Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

73
Mijn probleem was (denk ik) tweeledig. Ik schreef eerder dat de lekkage ook ontstond terwijl er geen lekbak op de machine stond. Destijds heeft Casa Barista meerdere malen de boel onderzocht en delen vervangen. Dit probleem is toen opgelost. Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat er exact vervangen was.
Ik bleef echter af en toe problemen houden dat er opeens water onder de machine stond. Dit was echter vuil water en heb ik kunnen herleiden tot de lekbak. Het gebeurt alleen als de lekbak heel erg vol zit. Wellicht dat er een lasje in de bak niet helemaal goed is, maar dit heb ik nooit vervangen. Als ik de bak tijdig leeg, dan komt het niet voor en als ik hier eens te lang mee wacht, dan staat er een bakje onder de lekbak en verder heb ik geen problemen.

74
De lekbak vol zorgt hier ook wel eens voor een plasje. Dit ligt puur aan de gebruiker niet aan het apparaat.

Ook de waterkraan heeft hier wel eens gelekt, maar dat was ook zo weer weg. Mijn vrouw tapt regelmatig grote koppen thee met die kraan.

Ook heeft er een klein tijdje een klepje (overdruk?)gedrupt dat drupje viel op de boiler en verdampte gelijk.

Nu met een andere woning en een ontkalker doet de bezzera het eigenlijk altijd prima. Hij slaat om 6 uur aan sochtens en gaat om 21:30 uit.
Lang leve de zonnepanelen .

75
Ik heb de laatste dagen opeens toch weer het bekende plasje onder de machine. Na maanden geen probleem is het er opeens weer. Nu ben stop ik niet eerder met zoeken totdat ik het heb gevonden. Heb de machine inmiddels helemaal kaal en nu maar wachten totdat het zich weer voordoet. Zijn er eventueel risico's om met een 'open kap' te bedrijven? Ik zie in de machine op de bodem overigens geen kalk sporen. Twee van de onderste kap boutjes vertonen echter wel roest, dus er móet toch ergens water staan zo nu en dan.... hoe is het mogelijk haha!
** Bezzera Magica - Eureka Mignon Specialita **

79
Ja dat ga ik sowieso maar even doen. Hij pruttelt niet heel erg maar als ik de kleur zo zie en de vlek op de boiler is daar wel wat vaker iets geweest. Maar dat sluit nog niet met de hoeveelheid water die er af en toe onder de machine ligt. Ik lees hier en daar het fenomeen 'boiler overfill', wat ook tot een plasje kan leiden. Weet iemand hier iets over / van?
** Bezzera Magica - Eureka Mignon Specialita **

80
jimmy_zeropm schreef: do 21 sep 2023, 21:37 Ja dat ga ik sowieso maar even doen. Hij pruttelt niet heel erg maar als ik de kleur zo zie en de vlek op de boiler is daar wel wat vaker iets geweest. Maar dat sluit nog niet met de hoeveelheid water die er af en toe onder de machine ligt.
Hoezo niet? Ik vind het juist de meest voor de hand liggende verklaring. Het ding vertoont geschiedenis van lekken / niet goed afsluiten. Vaaka sluit die wel goed af, een enkele keer niet of pas na lang pruttelen en dan vind je water onder de machine.
jimmy_zeropm schreef: do 21 sep 2023, 21:37 Ik lees hier en daar het fenomeen 'boiler overfill', wat ook tot een plasje kan leiden. Weet iemand hier iets over / van?
Indien boiler overfill dan komt er water uit je stoompijp.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino