Wij hebben een volautomaat gehad en deze heeft het begeven. Nu twijfelen we tussen een volautomaat en een pistonmachine. afgelopen week bij een speciaalzaak wezen proeven toen zowel espresso als cappucino geproefd uit een Jura en een ECM, beiden met een prijskaartje van 1300,- of meer.
De ECM was duidelijk in het voordeel. Nu vind ik meer dan 1000,- voor een piston machine wel erg veel en vraag ik mij af of er erg veel smaak verschil zit in de diverse machines. (maler is ook belangrijk)
Is er iemand die mij kan vertellen of er bijvoorbeeld smaakverschil is tussen een erg dure ECM of een Solis van tegen de 500,- ?
Of zijn er volautomaten die qua smaak aan een piston machine kunnen tippen ?
Andere suggesties/opmerkingen welkom.
Groet,
Marcel
Re: ECM of Solis (of volautomaat)piston machine.
2Nope.Of zijn er volautomaten die qua smaak aan een piston machine kunnen tippen ?
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
3Misschien de gulden middenweg? QuickMill 3035?
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *
4Àls er twee kampen zijn dan gaat het hierom: superautomaat of semi automaat. Gebruik maar eens de zoekfuntie op dit forum, er is al heel wat over geschreven.
Even voor de duidelijkheid: jij hebt het niet over een piston (=zuiger) machine, dat zijn die dingen met een hendel. Jij hebt het over een semi automaat. Die hebben typisch een handvat en dat is van de portafilter, waar het filter met de koffie in gaat.
En ECM is uitstekend maar ook duur, en er zijn nog een heleboel andere goede semi's.
Voor lekkere koffie/espresso zijn een aantal zaken belangrijk: 1. verse (max 3 weken na branding) en goede koffiebonen. 2.een goede maler (begint bij zo'n €350). 3. een beetje kennis en kunde. en 4. een goede espresso machine.
De machine is dus niet het belangrijkst. Geef mij maar een espresso uit een goed afgestelde volautomaat met verse en goede bonen, boven een espresso gezet door een lui iemand die niet weet wat hij doet uit een vieze semi, gezet met oude koffiebonen uit een goedkoop malertje.
Dat gezegd hebbende: ik ben van mening dat als alles voor beide machines verder hetzelfde (goed) is, dat dan de semi de superautomaat totaal in de schaduw laat staan.
Dus bepaal eerst hoeveel moeite je wilt steken in koffiebereiding. Ga je voor gemak: neem een superautomaat. Ga je voor de smaak èn wil je er aandacht en enige tijd aan besteden: ga voor de semi.
Qua prijs hoeft het elkaar aanvankelijk niet zoveel te ontlopen, op den duur zal de superautomaat een stuk duurder zijn. Deze laatste schrijf je af over.... 5 jaar(?) en heeft regelmatig een (dure) servicebeurt nodig, een goede semi gaat makkelijk.... 40 jaar (?) mee, en kan je zelf onderhouden.
Even voor de duidelijkheid: jij hebt het niet over een piston (=zuiger) machine, dat zijn die dingen met een hendel. Jij hebt het over een semi automaat. Die hebben typisch een handvat en dat is van de portafilter, waar het filter met de koffie in gaat.
En ECM is uitstekend maar ook duur, en er zijn nog een heleboel andere goede semi's.
Voor lekkere koffie/espresso zijn een aantal zaken belangrijk: 1. verse (max 3 weken na branding) en goede koffiebonen. 2.een goede maler (begint bij zo'n €350). 3. een beetje kennis en kunde. en 4. een goede espresso machine.
De machine is dus niet het belangrijkst. Geef mij maar een espresso uit een goed afgestelde volautomaat met verse en goede bonen, boven een espresso gezet door een lui iemand die niet weet wat hij doet uit een vieze semi, gezet met oude koffiebonen uit een goedkoop malertje.
Dat gezegd hebbende: ik ben van mening dat als alles voor beide machines verder hetzelfde (goed) is, dat dan de semi de superautomaat totaal in de schaduw laat staan.
