Als de ouderwetse theemuts

1
Ik vind het eigenlijk best vreemd dat er nog geen eco-leuke systemen op de espressomachines zitten.
Er zijn wel eco-standjes bij de boilers maar niets voor de kopjes.
Er zou toch simpel een soort theemuts over de kopjes gemaakt kunnen worden om de kopjes warm te houden en verdere warmte niet in de lucht te laten gaan.
Natuurlijk zal onze Frans zeggen dat die warmt de ruimte in komt en dat daar dan de verwarming zelf minder hoeft te branden.
Wel waar maar alleen bij temperaturen dat de verwarming aan moet.

Nu hoeft het voor mij niet echt een theemuts te zijn (ik ga hem ook niet breien :D ) maar het kan toch ook een isolerend en scharnierend deksel over de kopjes zijn? Beetje strak design en weer een eco-plusje verdient!

Re: Als de ouderwetse theemuts

2
Blijft de vraag of kopjes verwarmd moeten worden... ik denk van niet.

Tenzij het hele dikke zware koppen zijn waar cappuccino in moet want als die koud zijn dan koelt de koffie wel heel snel af en drink je lauwe cappuccino.

Maar dan hoeft de bovenzijde van de espressomachine niet permanent warm te zijn want je bent geen café waar aan de lopende band koffie wordt verkocht.

(In het begin van mijn espresso-verrukking had ik zelf nog geen machine en dronk ik het bij CoffeeCompany in de "9 straatjes" en daar hadden ze hele dikke koppen die nooit warm genoeg waren. De pas afgewassen koppen gingen wel bovenop de machine maar werden er ook als eerste weer afgehaald om te vullen met koffie terwijl de echt warme koppen onderop de stapel zaten, pal boven de boiler.)

Dan kun je het beste de kop tevoren even vullen met heet water uit de boiler waardoor je ook nog eens ervoor zorgt dat de boiler stukje bij beetje wordt gevuld met vers water.

Om energie zoveel mogelijk te sparen kun je dan je boiler van een isolerend jasje voorzien en ook de binnenkant van de kast van de machine van dempend materiaal voorzien. Niet alles afsluiten want een beetje vochtig wordt het al snel rond de boiler bijvoorbeeld door de ontluchter en dan moet er enige lucht doorstroming zijn van onderen door het chassis naar boven of naar boven-achter via gaatjes of spleetjes in de kast.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Als de ouderwetse theemuts

6
Pracht die theemuts.

Al lang niet gezien zoiets terwijl vroeger alle oma's er wel een hadden. Aan de binnenkant wat bruinig van de thee die er in de loop van de jaren was gelekt.

Waar zouden die theemutsen nu staan? Bij de kringloop? Mogelijk en masse weggegooid zodra de oma's doodgingen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino