Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

91
Het kan gelukkig ook anders. Gisteren aan de wandel met een vriend van me. Zijn we even binnengestapt voor een espressootje bij de koffiefabriek, op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam.
Op de vraag of er nog een smaakje te kiezen viel was er op dat moment een Ethiopië en een Kenia. En omdat ik zelf niet zo snel wist welke ik zou nemen, kregen we ze maar allebei.
Met de Mirage. Leuk hè. Daar kom ik nog wel eens terug.....

92
Bij mij is hetzelfde aan de hand: ik heb een Brasilia Lady gekocht (2e handsje) maar daar loopt in 10 sec een espresso doorheen. Ik ga het ook proberen met een fijnere maling. Is er toevallig iemand die hier een gebruiksaanwijzing van heeft, of van de vergelijkbare Brasilia Club? De machine schijnt ook als Reneka op de markt te zijn gebracht. Kenmerkend zijn 4 ronde knoppen. Aan/uit en stoom begrijp ik, doorlopen ook, maar wat is de vierde? Symbool lijkt te zijn het wellen van de koffie, maar zie niet dat dat gebeurt. En dat backflushen ... hoe doe ik dat?

93
cappuccino schreef:Bij mij is hetzelfde aan de hand: ik heb een Brasilia Lady gekocht (2e handsje) maar daar loopt in 10 sec een espresso doorheen. Ik ga het ook proberen met een fijnere maling. Is er toevallig iemand die hier een gebruiksaanwijzing van heeft, of van de vergelijkbare Brasilia Club?
Fijnere maling dus.. en het liefst zelf verse bonen malen ;)
De machine schijnt ook als Reneka op de markt te zijn gebracht. Kenmerkend zijn 4 ronde knoppen. Aan/uit en stoom begrijp ik, doorlopen ook, maar wat is de vierde? Symbool lijkt te zijn het wellen van de koffie, maar zie niet dat dat gebeurt.

Als ik het zo zie, zijn de knopjes:

1 2
3 4

1: Aan,
2: Brew
3: Heet water door pijpje (voor thee, oid)
4: Stoom

Bij stoom, hoort hij eerst op te warmen (tot 130 graden) en dan kan je door te draaien aan de stoomwiel (dat ding bovenin) stoom eruit krijgen (moet wel eerst het oude water weg). Met 'heet water' waarschijnlijk gewoon indrukken en dan stoomwiel opendraaien.
En dat backflushen ... hoe doe ik dat?
Door een blindfilter en Cafiza te kopen :P

http://www.koffiewarenhuis.nl/product/2 ... lter_Pack/" onclick="window.open(this.href);return false;

Doe de blindfilter (zit geen gaatjes in, dus water kan er niet meer uit!) in de portafilter, voeg een theelepel cafiza toe, zet portafilter goed stevig in de groepshoofd. Zet aan, wacht +-10/15 seconden, zet uit, herhaal dit een paar keer, leeg dan de blindfilter en doe hetzelfde nog een paar keer zonder cafiza (maar gewoon water).
Laatst gewijzigd door Hoenen op wo 23 jun 2010, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

94
Doorloop tijd bepaal je door de maling, elke dag opnieuw. Te snel==>fijner afstellen, te langzaam==>iets grover. Naar gelang de leeftijd van je bonen, hoeveelheid koffie en weersomstandigheden (luchtvochtigheid) zal je elke keer opnieuw je molen moeten afstellen. Probeer inderdaad rond die 25-30 seconden doorloop uit te komen.

Ik weet niet hoe het zit met die 4 knoppen, maar voorwellen zou mooi zijn. Dat zie je ook niet gebeuren, het gebeurt in je portafilter, vlak voor het eigenlijke zetten.

Backflushen doe je als je machine een driewegventiel heeft. Spuit er ergens in de lekbak wat water weg op het moment dat je stopt met koffie zetten? Dat is het driewegventiel dat de overdruk afvoert. Zo niet, dan kan/hoef je niet te backflushen. Zo ja, dan zou je na elke sessie even een portafilter met een blinde zeef (zonder gaatjes) in de machine moeten zetten, en deze dan even aan-, en uit zetten, zodat er schoon water door het ventiel wordt gedrukt. Eén keer per twee weken zou je dan een speciaal schoonmaakmiddel moeten toevoegen en naspoelen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

97
cappuccino schreef: dank voor jullie antwoorden. Foto: dat is 'm helemaal, maar de mijne is vrolijk rood. Vlg mij hoef ik bij deze machine niet te backflushen - hoop ik.
Makkelijk te testen.
Zet koffie en meteen nadat je de pomp hebt uitgezet het kopje weghalen en de filterdrager eruit draaien. Als alles onder de bruine troep zit dan hoef je niet te backflushen. Anders wel.

Backflushen is niet moeilijk ofzo. Pompje aan, pompje uit, that's it.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

99
ik neem aan: als ie onder de troep zit => backflushen???
Nee, dan juist niet. Dat betekent namelijk dat de overdruk dan niet door een driewegventiel wordt afgevoerd, en er dus nog druk op de portafilter staat waardoor de koffieprut er uit spuit bij het loshalen.

Als je wèl een driewegventiel hebt wordt die druk dus van het pf afgehaald (waardoor je hem meteen los kan halen). Maar daarmee wordt dan meestal ook een klein beetje koffie "bezinksel" mee terug gezogen, de machine in. En dat wordt ranzig===> vieze koffie.

Dat residu spoel je goeddeels weg met een backflush. Maar omdat het niet helemaal schoon wordt is een twee wekelijkse chemische backflush aan te raden, waarmee alles weer brandschoon wordt..

Als het goed is heeft je machine een overdrukventiel dat alle druk boven de 9-10 bar afvoert. Die treedt dus ook in werking als je er een blindfilter in zet, en je zal daar dus niet meteen de pomp mee opblazen. Nu is 1 minuut achter elkaar sowieso wel zo'n beetje het maximum van hoe lang je een vibratiepompje aan kan zetten voordat hij zou kunnen beschadigen. Bij het backflushen zo'n 10 seconden over het algemeen echter wel voldoende.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder