Ja, blindtesten zijn heel "gevaarlijk"! Ik heb ze vaak met pils gedaan...
Jura, zoals al vaak gezegd: ik snap je wel, en ik onderschrijf ook wel één en ander. Maar je doet net alsof wij met z'n allen hier een clubje koffiegekken zijn die onderling een afspraak hebben gemaakt dat we superautos de grond in boren en daarom op dit forum zitten te miezemuizen over futiliteiten van half automaten.
Maar het zit natuurlijk anders. De meesten van deze "club" ken ik niet eens en heb ik nooit gezien! Ik denk dat ieder van "ons" hier individueel is binnengekomen, met zijn of haar eigen reden, achtergrond en ervaring. Er is geen "ons", er zijn geen "geheime agenda's", we delen slechts onze ervaringen.
En laat die bij een heleboel van ons nu zijn dat als je het maximale uit je koffieboon wil halen, dat je dan verse bonen moet gebruiken die je vlak voor het zetten maalt in een goede maler en zet in bij voorkeur geen Senseo/Nespresso/superautomaat.
Er zijn andere methoden die een minder resultaat geven, prima, dat mag er allemaal zijn. Maar ga niet zeggen dat ik verkeerd bezig ben door het optimale na te streven en mijn ervaringen daarin hier te delen. Bij mijn weten heb ik superauto's ook nog nooit "de grond in geboord", maar wellicht kan je me eens aanwijzen waar jij vind dat ik dat wel doe.
Wat mij betreft wordt hier niet zoveel veroordeeld, maar wordt er wel steeds gewezen op hoe het eventueel beter zou kunnen, en dat zijn twee verschillende dingen.
En inderdaad is hier wel degelijk en letterlijk plaats voor superauto's en Nespresso en zo nog wat dingen, er zijn letterlijk subfora voor. Maar als de meest actieve mensen hier thuis iets anders hebben staan, tja, wat dan? Dat is toch iets wat op "natuurlijke wijze" is ontstaan...
Edit: oeps, ik had de hele vorige bladzijde overgeslagen voordat ik poste. Dit was dus een reactie op een "oude" post...
Vind het wel interessant, trouwens, deze discussie!
Het heeft ook raakvlakken met zoveel meer, en de verschillen in achtergrond zijn ook duidelijk. Voor mij is de "gemiddelde smaak" b.v. echt iets vreselijks. Maar ook ik ken de resultaten van blinde testen
.