Beste koffie fanaten,
Na enig speuren ben ik in het bezit gekomen van een defecte cimbali magnum on demand grinder.
Nou wil ik die weer aan de praat gaan krijgen, natuurlijk.
Ik heb nog nooit iets gedaan met een multimeter, maar dacht dat het een leuk project zou zijn daar eens bekend mee te geraken.
De grinder gaat namelijk niet aan. Ik heb wel gezien dat eea uit de grinder verwijderd is. De electrische motor om de maalgraad aan te passen en de hopper switch on/off beveliging. Ik vroeg mij af of iemand enige kennis heeft mbt tot het doormeten van een dergelijk apparaat? En deze kennis zou willen delen.
Ik zal proberen deze post/reparatie verhaal UpToDate te houden.
Re: Restauratie LaCimbali Magnum on Demand
2"De elektrische motor om de maalgraad aan te passen". Bedoel je de onderste maalschijfdrager?
Zoek eerst eens een exploded view van de molen. Dan kun je zien wat je nog meer mist.
Als je de molen niet kunt vinden, zoek dan op Faema MD2000/3000. Die zijn hetzelfde.
Zoek eerst eens een exploded view van de molen. Dan kun je zien wat je nog meer mist.
Als je de molen niet kunt vinden, zoek dan op Faema MD2000/3000. Die zijn hetzelfde.
3Merci Hans! Yes was ervan op de hoogte dat de MD2000/3000 het zelfde zijn. De Magnum on demand die ik heb, had een klein rotatie motortje om de bovenste burr te draaien en zo de maling aan te passen. Er zijn ook modellen die een handmatige grind adjustment hebben vanuit de fabriek. Dat was op deze machine al aangepast. Ook de microswitch voor de hopperbeveiliging is eraf gehaald.HanR schreef: di 09 mei 2023, 07:24 "De elektrische motor om de maalgraad aan te passen". Bedoel je de onderste maalschijfdrager?
Wellicht dat het missen van de kabels naar grindadjustment sensor, grindadjustment motor en microswitch voor de hopper het probleem zijn.
Ik ga vanmiddag wat foto's maken.
4Oke, update en afsluiter.
Toch met de multimeter begonnen met doormeten. Er zitten 2 zekeringen op de pcb. 1x500mA en 1x1A. Het bleek dat de 500mA zekering was doorgebrand. Echter, slim als ik ben had ik beide zekeringen uit de pcb gedraaid en wist ik natuurlijk niet meer welke zekering waar hoorde. Kon ik ook niet terug vinden online etc.
Vervolgens een andere molen (nummer 2) opengemaakt om dit na te zoeken en ondertussen glaszekeringen besteld.
Ging molen 2 ook plots niet meer aan. Toch een beetje hoop in de schoenen. Maar na doormeten van de zekeringen bij deze molen, bleken ze (eenmaal geïnstalleerd) in de zekering houder geen contact meer te maken. Dat terwijl ze buiten de machine wel een ohmage van onder de 0 hadden.
Bleek dat de houder van een zekering vol met oude koffiemeuk zat.
Enfin lang verhaal kort. Beide machines van koffie resten ontdaan, alles met contact spray doorgespoten en "uitgeföhnt".
Nieuwe burrs via Willem van drtrading, de boel uitlijnen en alles draait weer als een zonnetje.
In de paniek toch maar aan boort gesprongen en een Timemore 64+ via de kickstarter gebacked. Maar weet niet of single dosing helemaal voor mij is. Gebruiks gemak, snelheid en consistency zijn een soort balans die ik met een grote grind on demand dusver als prima heb ervaren. Gaan het meemaken.
Toch met de multimeter begonnen met doormeten. Er zitten 2 zekeringen op de pcb. 1x500mA en 1x1A. Het bleek dat de 500mA zekering was doorgebrand. Echter, slim als ik ben had ik beide zekeringen uit de pcb gedraaid en wist ik natuurlijk niet meer welke zekering waar hoorde. Kon ik ook niet terug vinden online etc.
Vervolgens een andere molen (nummer 2) opengemaakt om dit na te zoeken en ondertussen glaszekeringen besteld.
Ging molen 2 ook plots niet meer aan. Toch een beetje hoop in de schoenen. Maar na doormeten van de zekeringen bij deze molen, bleken ze (eenmaal geïnstalleerd) in de zekering houder geen contact meer te maken. Dat terwijl ze buiten de machine wel een ohmage van onder de 0 hadden.
Bleek dat de houder van een zekering vol met oude koffiemeuk zat.
Enfin lang verhaal kort. Beide machines van koffie resten ontdaan, alles met contact spray doorgespoten en "uitgeföhnt".
Nieuwe burrs via Willem van drtrading, de boel uitlijnen en alles draait weer als een zonnetje.
In de paniek toch maar aan boort gesprongen en een Timemore 64+ via de kickstarter gebacked. Maar weet niet of single dosing helemaal voor mij is. Gebruiks gemak, snelheid en consistency zijn een soort balans die ik met een grote grind on demand dusver als prima heb ervaren. Gaan het meemaken.
5Fijn de update ook te lezen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
6Ha Gideon,
Wat een gaaf projectje en altijd mooi als het dan goed uitpakt! Hier ondertussen ook aan aantal machines kunnen sleutelen, en als het dan lukt is het altijd weer een overwinning. Op naar een mooi nieuw leven voor deze molen.
Mocht de sculptor je uiteindelijk niet bevallen, laat het dan svp weten. Hier te lang getreuzeld met de keuze maken, en zou best geïnteresseerd zijn hem van je over te nemen.
Wat een gaaf projectje en altijd mooi als het dan goed uitpakt! Hier ondertussen ook aan aantal machines kunnen sleutelen, en als het dan lukt is het altijd weer een overwinning. Op naar een mooi nieuw leven voor deze molen.
Mocht de sculptor je uiteindelijk niet bevallen, laat het dan svp weten. Hier te lang getreuzeld met de keuze maken, en zou best geïnteresseerd zijn hem van je over te nemen.
Faema E61 vintage 1-groeps
La Pavoni Professional PLH met modificaties
Eureka Mignon Silenzio
La Pavoni Professional PLH met modificaties
Eureka Mignon Silenzio