingen.
En inderdaad is hier wel degelijk en letterlijk plaats voor superauto's en Nespresso en zo nog wat dingen, er zijn letterlijk subfora voor. Maar als de meest actieve mensen hier thuis iets anders hebben staan, tja, wat dan? Dat is toch iets wat op "natuurlijke wijze" is ontstaan...

Edit: oeps, ik had de hele vorige bladzijde overgeslagen voordat ik poste. Dit was dus een reactie op een "oude" post...
Vind het wel interessant, trouwens, deze discussie! :P Het heeft ook raakvlakken met zoveel meer, en de verschillen in achtergrond zijn ook duidelijk. Voor mij is de "gemiddelde smaak" b.v. echt iets vreselijks. Maar ook ik ken de resultaten van blinde testen :D .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

73
Voordeel van een automaat met een vast merk boon is waarschijnlijk een meer constante smaak.
De variabelen bij een halfautomaat zijn groot.
Hoe lang duurt de cooling flush,tampkracht,maalgraad...

Maar een nieuwe variabele is de brandtijd.Iets langer in de 2e crack bijvoorbeeld en er komen andere smaken vrij als bij een kortere branding.Dinsdag toch weer wat lekkers gebrand.Echt een superkoffie.Maar ze vallen ook wel eens tegen.
Een automaat maakt het veel gemakkelijker voor je.Is niet om heen te gaan.
Makkelijker.Maar ook iets saaier.Voor mij dan.

76
@ Spironski..mijn betoog was zo lang (met ontbijtje tussendoor) dat ik automatisch werd uitgelogd. Mazzelaars :D

Om kort te gaan: Ik wil een breder forum bouwen zodat een ieder kan lezen over zijn of haar hobby/passie/probleem. In koffieland zijn superauto's niet weg te denken. Ik wil daar graag mensen over informeren en adviseren. Dat is mijn werk/hobby/passie en als ik hier dan lees dat het beter kan dan een superauto met koffie die 2 maanden geleden is gebrand, ben ik het daar roerend mee eens. Maar laten we niet doen alsof je er iemand mee vergiftigd, dat is klinkklare onzin (en dat is geen verwijt aan jouw adres).

Vertel mensen dat het met een hoop gepiel een stuk beter kan en laat ze zelf de keuze maken. Dus Spironski, we zijn het met elkaar eens en we zitten op de zelfde lijn, alleen sta ik ergens anders langs die lijn. En dat is niet per definitie de verkeerde kant van de lijn.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

77
Nauti schreef:Is het ook mogelijk om mijn lidmaatschap op dit forum op te zeggen met als resultaat dat mijn account ook daadwerkelijk niet meer bestaat?

Je kunt ook gewoon niet meer posten.Dan is het net alsof je er niet meer bent.
Deed dat vroeger toen ik een jaar of 5 was wel eens.
In een hoekje gaan zitten met een papieren zak over je kop.En dan roepen "Ik ben er niet,ik ben er niet".
Als je een hele grote zak vindt kun je ook nog je wijsvingers in je oren stoppen.
Dat is helemaal ideaal.
Succes. :mrgreen:

78
Jura_Impressa schreef:@ Spironski..mijn betoog was zo lang (met ontbijtje tussendoor) dat ik automatisch werd uitgelogd. Mazzelaars :D

Om kort te gaan: Ik wil een breder forum bouwen zodat een ieder kan lezen over zijn of haar hobby/passie/probleem. In koffieland zijn superauto's niet weg te denken. Ik wil daar graag mensen over informeren en adviseren. Dat is mijn werk/hobby/passie en als ik hier dan lees dat het beter kan dan een superauto met koffie die 2 maanden geleden is gebrand, ben ik het daar roerend mee eens. Maar laten we niet doen alsof je er iemand mee vergiftigd, dat is klinkklare onzin (en dat is geen verwijt aan jouw adres).

Vertel mensen dat het met een hoop gepiel een stuk beter kan en laat ze zelf de keuze maken. Dus Spironski, we zijn het met elkaar eens en we zitten op de zelfde lijn, alleen sta ik ergens anders langs die lijn. En dat is niet per definitie de verkeerde kant van de lijn.
Hier ga je een iets te ver.
Ik zet twee perfecte cappu's in twee minuten tijd.
Ik vind dat niet een hoop gepiel.

80
Maar als ik nu een automaat zou hebben.Zou inhouden dat ik koffie niet zo heel erg belangrijk vind.Enigste werkzaamheden bestaan uit vullen met bonen en knoppie indrukken.

Dan kom je hier toch niet?
Ik bedoel ...ik kom hier om iets op te steken over temeratuur ,doorloop,koffiesoorten,brandprofielen,backflushen,opschuimen etc.

Wat valt er te leren over het indrukken van een knoppie????