Re: Vesuvius Evo Leva

132
ErikW schreef:Na een heel mooi jaar heeft mijn VEL nu een nieuw forum-aanrecht gevonden.
Met echt pijn in het hart zag ik hem vertrekken maar ik weet dat hij gelukkig in goede handen komt.
Ik wens de nieuwe en zeer enthousiaste eigenaar er heel veel plezier mee!
Zo maar even van de hand gedaan achter gesloten deuren! Ben benieuwd wie die prachtige machine heeft overgenomen en wens hem heel veel plezier ermee. Wel jammer voor jou dat hij weg moest! Maar sommige keuzes zijn soms nodig...take care.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

133
ErikW schreef:Na een heel mooi jaar heeft mijn VEL nu een nieuw forum-aanrecht gevonden.
Met echt pijn in het hart zag ik hem vertrekken maar ik weet dat hij gelukkig in goede handen komt.
Ik wens de nieuwe en zeer enthousiaste eigenaar er heel veel plezier mee!
Ik heb de nieuwe eigenaar al mogen feliciteren maar ik vind het voor jou wel rot dat het door omstandigheden noodzakelijk was. Wat het ook is, sterkte en hou je haaks.

134
De Evo Leva staat sinds vandaag bij mij, ik ben Erik zeer dankbaar dat ik deze heb mogen overnemen, al is het natuurlijk erg spijtig waarom hij weg moest. Ik zal jullie binnenkort een update geven over hoe deze mij bevalt!
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

138
ErikW schreef: ma 22 mei 2023, 11:19 Al append met Maurice toch tegen een dingetje aangelopen.

De Vesuvius Evo Leva (VEL) heeft 3 pids. Voor stoom, voor koffieboiler en een voor de groep.
De offset tussen koffieboiler en groep is slechts 10 graden.
Ik heb dus altijd een groepstemperatuur gekozen en dan de koffieboiler 10 graden hoger gezet.
Maurice stelde deze week een verschil van 13 graden in op de pids.

Mijn vraag is eigenlijk of dat wel kan?
Wie van dit koffie-geleerde forum kan dit beantwoorden?

Mijn idee was altijd dat de offset een intrinsieke waarde van het systeem is en daarom niet te variëren is (zonder ingrijpende modificaties).

Als de boiler op 106 graden wordt ingesteld en de groep op 93 graden, komt het water met 96 graden dus 3 graden te warm aan in de groep.
De groep kan het water niet snel afkoelen en de koffie wordt 3 graden te warm bewaterd.
Als dat niet de juiste temperatuur voor de koffie is, wordt de koffie niet zo lekker als zou kunnen bij juiste temperatuur.
Zie ik dit goed?
Ik zou het gewoon op mondgevoel (te heet of niet) en smaak (smaken mooie medium gebrande bonen ineens erg 'hard'?) beoordelen.

Die PID cijfers zijn ook slechts indicatief. Als je de werkelijke temperatuur in de puck tijdens een shot zou gaan meten dan zou je zien dat deze behoorlijk kan variëren tijdens de extractie.

De 'offset' in een PID is ook slechts een getalletje dat wordt opgeteld of afgetrokken ten opzichte van wat de PID denkt te meten met de probe.

Niet teveel piekeren en gewoon lekker koffie maken en slechts een beetje tweaken om e.e.a. lekkerder te maken, geen heel systeem willen omgooien, dan blijf je dwalen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

139
Het is de verschil tussen 2 pid's, niet de offset van een pid.

De offset is het temperatuurverschil van het water dat optreed tijdens het transport van de boiler naar de bovenkant van de puck.
Vaak meer dan 10 graden, bij de VEL 10 en bij de Crem One maar 7 graden.
Met deze stap toch rekening houden. Dan weet je een beetje waar je aan toe bent met zetmethode.
Ik merk dat op dit forum niet veel over temperatuur wordt gepraat.
Vraag me dan eigenlijk ook af waarom er pids verkocht worden.
Als je methode gelijk blijft en het bij je koffie en smaak past, is het toch ook goed?

140
het verschil tussen de PIDs van 13c klopte niet helemaal, maar over het onderwerp staat het volgende in de manual:

Temperature - In traditional spring lever machines, the brew water starts cooling as soon as it enters
the group and for the duration of the shot (assuming the machine is well set up). In addition it's
quite likely the water entering the group is too hot and in many cases limits the steam temperature
you can use. Should, for any reason you wish to mimic thse effects, in the belief it improves the shot,
the Evo can do this and a little extra. Make sure the machine is fully warmed up and stable before
making adjustments.

Stable temperature - This is the normal mode of operation, the heater
cartridges and boiler temperature balanced to ensure a flat temperature during the shot and
preinfusion phase. Set the group temperature desired, then set the brew boiler between 8-10C
hotter ... monitor the group temperature during preinfusion, if you find it's rises or falls during that
first phase, lower or raise the brew boiler temperature by 0.5C, to 1C. Make a note of what this value
is for your machine.

Declining temperature - This is how many older design Lever machines operate,
the group heater cartridges are set lower than in the situation above. It's recommended to first find
the stable temperature then lower just the group cartridge temperature by whatever amount
desired. This will create a decline temperature floor, ensuring that even long preinfusions don't
allow the temperature to fall lower than that floor (unlike other Lever machines). e.g. The machine
is set to 92C, group and 101C brew boiler, which gives a flat temperature profile (mentioned
earlier). You want a 3C declining temperature during the shot. simply set the Group temperature
to 89C and don't change the brew boiler temperature.

Rising temperature - This is possible, whether it's desirable or not is down to your own experimentation. It "could" be beneficial for very
light roasted coffees. First find the point where, the heater cartridges and boiler temperature are
balanced to ensure a flat temperature during the shot and preinfusion phase. Then increase the
group temperature a little to create a "high temperature ceiling". The group cartridges working
together are powerful enough to increase the temperature of a group full of water. Although this
might take a little time. e.g. The machine is set to 90C, group and 99C brew boiler, which gives a
flat temperature profile. You want a 3C rising temperature during the shot...simply set the Group
temperature to 93C and don't change the brew boiler temperature.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021