Ik ben ook een steeds grotere fan aan het worden van de Chemex.
Minder schoonmaak en helemaal glas,dus ook makkelijk goed schoon te houden,ik heb steeds minder zin in het nogal moeilijk reinigen van de Bodum Columbia FP en geen bezinksel is ook wel lekker.
Zal weer eens een gewone glazen FP halen,die kreeg ik,als mijn herinnering juist is,toch wat beter schoon(de Columbia heeft ook een ander filter ivm met het metaal ipv glas).
Volgens mij geeft het bolletje aan waar de onderkant van je filter is om overextractie te vermijden,doordat de koffie daarboven(na doorlopen) nog contact zou maken met het onderste deel van je filter.
(Niet helemaal zeker,ik heb gezocht,maar kan niet meer terugvinden waar.De Chemex-site biedt geen help ieg.)
Nu heb ik zelf het 3 cups-model en schenk deze zowiezo altijd gelijk na het zetten in mijn beker.
De bij de 3-cups horende Chemex-filters zorgen trouwens ook nog voor een best leuk origami momentje.
Ik spoel ze wel goed voor,er staan hier al een tijdje 2 waterkokers,eentje voor het spoelen met gewoon water en eentje voor het zetten met gefilterd water.
Al met al gebruik ik de Chemex steeds vaker,bevalt me prima.
Pas wat hennep-koffiefilters binnengehad,zal die eens proberen met de Chemex,kijken of dat minder filtersmaak geeft(mocht mijn smaakvermogen dit verschil uberhaupt kunnen proeven
).
Grt. Havelock
Edit : yep,vanavond gecheckt en het bolletje geeft inderdaad aan tot waar het onderste puntje van je filter komt.
Gene Cafe,Technivorm CD10/Swiss gold,Cona vacuum,Chemex,Bodum Columbia FP,Solis scala,Brita on-tap.