Re: Espresso uit een afgestelde Jura Impressa

81
Dat bedoel ik dus, er is meer onder de zon...Er is meer dan het knoppie drukken. Programmeren en afstellen van de machine bijvoorbeeld. Advies over te gebruiken reinigingsmiddelen, wat te doen als je op vakantie gaat etc etc etc. Welke koffie wel en welke koffie niet, maalgraad, temperatuurinstelling...

Jij bent al zoveel stappen verder dan een volautomaat...Dit subforum is wellicht voor jou al een gepasseerd station, voor anderen een mooie intro in koffieland. Ik ben ook ooit in de eerste klas begonnen (en niet al te ver gekomen, maar dat terzijde ;) ) en niet op de universiteit.

Wellicht is het een idee als ik laat zien wat er uit een standaard (af-fabriek) volautomaat komt en wat er met diezelfde volautomaat gebeurt als deze netjes in- en afgesteld aan de gang gaat???
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

82
Hmm, lijkt me best een goed idee. Vooral als je er dan ook nog eentje naast zet uit je Quick ;) .
Probleem is natuurlijk wel dat we met z'n allen vooral koffie zetten om te drinken, en niet om alleen maar naar te kijken.... Maar wie weet werken plaatjes ook wel enigszins verhelderend, ben benieuwd.

En Jura: het lijkt me een prima idee als jij in het superautomaten-subforum mensen naar een betere koffie leidt op hun machine! Ja, er zijn natuurlijk ook een heleboel zaken die overlappen met pistonmachines en halfautomaten, ook prima. En het lijkt me onderhand dan ook wel leuk om je te horen over je belevenissen met je Quick, eerlijk gezegd :D .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

83
karel schreef:
Erik79 schreef:

Overigens is cupping wel een methode om alles te standaardiseren, maar dan nog zit je met lastig controleerbare zaken zoals temperatuur/tijd (infusie/extractie),

Cuppen houd nu juist in dat variabelen als temperatuur/tijd infusie en extractie te vergelijken zijn!
Erik79 schreef: Ik zal eens navragen bij collega's van Sara lee (DE) hoe zij ermee omgaan.
Dat is niet echt de plek waar je moet zijn als het op "smaak" aankomt Erik.
Je PROBEERT met cupping alles constant te houden. Ik kan weten hoe het werkt, aangezien smaakonderzoek mijn werk is :). Met producten waar tijd, temperatuur en extractietijd een procesvariabele is, heb je altijd praktische problemen. Je doet het zo goed mogelijk, maar perfect kan niet. Of wordt elke koffie exact op dezelfde temperatuur geproefd? En heeft elke koffie dan exact even lang gestaan? Maakt een verschil van 2 celsius uit voor de smaak of niet? Proef je verschil als dezelfde koffie 20 seconden langer heeft gestaan? Ik denk niet dat jij daar een gefundeerd antwoord op kan geven, dat zou je namelijk moeten onderzoeken. Het is nu eenmaal ontzettend lastig om in dit soort onderzoek ruis te verlagen. Je hebt ruis in je proces, ruis in de proefpersonen en in de test zelf... Hoe goed je ook standaardiseert, perfect wordt het nooit. Warme producten die ook nog extractie nodig hebben zijn notoir lastig. Bijna net zo lastig als vlees, waarvan elke stukje immers uniek is... en daarom lastig te vergelijken.

Wij gaan met dit soort problemen vaak om door enorm veel waarnemingen te doen. Maar dit is duur en tijdrovend. Veel vaker dus, wordt er door iemand die denkt dat hij er verstand van heeft geroepen wat de smaak is. Niet zelden is dit niet hetzelfde als de uitslag van een goed opgezette test.

Dat ze bij DE naar jouw smaak geen goede koffie verkopen, wil niet zeggen dat ze er geen verstand van hebben. Ze weten verdomd goed hoe het werkt, maar willen er zo veel mogelijk aan verdienen. Roodmerk is (of je nu wilt of niet) de gouden standaard in Nederland. En ook om de roodmerk melange stabiel te houden is een goede opzet nodig. Mijn collega's bij DE hebben zeker weten verstand van smaakonderzoek.

84
Ik heb met plezier je verhaal gelezen over hoe je hersenen je smaakzintuigen kunnen foppen. Voorkennis is bij een test uiteraard verboden om het zuiver te houden.

Maar nu ga ik het omdraaien: ik drink geen koffie om zuivere wetenschappelijke resultaten te krijgen, maar om zo veel mogelijk te genieten. Dus ik heb een duur espresso-apparaat, een hoop rituelen om zo goed mogelijk te zetten, en bovenal een hele mooie koffie uit een ver land, kakelvers en met goeie recensies. En wat blijkt? Mijn hersenen foppen mij, en het smaakt beter dan wat ik ooit geproefd heb. :) Zelfs met de kennis dat het deels psychologisch is, is het nog steeds genieten van de bovenste plank. Ik kan prima met dit soort zelfbedrog overweg, graag zelfs.

Zo zie je dat beide verhalen elkaar aanvullen. Enerzijds goede kwaiteit en prima (meetbare) smaak, anderzijds het hele espresso-gebeuren wat er sowieso al een feest van maakt.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

85
Dat ze bij DE naar jouw smaak geen goede koffie verkopen, wil niet zeggen dat ze er geen verstand van hebben. Ze weten verdomd goed hoe het werkt, maar willen er zo veel mogelijk aan verdienen. Roodmerk is (of je nu wilt of niet) de gouden standaard in Nederland. En ook om de roodmerk melange stabiel te houden is een goede opzet nodig. Mijn collega's bij DE hebben zeker weten verstand van smaakonderzoek.
Maar tegelijkertijd: als mensen in werkelijkheid veel minder goed proeven dan ze denken, dan maakt het dus ook niet meer zoveel uit wat er werkelijk in het pak zit. Als de koffie maar uit een Roodmerk-pak komt, proeft bijna iedereen ook Roodmerk, ongeacht welk goedje er in zit. Mensen werden toch ook dronken van alcoholvrij bier omdat ze dachten dat ze gewone pils dronken?

Weet jij hoe met die psycho-sensorische verschijnselen(?) wordt omgegaan, b.v. bij DE? Wat wordt er gesjoemeld?
En waarom wordt er dan toch zoveel geld aan stabiliteits-onderzoek uitgegeven, als de marge blijkbaar toch erg groot is?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

86
Ik ben heel benieuwd hoe je dit forum breder gaat maken, je pogingen tot nu toe verzanden in gedetailleerde welles nietes discussies met de forumleden, lijkt me niet dat dit jou bedoeling is. Dus, ik zou zeggen, niet lullen maar doen. Succes ermee.
Laatst gewijzigd door Nauti op zo 13 jun 2010, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

87
cremalover schreef:
Nauti schreef:Is het ook mogelijk om mijn lidmaatschap op dit forum op te zeggen met als resultaat dat mijn account ook daadwerkelijk niet meer bestaat?

Je kunt ook gewoon niet meer posten.Dan is het net alsof je er niet meer bent.
Deed dat vroeger toen ik een jaar of 5 was wel eens.
In een hoekje gaan zitten met een papieren zak over je kop.En dan roepen "Ik ben er niet,ik ben er niet".
Als je een hele grote zak vindt kun je ook nog je wijsvingers in je oren stoppen.
Dat is helemaal ideaal.
Succes. :mrgreen:
Ik neem aan dat je inmiddels heb geleerd dat je er dan gewoon nog bent....dus ik begrijp je advies niet helemaal ;)
Is de 6th wave aan het voorbereiden

89
Nauti schreef:
cremalover schreef:
Nauti schreef:Is het ook mogelijk om mijn lidmaatschap op dit forum op te zeggen met als resultaat dat mijn account ook daadwerkelijk niet meer bestaat?

Je kunt ook gewoon niet meer posten.Dan is het net alsof je er niet meer bent.
Deed dat vroeger toen ik een jaar of 5 was wel eens.
In een hoekje gaan zitten met een papieren zak over je kop.En dan roepen "Ik ben er niet,ik ben er niet".
Als je een hele grote zak vindt kun je ook nog je wijsvingers in je oren stoppen.
Dat is helemaal ideaal.
Succes. :mrgreen:
Ik neem aan dat je inmiddels heb geleerd dat je er dan gewoon nog bent....dus ik begrijp je advies niet helemaal ;)
Yep.Was in hetzelfde jaar dat ik erachter kwam dat Sinterklaas mijn oma was.
Was een moeilijk jaar.Veel te verwerken.Ik was 36 geloof ik. :mrgreen:

Maar....waarom zou je je account willen termineren?

90
Nauti schreef:Ik ben heel benieuwd hoe je dit forum breder gaat maken, je pogingen tot nu toe verzanden in gedetailleerde welles nietes discussies met de forumleden, lijkt me niet dat dit jou bedoeling is. Dus, ik zou zeggen, niet lullen maar doen. Succes ermee.

Hier kan ik het helemaal mee eens zijn!
Ik heb ook een volautomaat, maar ben tóch op dit forum terecht gekomen! :shock:

Tot (en in het begin iig ook nog) Jura_Impressa hier kwam waande je je als "volautomaat-bezitter" een persona non-grata, een luiwammes, iemand die niet geinteresseerd is in koffie enz enz enz, keer op keer.
Tóch blijf ik geinteresseerd lezen over allerlei tips en truc's (temperatuur, malers, versheid, zelf branden) en pas deze voor zover mogelijk toe. En ook dat geeft voldoening!

Als het board "volautomaten" idd zou uitgroeien tot een plek waar eenieder normaal wordt bejegend, ideen kan opdoen ter verbetering van zijn/haar koffiebeleving lijkt me dat fantastisch!
Al te vaak is het een plek geweest waar mensen met een probleem gewoon afgefakkelt werden (uitzonderingen daargelaten).

@Jura_impressa: Hulde!
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30