Re: Meticulous Espresso

31
HeinK schreef:
robinfcb schreef: di 28 mar 2023, 23:07 Edit: nog een uitgebreide demo video van een paar maanden geleden https://youtu.be/N-dxaLZTfGc
Dit filmpje geeft dan weer wat vertrouwen. De ontwerper heeft het filmpje van James Hoffmann gezien over de ellendig lange weg die de Decent Espresso heeft afgelegd. En hij heeft al ervaring met Kickstarters.

Het gepatenteerde idee van een robot hevelmachine is op zich ook prima. Je kan zowel op drukprofiel als op flowprofiel sturen en hij is temperatuurstabiel. Dus een kind kan de was doen, zou je zeggen. Verder is het een standaardmaat portafilter en standaard douchescherm en ringen. Dus er is ook nagedacht over onderhoud.

Kortom, ik zou zomaar in kunnen tekenen, maar ik heb al een machine op mijn aanrecht staan.
Beste filmpje tot nu toe inderdaad. Geeft eindelijk een goed beeld, ze hebben mijn aandacht want lijkt leuk concept. Alle software en electronica blijft hopelijk ook na jaren gebruik goed functioneren. De ontwerper/eigenaar is nog niet heel lang bezig met koffie. Pas een jaar of 3 maar dat hoeft in principe niets uit te maken.

Nog een ding, er werdt eerder in dit topic gesteld dat er een samenwerking zou zijn met Acaia maar dat is niet zo. De eigenaar zegt in het filmpje hier dat de weegschaal vergelijkbaar is met Acaia, en geeft duidelijk aan dat het geen Acaia cel is!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

32
bobbee schreef: wo 29 mar 2023, 11:43
HeinK schreef:
robinfcb schreef: di 28 mar 2023, 23:07 Edit: nog een uitgebreide demo video van een paar maanden geleden https://youtu.be/N-dxaLZTfGc
Dit filmpje geeft dan weer wat vertrouwen. De ontwerper heeft het filmpje van James Hoffmann gezien over de ellendig lange weg die de Decent Espresso heeft afgelegd. En hij heeft al ervaring met Kickstarters.

Het gepatenteerde idee van een robot hevelmachine is op zich ook prima. Je kan zowel op drukprofiel als op flowprofiel sturen en hij is temperatuurstabiel. Dus een kind kan de was doen, zou je zeggen. Verder is het een standaardmaat portafilter en standaard douchescherm en ringen. Dus er is ook nagedacht over onderhoud.

Kortom, ik zou zomaar in kunnen tekenen, maar ik heb al een machine op mijn aanrecht staan.
Beste filmpje tot nu toe inderdaad. Geeft eindelijk een goed beeld, ze hebben mijn aandacht want lijkt leuk concept. Alle software en electronica blijft hopelijk ook na jaren gebruik goed functioneren. De ontwerper/eigenaar is nog niet heel lang bezig met koffie. Pas een jaar of 3 maar dat hoeft in principe niets uit te maken.

Nog een ding, er werdt eerder in dit topic gesteld dat er een samenwerking zou zijn met Acaia maar dat is niet zo. De eigenaar zegt in het filmpje hier dat de weegschaal vergelijkbaar is met Acaia, en geeft duidelijk aan dat het geen Acaia cel is!
Tja we kunnen een semantische discussie voeren over wat een samenwerking is.
Ze adverteren in hun Kickstarter in ieder geval als volgt:

Afbeelding
Meticulous is the first home espresso machine with an integrated high-precision scale. We partnered with Acaia to bring their award-winning cafe-tested technology to your home.
En in de comments van de Kickstarter reageren ze op iemand die excited is over de Acaia scale:
We're super excited about this collab! Glad you liked it so much!
Dat de scale maatwerk is lijkt me duidelijk, aangezien hij geïntegreerd is in het design van het apparaat. Als je verder twijfelt kan je altijd even contact met ze opnemen of een comment posten in de kickstarter, ze reageren doorgaans snel!
Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

33
Als het er zo bijstaat zal het dan inderdaad weer wel een acaia cel zijn. Excuus dan.

Ik hoorde het bij 7:17 voorbij komen. Misschien dat de beste man het anders bedoelde dan ik interpreteerde.

https://youtu.be/N-dxaLZTfGc

Heb verder niet de drang om contact met ze te leggen want ik ga de machine nu toch niet kopen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

34
Ypuh schreef: di 28 mar 2023, 19:45 Heb mijn lesje wel geleerd met verscheidene Kickstarters. Bij dit project krijg ik ook niet echt goede vibes.

Wat zij willen kan volgens mij gewoon niet. Een bedrijf als Decent Espresso heeft ook talloze tegenslagen gehad tijdens de geboorte (het is een overgekocht mislukt project, waarbij een miljonair een werkend prototype overnam en met zijn eigen geld en kennis een netwerk en community opgezet heeft die het product voor hem heeft afgebouwd). Inmiddels zijn die machines ook meer dan 2x zo duur en nu is het rendabel, voor een bedrijf volledig afhankelijk van software zonder ook maar één developer in dienst te hebben.

Een productielijn opzetten valt altijd tegen. De marges lijken in dit geval ook te klein.
Ik heb nog even teruggekeken in de historie, maar volgens mij is die ZPM Espresso kickstarter echt niet te vergelijken met deze kickstarter. ZPM heeft hun eerste versie zelfs voor 200USD aangeboden, we hebben het nu over minimaal 1000 dollar meer, en over een week 1300 dollar meer.

De prototypes van Meticulous zijn nu al veel verder dan waar ZPM Espresso ooit gekomen is als ik de project updates teruglees. Met die prijzen was dat inderdaad too good to be true.
Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

35
Los van wat ik vind hoop ik dat het project gaat slagen! Ben groot voorstander van innovaties (bijv. het boiler-loze design wat inderdaad onzinnig is voor thuisgebruik) en betaalbaardere machines.

Dit soort momenten vergelijk ik altijd een beetje met de periode voorafgaand aan een nieuw sportseizoen. Of het nou voetballen, Formule 1 of wielrennen is, die periode is alles hosanna en kan iedereen zich een beetje kampioen voelen. Als er dan een paar wedstrijden gespeeld zijn wordt alles duidelijk en soms word je positief verrast :).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

38
Ik kocht bij kickstarter de 9bar, een leuke en slimme variant op de verdwenen mypressi. Druk opgebouwd door CO2 capsule, slagroomcapsule of fietspomp.
Net toen verzending naar Europese klanten was aangekondigd verdween het bedrijf van de radar en antwoordde men nergens meer op 😊
Ik was slechts ongeveet 350 euro kwijt maar ik vond het wel een teleurstelling.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

39
Barre Koffie schreef: wo 29 mar 2023, 16:47 Eigenlijk wil ik dat ding gewoon hebben.
Boilers zijn eigenlijk super onhandig. Veel onderdelen, hitte, kalk rubbers,… stroom.
Maar klopt het dat ik ook de kans heb om mijn geld kwijt te zijn?
Je bent je geld kwijt en hebt een kans dat je er iets voor terugkrijgt.

Maar genoeg gewaarschuwd, ik hou er nu mee op.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.