Dus bepaal eerst hoeveel moeite je wilt steken in koffiebereiding. Ga je voor gemak: neem een superautomaat. Ga je voor de smaak èn wil je er aandacht en enige tijd aan besteden: ga voor de semi.
Qua prijs hoeft het elkaar aanvankelijk niet zoveel te ontlopen, op den duur zal de superautomaat een stuk duurder zijn. Deze laatste schrijf je af over.... 5 jaar(?) en heeft regelmatig een (dure) servicebeurt nodig, een goede semi gaat makkelijk.... 40 jaar (?) mee, en kan je zelf onderhouden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5En daar ben ik het dus niet mee eens.Spironski schreef: Ga je voor gemak: neem een superautomaat. Ga je voor de smaak èn wil je er aandacht en enige tijd aan besteden: ga voor de semi.
Als je voor gemak gaat, dan kun je m.i. beter een technivorm*, een fatsoenlijke maler en goede bonen kopen. Veel goedkoper, veel makkelijker schoon te houden, en ook veel duurzamer (geen bewegende delen), en dan heb je goede filterkoffie ipv. matige espresso/cappuccino.
*of een V60, Aeropress, cafetiere, Cona, abid.....
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
6Maar een bak hollandse leut is geen espresso.Bluecold schreef:En daar ben ik het dus niet mee eens.Spironski schreef: Ga je voor gemak: neem een superautomaat. Ga je voor de smaak èn wil je er aandacht en enige tijd aan besteden: ga voor de semi.
Als je voor gemak gaat, dan kun je m.i. beter een technivorm*, een fatsoenlijke maler en goede bonen kopen. Veel goedkoper, veel makkelijker schoon te houden, en ook veel duurzamer (geen bewegende delen), en dan heb je goede filterkoffie ipv. matige espresso/cappuccino.
*of een V60, Aeropress, cafetiere, Cona, abid.....
En ik neem aan dat de TS een espresso wil drinken en geen filterkoffie.
7Dat was ook mijn gedachte. Maar Blue's punt qua smaak blijft allicht wel geldig.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
8Met Solis van €500 wordt waarschijnlijk de ´800 masterclass´ bedoeld. Deze fraaie machine heeft een kleine maat ´pressurized´ filterhouder, net als de Saeco Aroma en Jura A-100. Qua prestatie ver verwijdert van een ECM, maar ook niet op het niveau van bv. een Rancilio. Meer te vergelijken Met Saeco Via Venezia, met wat extra functies.
Automaat; probeer eens een DeLonghi ECAM uit met goede koffie.
Automaat; probeer eens een DeLonghi ECAM uit met goede koffie.
Er gaat niets boven morgen.
9Dank voor alle reacties tot zover. Inmiddels wat meer informatie gezocht en vandaag in Amsterdam geweest. Daar een espresso uit de Rocket cellini classic geproefd. We waren erg onder de indruk. De beslissing dat we geen volautomaat meer willen, maar een serieuze espresso machine is wel genomen.
HEt twijfelen is nu toch wel tussen een Bezzera BZ07 of deze Cellini classic. Ik kan echter niet zoveel info vinden over de classic versie. Iemand die mij kan vertellen hoe deze machine kwalitatief is ?
De BZ07 heeft volgens mij geen pre-infusion, wat mogelijk weer nadesig is voor de smaak. De intentie bij ons is wel een een goede maler bij te kopen.
Enige tips/suggesties m.b.t. keus bovenstaande apparaten zijn welkom.
HEt twijfelen is nu toch wel tussen een Bezzera BZ07 of deze Cellini classic. Ik kan echter niet zoveel info vinden over de classic versie. Iemand die mij kan vertellen hoe deze machine kwalitatief is ?
De BZ07 heeft volgens mij geen pre-infusion, wat mogelijk weer nadesig is voor de smaak. De intentie bij ons is wel een een goede maler bij te kopen.
Enige tips/suggesties m.b.t. keus bovenstaande apparaten zijn welkom.
10Koop de goedkoopste machine, ze ontlopen elkaar echt niet heel veel, en geef dan zoveel mogelijk uit aan de maler. Daar is de grootste winst te maken!