Re: Espresso loopt te snel door - Lelit Bianca & Eureka Mignon Specialita

11
In eerste instantie zou ik denken aan maalgraad. Het valt me verder op dat de pompdruk en de druk op de puk lager is dan af-fabriek. Een hogere druk op de puk kan ervoor zorgen dat deze meer wordt samengeperst waardoor het water er minder goed doorheen kan. Dat heb ik wel eens begrepen uit een video van James Hoffman. Ik ben ook maar een hobbyist maar als de maalgraad niet werkt zou ikzelf daarnaar kijken.

Hoe ziet je puk eruit na een shot?

12
Ik ken deze bonenmaler niet, maar wat ik wel gedaan heb met een voor mij nieuwe molen is een zak supermarktbonen halen (twee halen, één betalen). En dan lekker testen. Molen schoon, maalschijven op elkaar, kwart slagje van elkaar, bonen erin en een beetje spelen met de maling. En met het gewicht in het filterbakje. Het steekt dan allemaal niet op een grammetje meer of minder of een cijfertje. Degene die ingeregeld wordt ben je namelijk zelf, en dan is het eigenlijk alleen maar prima als je het hele spectrum van te veel of te weinig koffie in het bakje en te fijn of the grof gemalen ervaart.

13
Geen idee of het kan kloppen, maar ik heb wel eens gehoord dat er een slechte batch specialita's bestaat die niet fijn genoeg maalt.
Misschien eens kijken of je een andere molen kunt testen naast je eigen Bianca? Geen idee of je ver van Antwerpen woont, maar je bent hier welkom om mijn Niche eens naast je machine te proberen.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

14
maurice1 schreef: di 18 apr 2023, 10:28 Geen idee of het kan kloppen, maar ik heb wel eens gehoord dat er een slechte batch specialita's bestaat die niet fijn genoeg maalt.
Misschien eens kijken of je een andere molen kunt testen naast je eigen Bianca? Geen idee of je ver van Antwerpen woont, maar je bent hier welkom om mijn Niche eens naast je machine te proberen.
Klopt, je moet dan naar het serie nummer kijken, wat ik erover kon vinden: "all grinders produced between nov '19 - nov '20 (serial no. starting with PH00120****). From PH00121*** the problem should be solved".

15
Wederom heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ga er eens mee aan de slag. Alvast een paar kleine bevindingen:

> Als het goed is hoort mijn maler niet bij die slechte batch (eerder gecheckt).
> Ik zag al even gauw dat het filterbakje dat ik gebruik de originele van Lelit is, voor 14-18 gram.
> En de puk is vrij nat. Tenminste, ik gebruik natuurlijk een puck screen en zie dat zelfs daarop een klein beetje water ligt. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Ik ga eens spelen met de maalgraad en hou jullie op de hoogte!

17
fransg schreef: wo 19 apr 2023, 09:46 Is mogelijk al voorbijgekomen maar is douchescherm recent grondig gereinigd in de cafiza? Indien een beetje verstopt zit zonder dat je iets eraan kunt zien kan de waterstraal hard zijn en daardoor ook snelle doorloop veroorzaken.
Zelfs een nieuw douchescherm gekregen tijdens onderhoudsbeurt van twee weken geleden! Dus ik denk dat het hier niet aan ligt.

18
Danielle_D schreef: wo 19 apr 2023, 14:39
Zelfs een nieuw douchescherm gekregen tijdens onderhoudsbeurt van twee weken geleden! Dus ik denk dat het hier niet aan ligt.
Heb je een nieuw schoon scherm liggen of heb je het scherm een nachtje in de cafiza kunnen laten liggen?

Juist tijdens onderhoud wordt e.e.a. weleens ingevet en iets van dat vet kan tijdens de eerste paar shots in je douchescherm vloeien en daar blijven plakken terwijl je met het oog er niks van ziet omdat het glashelder voedselveilig vet is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

20
fransg schreef: wo 19 apr 2023, 15:15
Danielle_D schreef: wo 19 apr 2023, 14:39
Heb je een nieuw schoon scherm liggen of heb je het scherm een nachtje in de cafiza kunnen laten liggen?

Juist tijdens onderhoud wordt e.e.a. weleens ingevet en iets van dat vet kan tijdens de eerste paar shots in je douchescherm vloeien en daar blijven plakken terwijl je met het oog er niks van ziet omdat het glashelder voedselveilig vet is.
Machine is bij ons geweest voor service en nadat de druk is afgeregeld met een scace achtig apparaat zetten we altijd een of enkele espresso met élke machine die de deur uit gaat. Vandaar dat ik het zo onaannemelijk vind dat het aan de machine ligt, de koffie is ook uitgesloten want er zijn verschillende soorten geprobeerd. Dus het is de maler, of het filterbakje.

Wat gebeurt er als je eens 19 of zelfs 20 gram in het bakje propt zonder die puckscreen (die ik overigens helemaal links zou laten liggen maar dat terzijde). Krijg je dan de extractie wel langzaam?

@doubleb dat ligt er natuurlijk net aan hoe je je paddle afstelt, want dat was ook mijn eerste suggestie (via de email) om de flow iets te knijpen door de paddle iets tegen de klok in te verplaatsen.