Ik ben hierdoor nu een nog gelukkiger mens, want ik weet nu dat ik geen scace of VST refractometer hoef te kopen. Gewoon brouwen en tong en gehemelte doen de rest.
️
Re: La Marzocco Linea Mini
222Exact.gilleko B. schreef: do 17 nov 2022, 10:37 Ik ben hierdoor nu een nog gelukkiger mens, want ik weet nu dat ik geen scace of VST refractometer hoef te kopen. Gewoon brouwen en tong en gehemelte doen de rest.
️
Die laboratorium-spullen zijn duur en complex. Je moet daar echt lol in hebben om er helemaal in te duiken en de juiste procedures te volgen en veel metingen te doen (veel koffie verspillen) en zelf probes in filterbakjes (laten) knutselen. Voor mij was het heel plezierig en ik kon zo sneller ergens in een extractie-percentage komen en dan proeven en denken "oh dat is dus de bedoeling" maar als je gewoon veel en vaak espresso's maakt en die aandachtig proeft gaat je ook vanzelf een licht op en ben je snel daar waar je wezen wil.
De acaia gebruik ik nog wel steeds maar de rest ligt kalm in de gereedschapskist.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
223Geinig, ik dacht al verwarmt de stoomboiler het water niet voor voor de brewboiler en kan de machine daar dan in één keer ook zonder na een firmware update? Ja dus..., maar wel met wat minder constante temperatuur blijkbaar.Ypuh schreef: do 17 nov 2022, 10:04 Op Kaffee-Netz is er iemand die een Scace kocht en willekeurig wat metingen uitgevoerd heeft. Hij heeft de Linea Mini aangeschaft om, je verzint het niet, de stoomboiler uit te schakelen en enkel espresso's te maken. Die functie was wat hem onlangs over de streep trok.
Zijn betoog bestaat uit meerdere metingen en posts. Er komen 2 dingen in naar voren:
1. Dat je een willekeurig persoon geen precisieinstrument moet geven
2. Dat de Linea Mini niet zo stabiel is als je de stoomboiler permanent uitschakeld
De brewboiler heeft het voorverwarmde water dus wel nodig om zo constant te zijn, maar laat ook duidelijk zijn dat deze poster (hoe goedbedoeld dan ook) ook geen idee heeft hoe je een experiment uitvoert en data presenteert met onderbouwde conclusies.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante
224Ik heb een LEGO account aangemaakt en heb dit inmiddels bekende idee gesupport.
https://ideas.lego.com/s/p:7fd32e2beb55 ... 9a5146d830
️
https://ideas.lego.com/s/p:7fd32e2beb55 ... 9a5146d830
️
227Exact! Gewoon brouwen!gilleko B. schreef: do 17 nov 2022, 10:37 Ik ben hierdoor nu een nog gelukkiger mens, want ik weet nu dat ik geen scace of VST refractometer hoef te kopen. Gewoon brouwen en tong en gehemelte doen de rest.
Ik ben in Italië en drink veel vaker ‘cafè’s’ dan normaal in Nederland en thuis.
In nagenoeg alle gevallen krijg ik een heerlijke espresso. Niet bitter, stevig maar toch zacht van smaak.
Het brouwen gaat heel gewoon. Met wat voor machine dan ook. Vanmiddag nog uit een FrancisFrancis (Illy).
Zonder wegen, sprayen, roeren of harken. Soms denk ik dan: wat maken wij er toch een gedoe omheen.
Straks thuis weer naar de simpele plain Italian Espresso. Die bevalt me toch het beste.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
228Precies! Dat is ook wat ik heb over gehouden aan de tientallen jaren waarin ik al in Italia kom. Niet ingewikkelder maken dan nodig is. Maar wel met goede bonen en goede maler natuurlijk!
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon
229Die LM heeft zo als voordeel dat je niet met 7 decimalen achter de komma allerlei dingen kunt instellen, en dat, kost wat
️
️
230Pre-infusie probleem?
Vandaag ontving ik een update via de app. Die heb ik uitgevoerd.
Alleen kan ik daarna de pre-infusie tijd schijnbaar niet meer veranderen.
Volgens de app blijft die ‘off’ en de tijd blijft op 5 sec. Ik kan het wel wijzigen in bijv. 3 of 6 sec. maar direct daarna staat er toch weer 5 sec. Ik heb niet gemeten of de werkelijke tijd wél wijzigt, dus dat alleen de app het verkeerd aangeeft.
Wie heeft dit ook?
Vandaag ontving ik een update via de app. Die heb ik uitgevoerd.
Alleen kan ik daarna de pre-infusie tijd schijnbaar niet meer veranderen.
Volgens de app blijft die ‘off’ en de tijd blijft op 5 sec. Ik kan het wel wijzigen in bijv. 3 of 6 sec. maar direct daarna staat er toch weer 5 sec. Ik heb niet gemeten of de werkelijke tijd wél wijzigt, dus dat alleen de app het verkeerd aangeeft.
Wie heeft dit ook?
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM